Dette er en samlet oversigt over de af Bertel Thorvaldsens kunstværker og kunstsamlinger, der blev vist på Kunstakademiets årlige udstillinger på Charlottenborg i København. Formålet er at vise, hvornår og på hvilken baggrund det danske publikum lærte Thorvaldsen, hans kunst og samlinger at kende.
I 1769 påbegyndte KunstakademietI i København den tradition hvert andet år at afholde en offentligt tilgængelig udstilling af akademi-kunstnernes arbejder. Initiativet til den såkaldte salon kom fra Akademiets daværende direktør Jacques Saly (1717-1776), og tilladelsen var blevet givet af Christian 7.II, der netop, på en udenlandsrejse sammen med statsminister J.H.E. Bernstorff (1712-1772), havde set en del kunstsamlinger.
I katalogetIII fra 1769 bekendtgjorde man salonen med disse ord:
“Det Kongelige Danske Skildre-Bildhugger- og Bygnings-Academi, som er inderlig rört over de Naades-Beviisninger, Hans Majest. Kongen lader dem vederfare, og önsker, ved sin Fliid og Nidkierhed at kunde fortiene den Beskiermelse, hvormed Hans Kongel. Majest. samme benaader, haver, med Monarchens Allernaadigste Tilladelse, besluttet, hvert andet Aar offentlig til Skue, at udsette Arbeydet af de Kunstnere som Academiet bestaar af, for derved at celebrere Hans Kongel. Majestets allerhöyeste Födsels-Dag.
I de 8te Dage, som bemeldte Arbeyds Udsettelse vedvarer, skal Indgangen udi Academiets store SahlIV fra om Morgenen og indtil Aftenen alle og eenhver være tilladt.”
Salonen med akademi-kunstnernes værker skulle altså åbne hvert andet år på kongens fødselsdag, vare i otte dage, afholdes i Antiksalen, være tilladt for alle, og i øvrigt være gratis. På grund af den megen uro forbundet med Christian 7.s statsstyrelse blev der stik imod intentionen kun afholdt tre salonerV frem til 1806.
I 1806 påbegyndtes en mere regelmæssig række af udstillinger. De åbnede hvert år i april og var ligeledes for offentligheden. Åbningsdagen skulle nu – i stedet for Christian 7.s fødselsdag den 29.1. – så vidt muligt ramme Akademiets stifter Frederik 5.s fødselsdag den 31.3. Det var også dagen, hvor Akademiet åbnede i 1754. Ved således at ændre åbningsdagen fejrede man monarkiet, men fik samtidig adskilt kunstudstillingerne fra den siddende regent og den aktuelle, politiske situation.
De senere hjemsendelser, begyndende med 1833, indeholdt hovedsageligt Thorvaldsens egne, private kunstværker, dvs. originalmodeller, nyhuggede marmorversioner samt næsten hele den malerisamling, som han ønskede skulle indgå i hans kommende museum i København.
Kunstakademiets udstillinger fungerede med andre ord som de første, offentlige præsentationer af Thorvaldsens kunstværker i Danmark. Når udstillingerne sluttede, blev mange af kunstværkerne opstillet i Thorvaldsens atelier-museumX på Charlottenborg eller i dertil indrettede lokaler på ChristiansborgXI, hvorfra de stadigt kunne beses af offentligheden.
Publikums reaktioner på Thorvaldsens kunstværker, hvoraf nogle er gengivet her i artiklen, har været en vigtig markør i forhold til det planlagte Thorvaldsens Museums mulige popularitet.
Thorvaldsens danske publikum blev af samtiden karakteriseret og fremhævet som “Folk af alle Stænder”. Både høj (“de Store”, “la beau monde”, “la noblesse”) og lav (“Mængden”, “den simple Mand af nogenlunde Dannelse”) havde lige adgang til og var forenede i “beundring”, “henrykkelse”, “entusiasme”, “begejstring” og “glæde” over Thorvaldsens kunst.
Kunstakademiets saloner og udstillinger, der altså var tilladte for “alle og eenhver”, og som med fremvisningen af Thorvaldsens kunstværker nød en ekstraordinær stor tilstrømning af besøgende, kan således siges at have bidraget til udviklingen af den borgerlige offentlighedskultur i Danmark, hvor man i det sociale og kulturelle frirum, udstillingerne har været, sammen har kunnet udveksle synspunkter, diskutere, kritisere og tage ved lære af form og indhold i kunstværkerne – på tværs af klasseskel.
Flere af Thorvaldsens kunstværker har kunnet danne afsæt for samtaler af politisk karakter, som fx Agrippa, A759, Cicero, A761, A760, Tyge Rothe, A225, Frederik 6., A859, George Gordon Byron, A132, Napoleon Bonaparte, A909, Wlodzimierz Potocki, A155 og Ludvig Holberg, A876.
Blandt publikum fremkom derudover en del følelsesmæssige reaktioner på skulpturernes livagtighed, hvor kvinder kærtegnede den nuttede Amor med lyren, A786, og slog blikket ned ved synet af den nøgne, triumferende Amor, A22, eller hvor mænd blev opstemte ved beskuelsen af de skønne Gratier, A911, og Venus med æblet, A12.
Præmierede arbejder udstillet i Kunstakademiets ForsamlingssalXII | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
Uden kat.nr. | Heliodor uddrives af templet, originalmodel | A829 | – | Den lille guldmedalje |
“Af alle har Billedhuggeren især udmarket sig. Om Thorwaldsen end ikke alerede var bekjendt for en Konstner af et stort Geni, vilde hans denne Gang Udsatte Stykke tilstrækkelig beviist det. Dette er i mine Tanker det bedste Basrelief, som for Guldmedaillierne har været modelleret ved nogen Konkurs. Saavel hele Komposizionen, det er Valget af de Gjenstænder, han har forestilt, og deres Fordeling, eller med andre Ord, Invenzionen og Dispositionen, som hver enkelt Deel viser, at han har tænkt under Arbejdet, og at han har tænkt rigtig.”
J.H. Bärens: ‘Bedømmelse af Elevernes Exhibizion paa Konstakademiet for Guldmedaillerne i Aaret 1793, af Hr. Assessor Bärens’, Iris, København 1793.
Elevernes Exhibizion paa Konstakademiet for Guldmedaillerne i Aaret 1793XIII | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
Uden kat.nr. | Peter og Johannes helbreder en halt, originalmodel | A830 | – | Den store guldmedalje |
Ny fortegnelse over Marmor- og Gibs-figurerne, samt Receptions-stykkerne og flere Konstsager i det Kongelige Maler- Billedhugger- og Bygnings-Academie paa Charlottenborg, med hosföiet kort forklaring over de betydeligste posterXIV | |||||
Forsamlings-Salen: Receptions-Stykker: Billedhugger-Arbeide | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
165 | Bacchus og Ariadne, originalmodel | A1 | – | – |
“Det var [...] i meget kort Tid bekiendt over hele Kiøbenhavn, at Thorvaldsens Døbefont kunde, med ringe Uleilighed, tages i Øiesyn [...], og man saa dagligen Folk af alle Stænder strømme derud for at beundre, eller maaske rettere, lære at beundre et plastisk Mesterværk af Nutidens første Billedhugger. Meningen om dets Fortræffelighed var kun een: og en enhver forlod det, beriget med nye Forestillinger og Ideer, ligesom med en udeelt Beundring for den store Konstner.”
Christian Molbech: ‘Billedhuggerkonst. B.Thorvaldsen, professor ved Academiet’,
in: Athene, bd. 5, 1815, p. 373.
“Før Mallings Hjemkomst og endydermere siden var just og er fremdeles meget hyppigen Talen om Dig og dine Værker ikke allene iblant det Publicum (thi faa er dettes Navn) der virkelig har nogen Sands og Beskuelse for Konst og dybere Kjærlighed dertil; men ogsaa iblant et andet dobbelt Publicum, hvis Domme, endskjøndt i Grunden lidet bevendte stundom aldeles forkastelige, dog ere vigtige fordi de nu engang have megen Indflydelse paa Livet og Forholdene i samme; jeg mener ved dette dobbelte Publicum det saa kaldte store (Mængden) og de Store (le beau monde, som man kalder dem, eller la noblesse) – at disse Sidstes Meninger og Ideer nu heel ofte hverken ere store eller noble er da en gammel Erfaring – men det maa jeg dog lade dem tilhobe at der overalt om Dig, især i det sidste Hal[v]aarstid, er bleven talt med en Enthusiasmus med en Beundring som virkelig har været mig og enhver Din Ven meget behagelig, endskjøndt vi andre nu vel letteligen mærkede at denne Beundring hos Vedkommende ikke just udflød hverken af rigtige Begreber om Konsten i Almindelighed eller af klare Forestillinger om din Genius og dine Fortjenester i Særdeleshed. Din Døbesteen fortrinligen gjorde, hvad man kalder, særdeles Lykke og jeg kunde udklippe af Journaler og Aviser en Mængde trykte Sider fyldte med Roes og Virak (desuden en vel og med en heel Deel skjæve Reflexioner) og sende Dig dem hvis jeg ikke vidste tilfulde at det Hele kuns lidet vilde opbygge Dig – Den Beundring din Døbestenen havde vakt hos Alle blev da og snart omtalt hos Kongen; Hs. Majestæt saae dit Arbejde og blev i høj Grad overrasket, han har talt med mange ogsaa med mig om dit skjønne Værk og jeg kan forsikkre Dig at Kongens Ord derom, endskjøndt naive og simple, forekom mig langt klogere end de fleste andres, der stundom bestod i sentimental og affecteret Snak.”
Brev af 2.12.1815 fra P.O. Brøndsted til Thorvaldsen
Fortegnelse over de Kunstarbejder som findes udstillede i den af det Kongelige Academie for de skiönne Kunster i Anledning af Deres Majestæters Kong Frederik den Siettes og Dronning Marie Sophie Frederikes Kroning aabnede SalonXV | |||||
Billedhuggerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
10 | Agrippa, marmorversion | A759 | – | – | |
11 | Cicero, marmorversion | A761 | – | – | |
12 | Cicero, marmorversion | A760 | – | – | |
13 | Tyge Rothe, marmorversion | A225 | – | – | |
14 | Ida Brun, marmorversion (i kataloget: “Ubenævnt person”) | A810 | – | Anmeldelse i Athene oktober 1815 | |
15 | Jacqueline Schubart, gipsafstøbning (i kataloget: “Ubenævnt person”) | Antagelig A813 | – | Anmeldelse i Athene oktober 1815 | |
16 | Herman Schubart, gipsafstøbning (i kataloget: “Ubenævnt person”) | Antagelig A812 | – | Anmeldelse i Athene oktober 1815 | |
17 | Døbefont, marmorversion | Brahetrolleborg Kirke, Fyn, jf. A555,1, A555,2, A555,3, A555,4 | Sybille Reventlow | Døbefonten til Brahetrolleborg Kirke | |
Tegninger | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
18 | Maria med Jesus og Johannes | Sanderumgaard, Fyn | Herman Schubart | Kronologi 14.1.1808 | |
19 | Maria med Jesus og Johannes | Dep.4 | Herman Schubart | Kronologi 10.9.1811 | |
20 | Caritas | C820 | Herman Schubart | Kronologi 10.9.1806 | |
21 | Caritas | Sanderumgaard, Fyn | Herman Schubart | Tegninger foræret til familien Schubart | |
22 | Amor med sommerfuglen | Ikke sikkert identificeret, men muligvis den her afbildede Dep.7 | Herman Schubart | Kronologi 14.1.1806 | |
Foto mangler | 23 | Psyche | Ukendt, jf. dog C55 | Herman Schubart | – |
24 | Chiron lærer Achilleus at skyde med bue | C780 | Herman Schubart | Kronologi 14.1.1811 | |
25 | Bacchus giver Amor en sød drik | C715 | Herman Schubart | Kronologi 14.1.1807 | |
Foto mangler | 26 | Hygieia og Amor | Ukendt, jf. dog C85r | Herman Schubart | Kronologi 14.1.1810 |
“I Søndags var jeg paa Charlottenborg (bestandig gik jeg og ærgrede mig over, at Du ikke var med); der var nogle, skjøndt faa, smukke Malerier; men Gibsafstøbninger af Thorvaldsens Værker og nogle udførte i Marmor var der, og de var deilige. En Hyrde paa Idabjærget, med sin Hund ved Siden; Du skulde have seet denne Dreng, Caroline, og længe, længe betragtet ham, saa vilde Du have faaet Forestilling om en uendelig Skjønhed, der kan udtrykkes i legemlige Former.”
Emil Aarestrup i brev af 10.4.1826 til (sin forlovede) Caroline Aagaard.
[Deres kunst] er ligesaa velbeholdent som skjønt; især gjør Amorinen furore; jeg har min Ulykke med at holde Damerne fra at klappe og caressere ham.
Johan Gunder Adler i brev af 24.9.1825 til Thorvaldsen.
“Konstacademiets Udstilling i 1826 gav os førstegang Lejlighed til, at giøre et nøiere Bekiendtskab med Thorvaldsen giennem hans Værker, af hvilke vi indtil den Tid kun havde seet faa og mindre betydelige.”
N.L. Høyen: Om Thorvaldsen og hans Museum i Anledning af den udstædte Indbydelse, København 1837.
Fortegnelse over de ved det Kongelige Academie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXVI | |||||
Billedhuggerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
144 | Frederik 6., marmorversion | A859 | Frederik 6. | Bestillingen til den danske kongefamilie | |
145 | Marie Sophie Frederikke, marmorversion | A860 | Frederik 6. | Bestillingen til den danske kongefamilie | |
146 | Caroline, marmorversion | A857 | Frederik 6. | Bestillingen til den danske kongefamilie | |
147 | Vilhelmine, marmorversion 1 eller 2 | Skydeselskabet eller Schloss Glücksburg, jf. A194 | Frederik 6. | Bestillingen til den danske kongefamilie | |
148 | Christian (8.) Frederik, marmorversion | Ukendt, jf. A197 | Christian (8.) Frederik | Bestillingen til den danske kongefamilie | |
149 | Caroline Amalie, marmorversion | Ukendt, jf. A716 | Christian (8.) Frederik | Bestillingen til den danske kongefamilie | |
150 | Frederik (7.), marmorversion | Rosenborg Slot, jf. A199 | Christian (8.) Frederik | Bestillingen til den danske kongefamilie | |
151 | Juliane Sophie, gipsafstøbning | Kan være identisk med A202 | Juliane Sophie | Bestillingen til den danske kongefamilie | |
152 | Friedrich Wilhelm Carl Ludwig, gipsafstøbning | Kan være identisk med A201 | Friedrich Wilhelm Carl Ludwig | Bestillingen til den danske kongefamilie | |
153 | Bertel Thorvaldsen, marmorversion | Kunstakademiet, Akademiraadet, inv.nr. KS445, jf. A223 | Kunstakademiet | Testamentarisk gave fra Hans West til Frederik 6. og herfra skænket til Kunstakademiet | |
154 | Conrad Rantzau, marmorversion | Schloss Breitenburg, Holstein, jf. A211 | Conrad Rantzau | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825 | |
155 | Jacob Baden, marmorversion | A863 | Jacob Badens efterkommere | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825 | |
156 | C.W. Eckersberg, marmorversion | A788 | C.W. Eckersberg | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825 | |
157 | Amor med lyren, marmorversion | Antagelig Mezotnes Pils, Bauska, Letland, jf. A786 | Conrad Rantzau | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825 | |
158 | Herkules og Hebe, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A317 | Slotsbygningskommissionen | Bestillingen til Christiansborg | |
159 | Hygieia og Æskulap, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A318 | Slotsbygningskommissionen | Bestillingen til Christiansborg | |
160 | Minerva og Prometheus, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A319 | Slotsbygningskommissionen | Bestillingen til Christiansborg | |
161 | Nemesis og Jupiter, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A320 | Slotsbygningskommissionen | Bestillingen til Christiansborg | |
162 | Merkur som Argusdræber, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A5 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
163 | Venus med æblet, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A12 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
164 | Hyrdedreng, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A177 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
165 | Ganymedes med Jupiters ørn, gipsafstøbning | Kan være identisk med A45 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
166 | Amor og Psyche, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A28 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
167 | Hebe, gipsafstøbning | Kan være identisk med A39 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
168 | Den triumferende Amor, gipsafstøbning | Kan være identisk med A22 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
169 | Ganymedes skænker i skålen, gipsafstøbning | Kan være identisk med A43 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
170 | Georgiana Elizabeth Russell, gipsafstøbning | Kan være identisk med A173 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
171 | Vittoria Caldoni, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A279 | Caroline Amalie | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825 | |
172 | Gratierne lytter til Amors sang, gipsafstøbning | Kan være identisk med A602 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
173 | Musernes dans på Helikon, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A341 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
174 | Minerva, sandheden og løgnen, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A600 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
175 | Gravmæle over Auguste Böhmer, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A614,1 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
176 | Gravmæle over Auguste Böhmer, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A614,2 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
177 | Gravmæle over Auguste Böhmer, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A614,3 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
178 | Nessus og Deianira, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A481 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
179 | Amor hos Anakreon, Vinteren, gipsafstøbning | Kan være identisk med A415 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
180 | Merkur bringer Bacchus til Ino, gipsafstøbning | Ukendt, antagelig jf. A347 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
181 antagelig | Natten, marmorversion | Holmens Kirke, København, jf. A901 | Jørgen Conrad de Falsen | Falsens bestilling | |
Foto mangler | 182 antagelig | Ukendt omarbejdning af Dødens Genius, marmorversion | Ukendt | Jørgen Conrad de Falsen | Falsens bestilling |
183 antagelig | Sandsynligvis Gravmæle over Anna Maria Porro Serbelloni, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A619 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet |
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXVII | |||||
Udenlandske kunstnere | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
171 | Pietro Galli (?) og Wilhelm Hopfgarten efter Thorvaldsen, De tre gratier, jf. A29 | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian (8.) Frederik | Christian 8.s borddekoration | |
172 | Pietro Galli (?) og Wilhelm Hopfgarten efter Thorvaldsen, Jason, jf. A822 | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian (8.) Frederik | Christian 8.s borddekoration | |
173 | Pietro Galli (?) og Wilhelm Hopfgarten efter Thorvaldsen, Den fredsbringende Mars, jf. D174 | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian (8.) Frederik | Christian 8.s borddekoration | |
174 | Pietro Galli (?) og Wilhelm Hopfgarten efter Thorvaldsen, Adonis, jf. A53 | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian (8.) Frederik | Christian 8.s borddekoration | |
175 | Pietro Galli (?) og Wilhelm Hopfgarten efter Thorvaldsen, Merkur som Argusdræber, jf. A5 | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian (8.) Frederik | Christian 8.s borddekoration | |
176 | Hermann Ernst Freund (?) og Wilhelm Hopfgarten efter Thorvaldsen, Hyrdedreng, jf. A177 | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian (8.) Frederik | Christian 8.s borddekoration | |
177 | Pietro Galli (?) og Wilhelm Hopfgarten efter Thorvaldsen, Danserinde | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian (8.) Frederik | Christian 8.s borddekoration | |
178 | Pietro Galli (?) og Wilhelm Hopfgarten efter Thorvaldsen, Venus, jf. A12 | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian (8.) Frederik | Christian 8.s borddekoration | |
179 | Pietro Galli (?) og Wilhelm Hopfgarten efter Thorvaldsen, Hebe, jf. A39 | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian (8.) Frederik | Christian 8.s borddekoration | |
180 | Pietro Galli (?) og Wilhelm Hopfgarten efter Thorvaldsen, Den triumferende Amor, jf. A22 | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian (8.) Frederik | Christian 8.s borddekoration |
Tillæg til Fortegnelsen over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster i Aaret 1828 offentligen udstillede KunstværkerXVIII | |||||
Billedhuggerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
203 | Danserinde, gipsafstøbning | Kan være identisk med A179 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
204 | Jelizaveta Aleksejevna Osterman-Tolstaja, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A167 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
205 | Natten, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A369 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
206 | Dagen, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A370 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
207 | Amor med en svane og drenge, der plukker frugt, Sommeren, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A411 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
208 | Amor og Bacchus, Høsten, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A413 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
209 | Amor vækker Psyche, gipsafstøbning | Ukendt, antagelig jf. A431 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
210 | Amor og Bacchus, gipsafstøbning | Ukendt, antagelig jf. A408 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
211 | A genio lumen (Kunsten og lysets genius), gipsafstøbning | Ukendt, jf. A518 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
212 | Kristus i Emmaus, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A562 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
213 | Alexander den Store på triumfvognen, brændtler, halv størrelse | Ukendt, antagelig jf. A504 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
214 | J.C. Dahl, marmorversion | Bergen Kunstmuseum, jf. A229 | J.C. Dahl | Brev af 16.7.1827 fra J.C. Dahl til Thorvaldsen |
“Derres store Mesterværker henrykker alle ædle og dybtfølende Kienderes Siele, men desto værre er her kun saa faa af dem, Derres Venus første gang jeg saa den, blev jeg ongefær til Mode som i den Tid vi gik paa Academiet for nogle og 40 Aar siden, mindst troede jeg dengang at Thorwaldsens Kunst skulde frembringe de Følelser som nu ikke engang en syttenaarig Tøs er istand til at frembringe hos mig. – Derres Amor er et af de meest Sublime Værker jeg har seet i Billedhukker Kunsten aldrig saa jeg noget ædlere kuns Skade at Hyklerie, Pedanterie, og en lile smule Uvidenhed har bedækket hans søde frugtbringende Priap med et Helvedes stort Figenblad forfærdiget hos Blikkenslageren paa Østergaden, De husker jo nok ham der havde den smukke Søster som døde i Barsel Seng. Men det værste er, at dette Satans Figenblad, giør at Amors Underdeel fik synes kortere end Overdeelen, som den dog ikke er. Kort Tiderne har forandret sig, vore Damer ere blevne saa Dydige, at de ikke tør vove at see paa det kiæreste de har i denne Verden.”
Christian Horneman i brev af 4.5.1829 til Thorvaldsen.
“Siden jeg skrev dem det sidste Brev var jeg nede paa Udstillingen, den var dette Aar kun jammerlig, men derimod er Antik Salen bleven meget for skjønnet og den Inrettning at kunde dreie Statyerne rundt, saa at man seer dem til alle sider og i det fordelagtigste Lys, er en ubeskrivelig Nydelse for den følsomme Konstner, saaledes blev Gratiernes Gruppe satte i Bevægelse for mig, det henrev min Siæl men destoværre ikke mere mit Legeme –––––– man wird Alt. ––––––”
Christian Horneman i brev af 20.4.1829 til Thorvaldsen.
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXIX | |||||
I Figursalen og de dertilhørende gallerier findes opstillet efterfölgende nye Gypsafstøbninger, som ikke tilforn have været udstillede | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
190 | Gratierne og Amor, gipsafstøbning | Kan være identisk med A911 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
191 | Jelizaveta Aleksejevna Osterman-Tolstaja , gipsafstøbning | Ukendt, jf. A167 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet |
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXX | |||||
Billedhuggerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
165 | Døbefont, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A555,1, A555,2, A555,3, A555,4 | Kunstakademiet | Døbefonten til Brahetrolleborg Kirke |
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXXI | |||||
Billedhuggerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
205-11 | Syv af figurerne til Johannes Døberens prædiken, gipsafstøbning | A59, A60, A61, A62, A65, A67, A69 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
212 | Mars og Amor, marmorversion | A6 | Bertel Thorvaldsen | – | |
213 | Ganymedes med Jupiters ørn, marmorversion | A44 | Bertel Thorvaldsen | – | |
214A | Ganymedes rækker skålen, marmorversion | Muligvis National Museum of Iceland eller A854 | Bertel Thorvaldsen | – | |
214B | Ganymedes skænker i skålen, marmorversion | Kan være identisk med A42 | Bertel Thorvaldsen | – | |
215 | Merkur som Argusdræber, marmorversion | Ukendt, jf. A873 | Bertel Thorvaldsen | – | |
216 | George Gordon Byron, gipsafstøbning | Kan være identisk med A132 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
217 | Dåbens engel knælende, marmorversion | Vor Frue Kirke, jf. A112 | Vor Frue Kirke | Bestillingen til Vor Frue KirkeXXII | |
218 | Nemesis og Jupiter, marmorversion | A324 | Bertel Thorvaldsen | – | |
219 | Hygieia og Æskulap, marmorversion | A322 | Bertel Thorvaldsen | – | |
220 | Herkules og Hebe, marmorversion | A321 | Bertel Thorvaldsen | – | |
221 | Minerva og Prometheus, marmorversion | A323 | Bertel Thorvaldsen | – | |
222 | Natten, marmorversion | Sandsynligvis A901 | Bertel Thorvaldsen | – | |
223 | Dagen, marmorversion | Sandsynligvis A902 | Bertel Thorvaldsen | – | |
224 | Musernes dans på Helikon, marmorversion | A705 | Bertel Thorvaldsen | – | |
225 | Gratierne lytter til Amors sang, marmorversion | Ukendt, jf. A601 | Bertel Thorvaldsen | – | |
226 | Gravmæle over Jacqueline Schubart, marmorversion | A704 | Bertel Thorvaldsen | – | |
227 | Jupiter, Minerva, Nemesis, Oceanus og Jorden, originalmodel eller gipsafstøbning | Kan være identisk med A316 | Antagelig Bertel Thorvaldsen. Kolossal-versionen i brændt ler blev udført af Gotthelf Borup i 1847 og opsat i trekantgavlen på Christiansborg Slot |
Bestillingen til ChristiansborgXXIII | |
228 | Thorvaldsen, Sommariva og en græsk kriger, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A738 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
229 | Gravmæle over Vaccà Berlinghieri, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A613 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
230 | Pan og en satyr, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A353 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
231 | Amor og Jupiter, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A392 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
232 | Amor, Jupiter og Juno, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A394 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
233 | Amor og en hund, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A398 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
234 | Amor og en sommerfugl, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A399 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
235 | Amor på løvens ryg, gipsafstøbning | Kan være identisk med A390 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
236 | Amor og Hymen, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A455 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
237 | Amor og Ganymedes, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A395 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
238 | Jacqueline Schubart, marmorversion | A220 | Bertel Thorvaldsen | – | |
239 | Sandsynligvis Adam Gottlob Detlef Moltke, marmorversion (“Buste i Marmor”) | Kunsthalle zu Kiel, inv.nr. Pl 56, jf. A212 | Adam Gottlob Detlef Moltke | – | |
240 | Napoleon Bonaparte, gipsafstøbning | Kan være identisk med A252 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
241 | Horace Vernet, gipsafstøbning | Kan være identisk med A884 | Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
242 | Antonio Canova, gipsafstøbning | Antagelig gipsafstøbning efter Antonio Canovas selvportrætbuste, Museo di Roma, inv.nr. MR 1468, der i kataloget fejlagtigt er tilskrevet Thorvaldsen | Antagelig Kunstakademiet | Bestillingen til Kunstakademiet | |
Malerkunst | |||||
55 | Wilhelm Bendz, Kunstnere i Fincks Kaffehus i München, 1832 | B197 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Udenlandske Kunstnere | |||||
Uidentificeret | 265 | Angelica KauffmannXXIV, Carl Moltke som Bacchus, 1803-1804 (“Portraitfigur under Billedet af en ung Bacchus”) | Ukendt | Adam Gottlob Detlef MoltkeXXV | – |
J.V. Gertner, Thorvaldsens atelier-museum på Charlottenborg, 1836,
Statens Museum for Kunst.
“Den største Nydelse finder imidlertid Kunstynderen ved den herlige Samling af Thorwaldsens ældre og nyere Mesterværker; hvoriblandt Copernicus, christelig Styrke, christelig Viisdom, to siddende Engle, hvorover den høieste ideale Ynde udbreder sig, og den henrivende skjønne døde Christus især fængsle Alles Blikke.”
Redaktørerne ved Dagen, nr. 106, 4.5.1836.
“Hele Kiøbenhavn strømmer daglig til Charlottenborg for at glæde sig ved Synet af dem [dvs. Thorvaldsens skulpturer] i Udstillingstiden, og den største Deel er smagfuldt opstillet i det for Hr Etatsraaden bestemte Attellie, nemlig den botaniske Haves forrige Læsesahl med tilhørende Sideværelse. [...] Jeg behøver vistnok ikke at afmale Dem den Entousiasme hvormed man her omtaler Dem og Deres herlige Kunst: [...] Begeistringen gaar ligefra Kongen til den simple Mand af nogenlunde Dannelse”.
Brev af 8.4.1836 fra Ludvig Bødtcher til Thorvaldsen
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXXVI | |||||
Billedhuggerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
208 | Liggende løve, marmorversion | A121 | Bertel Thorvaldsen | – | |
209 | Nicolaus Copernicus, gips | Kan være identisk med A113 | Bertel Thorvaldsen | – | |
210 | Den guddommelige styrke, gips | Kan være identisk med A144 | Bertel Thorvaldsen | – | |
211 | Den himmelske visdom, gips | Kan være identisk med A143 | Bertel Thorvaldsen | – | |
212 | Engel, gips | Kan være identisk med A146 | Bertel Thorvaldsen | – | |
213 | Engel, gips | Kan være identisk med A147 | Bertel Thorvaldsen | – | |
214 | Hest, model til Poniatowski-monumentet, gips | Kan være identisk med A125 | Bertel Thorvaldsen | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1833 | |
215 | Hestehovedet til Maximilian 1., gips | Kan være identisk med A128 | Bertel Thorvaldsen | – |
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXXVII | |||||
Billedhuggerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
182 | Amor med buen, marmorversion | A819 | Bertel Thorvaldsen | – | |
183 | Amor med lyren, marmorversion | A33 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Foto mangler | 184 | Kærlighedens aldre | Relief, marmorversion, A426, eller gipsafstøbning, A427 | – | – |
Foto mangler | 185 | Hyrdinde med en amorin-rede | Relief, marmorversion, A424, eller originalmodel, A425 | – | – |
Foto mangler | 186 | Amor på jorden | Relief, marmorversion, A729, eller originalmodel, A387 | – | – |
Foto mangler | 187 | Amor på løvens ryg | Relief, marmorversion, A389, eller originalmodel, A390 | – | – |
Foto mangler | 188 | Amor hos Anakreon, Vinteren | Relief, marmorversion, A827, eller originalmodel, A415 | – | – |
Foto mangler | 189 | Amor og Bacchus, Høsten | Relief, marmorversion, A412, eller originalmodel, A413 | – | – |
Foto mangler | 190 | Amor med en svane og drenge, der plukker frugt, Sommeren | Relief, marmorversion, A410, eller originalmodel, A411 | – | – |
Foto mangler | 191 | Amor og Jupiter | Relief, marmorversion, A391, eller originalmodel, A392 | – | – |
Foto mangler | 192 | Amor, Jupiter og Juno | Relief, marmorversion, A393, eller originalmodel, A394 | – | – |
Foto mangler | 193 | Amor og Ganymedes | Relief, marmorversion, A395, eller originalmodel, ukendt | – | – |
Foto mangler | 194 | Amor og Hymen | Relief, marmorversion, A454, eller originalmodel, A455 | – | – |
Foto mangler | 195 | Amor og Bacchus | Relief, marmorversion, A407, eller originalmodel, A408 | – | – |
Foto mangler | 196 | Antagelig Pan og en satyr | Relief, marmorversion, A352, eller originalmodel, A353 | – | – |
Foto mangler | 197 | Amor og Psyche | Relief, marmorversion?, xx | – | – |
Foto mangler | 198 | Amor og Musen | Relief, marmorversion?, xx | – | – |
Foto mangler | 199 | Antagelig Bacchantinde og en satyr | Relief, marmorversion, A354, eller originalmodel, A355 | – | – |
Foto mangler | 200 | Hylas og flodnymferne | Relief, antagelig marmorversion, A484, eller originalmodel, A485 | – | – |
Foto mangler | 201 | Odysseus får Achilleus’ våben | Relief, marmorversion?, A497 eller A498 | – | – |
Foto mangler | 202 | Barndom eller forår | Relief, marmorversion, A638, eller originalmodel, A642 | – | – |
Foto mangler | 203 | Ungdom eller sommer | Relief, marmorversion, A639, eller originalmodel, A643 | – | – |
Foto mangler | 204 | Manddom eller efterår, relief | marmorversion, A640, eller originalmodel, A644 | – | – |
Foto mangler | 205 | Alderdom eller vinter | Relief, marmorversion, A641, eller originalmodel, A645 | – | – |
Endnu uidentificeret | 206 | Poesiens Genius stemmer sin Lyre | muligvis A131 | – | – |
Foto mangler | 207 | Matthæus, De fire evangelister | Relief, marmorversion, A575, eller originalmodel, A579 | – | – |
Foto mangler | 208 | Markus, De fire evangelister | Relief, marmorversion, A576, eller originalmodel, A580 | – | – |
Foto mangler | 209 | Lukas, De fire evangelister | Relief, marmorversion, A577, eller originalmodel, A581 | – | – |
Foto mangler | 210 | Johannes, De fire evangelister | Relief, marmorversion, A578, eller originalmodel, A572 | – | – |
Foto mangler | 211 | Syngende engle | Relief, marmorversion, A585, eller gips, A586 | – | – |
Foto mangler | 212 | Spillende engle | Relief, marmorversion, A587, eller originalmodel, A588 | – | – |
Foto mangler | 213 | Enkelte partier af Alexanders triumf | Relief, frise, Axx | – | – |
Tillæg til Fortegnelsen over de ved det Kongelige Akademie for de skjonne Kunster i Aaret 1839 offentligen udstillede KunstværkerXXVIII | |||||
Billedhuggerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
312 | Maria Fjodorovna Barjatinskaja, marmorversion | A171 | Bertel Thorvaldsen | – | |
313 | Dødens genius til gravmæle over Wlodzimierz Potocki, marmorversion | A626 | Bertel Thorvaldsen | – |
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXXIX | |||||
Malerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
56 | Carl Dahl: Larsens Plads | B207 | Bertel Thorvaldsen | – | |
66 | J.V. Gertner: Portræt af Thorvaldsen i sit atelier | B430 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Billedhuggerkunst | |||||
172 | Den triumferende Amor | Statue, antagelig gipsafstøbning, A22 | – | – | |
173 | Psyche | Statue, antagelig originalmodel, A26 | – | – | |
174 | Håbets gudinde | Statue, antagelig originalmodel, A47 | – | – | |
175 | Antagelig Dåbens engel knælende, originalmodel | A112 | – | – | |
176 | Wlodzimierz Potocki | Statue, antagelig originalmodel, A155 | – | – | |
177 | Adonis | Statue, antagelig originalmodel, A53 | – | – | |
178 | Antagelig Alexander den Store på sin vogn | Relief, marmorversion, A509 eller Relief, gips, A712 | – | – | |
179 | Barnets skytsengel | Relief, antagelig originalmodel, A596 | – | – | |
180 | Nemesis med straffens og belønningens genier | Relief, antagelig originalmodel, A364 | – | – | |
181 | Hektor og Andromache | Relief, antagelig originalmodel, A501 | – | – | |
182 | Hektor hos Paris og Helena | Relief, antagelig originalmodel, A499 eller A500 | – | – | |
183 | Briseis og Achilleus | Relief, antagelig originalmodel, antagelig A491 | – | – | |
184 | Nyårets genius | Relief, formodentlig i gipsafstøbning, antagelig A548 | – | – | |
185 | Perseus og Andromeda | Relief, antagelig gipsafstøbning eller originalmodel, A486 eller A742 | – | – | |
186 | Priamos bønfalder Achilleus om Hektors lig | Relief, antagelig gipsafstøbning eller originalmodel, A492 | – | – | |
Endnu uidentificeret | 187 | Tobias | Relief, marmorversion, gipsafstøbning eller originalmodel, Axx | – | – |
188 | Napoleon Bonaparte | Buste, marmorversion, A732 eller A867, eller originalmodel, A909, eller gipsafstøbning, A252 | – | – | |
189 | Ludvig Holberg | Buste, originalmodel, A876, eller gipsafstøbning, A190 | – | – | |
190 | Adam Oehlenschläger | Buste, antagelig originalmodel, A226 | – | – | |
Foto mangler | 191 | Antagelig serien Amor og Psyche efter Apuleius | Relief, antagelig gips, A433, A434, A435, A436, A437, A438, A439, A440, A441, A442, A443, A444, A445, A456, A457, A448 | – | – |
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjønne Kunster i Anledning af Hs. Majestæt Kong Christian den Ottendes og Hds. Majestæt Dronning Caroline Amalias høie Kroningsfest offentligen udstillede KunstværkerXXX | |||||
- | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
214 | Alexander den Stores indtog i Babylon (Alexanderfrisen), antagelig gipsafstøbning, jf. A505 | – | jf. Christiansborg Slot | – |
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXXXI | |||||
Malerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
30 | Albert Küchler: Et par romerske almuefolk køber en hat til deres lille søn som skal være abbate | B246 | Bertel Thorvaldsen | – | |
43 | Heinrich Buntzen: Dansk landskab ved en sø | B201 | Bertel Thorvaldsen | – | |
85 | Peter Julius Larsen: Portræt af gammel sømand med rød hue | B248 | Bertel Thorvaldsen | – | |
97 | Wilhelm Marstrand: Lystighed udenfor Roms mure på en oktoberaften | B258 | Bertel Thorvaldsen | – | |
100 | Anton Melbye: En hollandsk kuf og et linieskib i mærssejlskuling | B264 | Bertel Thorvaldsen | – | |
101 | Anton Melbye: En stille morgen på havet | B263 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Billedhuggerkunst | |||||
137 | Christian 4. | Statue, gips, originalmodel, A152 | Bertel Thorvaldsen | – | |
138 | Hans Madsen og Johan Rantzau | Relief, antagelig originalmodel A603 | – | – | |
139 | Rebekka og Eliezer | Relief, antagelig gipsafstøbning, jf. A553 | – | – | |
140 | Den tolvårige Kristus i templet | Relief, antagelig originalmodel A567 | – | – | |
141 | Kristus og den samaritanske kvinde | Relief, antagelig originalmodel, A568 | – | – | |
142 | Amor og Hymen | Relief, antagelig originalmodel A453 | – | – | |
143 | Antagelig Amor og den sovende Psyche | Relief, antagelig originalmodel A428 | – | – | |
144 | Antagelig Psyche og den sovende Amor | Relief, antagelig originalmodel A429 | – | – | |
Endnu uidentificeret | 145 | Amor forlader Psyche | Relief, antagelig gipsafstøbning | – | – |
146 | Leda og svanen | Relief, antagelig originalmodel A423 | – | – | |
147 | Satyr danser med bacchantinde | Relief, antagelig originalmodel A357 | – | – | |
148 | Satyr danser med bacchantinde | Relief, antagelig originalmodel A358 | – | – |
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXXXII | |||||
Malerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
42 | J.L. Jensen, Nature morte med grøntsager og vildt på et køkkenbord | B233 | Bertel Thorvaldsen | – | |
43 | J.C. Dahl: Bugten ved Napoli i måneskin og Vesuv i udbrud | B178 | Bertel Thorvaldsen | – | |
44 | J.C. Dahl: Bugten ved Napoli med Vesuv i udbrud set fra en grotte | B180 | Bertel Thorvaldsen | – | |
45 | J.C. Dahl: Italiensk landskab med vandfald | B183 | Bertel Thorvaldsen | – | |
46 | J.C. Dahl: Bugten ved Napoli i måneskin og Vesuv i udbrud | B177 | Bertel Thorvaldsen | – | |
47 | J.C. Dahl: Bugten ved Napoli i måneskin og Vesuv i udbrud | B179 | Bertel Thorvaldsen | – | |
48 | J.C. Dahl: Peterspladsen i Rom i måneskin | B181 | Bertel Thorvaldsen | – | |
49 | J.C. Dahl: Vejen ved La Storta nord for Rom | B182 | Bertel Thorvaldsen | – | |
50 | J.C. Dahl: Landskab fra øvre Telemark | B189 | Bertel Thorvaldsen | – | |
51 | J.C. Dahl: Indsejlingen til København | B187 | Bertel Thorvaldsen | – | |
69 | Albert Küchler: Correggios død | B243 | Bertel Thorvaldsen | – | |
79 | Jørgen V. Sonne: Romerske landfolk udenfor osteriet ved Ponte Mammolo | B292 | Bertel Thorvaldsen | – | |
86 | Adam Müller: Kristus og de fire evangelister | B276 | Bertel Thorvaldsen | – | |
94 | Ditlev Blunck: Danske kunstnere i osteriet La Gensola i Rom | B199 | Bertel Thorvaldsen | – | |
111 | Thomas Fearnley: Helsingør mod Kronborg, efterår | B193 | Bertel Thorvaldsen | – | |
112 | Thomas Fearnley: Helsingør mod Kronborg, vinter | B194 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Foto mangler | 118 | J.V. Gertner: Thorvaldsen med Oehlenschlägers buste | Kunsten, Museum of Modern Art Aalborg, inv.nr. NK63 | – | – |
Foto mangler | 142 | N.P. Holbech: En pilgrim hviler sig ved en fontæne i Via dell’Arco Scuro i Rom | B225 | Bertel Thorvaldsen | – |
143 | N.P. Holbech: Ung kvinde med to børn og gammel kone med en ten, i baggrunden byen Nettuno | B224 | Bertel Thorvaldsen | – | |
167 | Ditlev Martens: Michelangelos hus i Rom | B262 | Bertel Thorvaldsen | – | |
176 | Ernst Meyer: Klostergården i Franciskanerklostret ved Amalfi | B271 | Bertel Thorvaldsen | – | |
177 | Ernst Meyer: En franciskanermunk med en tiggerskål | B272 | Bertel Thorvaldsen | – | |
178 | Ernst Meyer: Gammel napolitansk fisker i døren til sin hytte | B269 | Bertel Thorvaldsen | – | |
195 | O.D. Ottesen: Nature morte med frugter | B280 | Bertel Thorvaldsen | – | |
198 | Fritz Petzholdt: Landskab ved det gamle Veji | B282 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 219 | Sophus Schack: Portræt af Thorvaldsen | Ukendt | Bertel Thorvaldsen | – |
225 | Friedrich Thøming: Brænding på Capris kyst | B298 | Bertel Thorvaldsen | – | |
226 | Friedrich Thøming: En amerikansk brig til ankers i bugten ved Napoli | B294 | Bertel Thorvaldsen | – | |
227 | Friedrich Thøming: antagelig Havbugten ved Napoli, i den forreste båd sidder Thorvaldsen og Thöming sammen med flere rejsende | B295 | Bertel Thorvaldsen | – | |
228 | Friedrich Thøming: Den blå grotte på Capri | B297 | Bertel Thorvaldsen | – | |
229 | Friedrich Thøming: antagelig En dansk korvet afgiver salutskud i Sundet | B293 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Af udenlandske Kunstnere | |||||
299 | Giambattista Bassi: Ruiner på Forum i Rom, vejen fra S. Bonaventura til Campo Vaccino | B63 | Bertel Thorvaldsen | – | |
300 | Heinrich Bürkel: Romerske bønder foran et osteri, 1831 | B106 | Bertel Thorvaldsen | – | |
304 | Franz Ludwig Catel: En grotte i Mæcenas villa i Tivoli | B110 | Bertel Thorvaldsen | – | |
305 | Franz Ludwig Catel: En napolitansk fiskerfamilie | B109 | Bertel Thorvaldsen | – | |
306 | Franz Ludwig Catel: Natstykke, slutscenen i Chateaubriands “René” | B111 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Foto mangler | 309 | Pierre Athanase Chauvin: antagelig Parti af Villa d’Estes have i Tivoli, 1811 | B88 | Bertel Thorvaldsen | – |
310 | Pierre Athanase Chauvin: Klostret ved Grotta Ferrata, 1811 | B89 | Bertel Thorvaldsen | – | |
311 | Pierre Athanase Chauvin: Parti af Villa Falconieris have i Frascati, 1810 | B87 | Bertel Thorvaldsen | – | |
312 | Peter Cornelius: Kristi gravlæggelse, 1816-1825 | B113 | Bertel Thorvaldsen | – | |
316 | Carl Eggers: La Madonna del garofano, kopi efter italiensk mester | B36 | Bertel Thorvaldsen | – | |
317 | Friedrich August Elsasser: Teaterruinerne ved Taormina, 1838 | B114 | Bertel Thorvaldsen | – | |
319 | Théodore Gudin: Kysten ved Napoli, 1837 | B90 | Bertel Thorvaldsen | – | |
322 | August Hopfgarten: Sankt Elisabeths mirakel, 1832 | B122 | Bertel Thorvaldsen | – | |
323 | Christian Gottlieb Schick & Joseph Anton Koch: Heroisk landskab med Ruth og Boas, 1803-1804 | B158 | Bertel Thorvaldsen | – | |
324 | J.C. Dahl & Joseph Anton Koch: Lauterbrunnerthal ved Unterseen med bjerget Die Jungfrau, ca. 1821 | B128 | Bertel Thorvaldsen | – | |
325 | Dietrich Wilhelm Lindau: Saltarello-dans i et romersk osteri, 1827 | B131 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 326 | Marko: Landskab, komposition | – | – | – |
Endnu uidentificeret | 327 | Marko: Landskab, komposition | – | – | – |
Endnu uidentificeret | 328 | Marko: Landskab, komposition | – | – | – |
329 | Friedrich Nerly: Bøfler trækker en marmorblok, 1831-1844 | B133 | Bertel Thorvaldsen | – | |
330 | Johann Friedrich Overbeck: Madonna med barnet, 1818 | B136 | Bertel Thorvaldsen | – | |
331 | Joseph Rebell: Øen Capri, 1820 | B138 | Bertel Thorvaldsen | – | |
332 | Johann Christian Reinhart: Parti af Ponte Lupo ved Tivoli med en lyrespillende figur i antik dragt, 1823 | B141 | Bertel Thorvaldsen | – | |
333 | Johann Christian Reinhart: Romersk landskab, komponeret over egnen ved Torre del Quinto, 1823 | B142 | Bertel Thorvaldsen | – | |
334 | Johann Christian Reinhart: Italiensk landskab med hvilende jæger, selvportræt, 1835 | B143 | Bertel Thorvaldsen | – | |
335 | Heinrich Reinhold: Landskab med den barmhjertige samaritan, 1823 | B145 | Bertel Thorvaldsen | – | |
336 | Heinrich Reinhold: _Landskab med Hagar og Ismaël, 1823 | B146 | Bertel Thorvaldsen | – | |
337 | August Riedel: En napolitansk fiskerfamilie på stranden, 1833 | B150 | Bertel Thorvaldsen | – | |
338 | August Riedel: En badende pige, 1837 | B151 | Bertel Thorvaldsen | – | |
339 | Johannes Riepenhausen: Raphael bliver forestillet for pave Julius 2. af Bramante, ca. 1836 | B154 | Bertel Thorvaldsen | – | |
340 | Léopold Robert: San Paolo fuori le mura efter branden i 1823, 1825 | B92 | Bertel Thorvaldsen | – | |
341 | Wilhelm Schadow: Kristi gang til Golgatha, 1815-1818 | B156 | Bertel Thorvaldsen | – | |
342 | Johann Heinrich Schilbach: Udsigt over Forum Romanum fra Kapitol, ca. 1826 | B160 | Bertel Thorvaldsen | – | |
343 | Johann Heinrich Schilbach: Udsigt over Forum Romanum mod Kapitol, 1825 | B159 | Bertel Thorvaldsen | – | |
344 | Abraham Teerlink: Landskab med kvæg | B102 | Bertel Thorvaldsen | – | |
345 | Horace Vernet: Portræt af armenisk præst, 1830 | B94 | Bertel Thorvaldsen | – | |
346 | Martin Verstappen: Et kapel på vejen melllem Albano og Ariccia, efter 1814 | B104 | Bertel Thorvaldsen | – | |
347 | Theodor Leopold Weller: Gøglere på Piazza Montanara i Rom, 1829 | B166 | Bertel Thorvaldsen | – | |
350 | Johann Leberecht Eggink: Ezechiels syn | B38 | Bertel Thorvaldsen | – |
Tillæg til Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster i Aaret 1843 offentligen udstillede KunstværkerXXXIII | |||||
Malerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
389 | Friedrich Thøming: Antagelig Et parti fra Capris kyst ved Marina piccola, 1829 | B296 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Udenlandske Kunstnere | |||||
Endnu uidentificeret | 400 | Giambattista Bassi, Parti i Rom | – | – | – |
402 | Abraham Teerlink: Italiensk landskab | B103 | Bertel Thorvaldsen | – | |
403 | Carl Tischbein: Napolitansk fiskerpige, 1816-1818 | B164 | Bertel Thorvaldsen | – |
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXXXIV | |||||
Malerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
4 | C.W. Eckersberg: Det indre af Colosseum i Rom, 1813-1816 | B405 | Bertel Thorvaldsen | – | |
5 | C.W. Eckersberg: Peterspladsen i Rom, 1813-1816 | B214 | Bertel Thorvaldsen | – | |
10 | J.P. Møller: Landskab ved Svendborg Sund, 1843 | B277 | Bertel Thorvaldsen | – | |
11 | J.P. Møller: Svendborg by, 1844 | B278 | Bertel Thorvaldsen | – | |
17 | J.L. Jensen: Hvide liljer og grene af et rosentræ foran en mur med efeu, 1843 | B236 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 25 | J.C. Dahl: En norsk egn | – | Bertel Thorvaldsen | – |
30 | Martinus Rørbye: Folkeliv ved havnen i Palermo, 1844 | B287 | Bertel Thorvaldsen | – | |
68 | Emil Andersen: Den barmhjertige samaritan, 1844 | B195 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 94 | Heinrich Buntzen: En komposition | – | Bertel Thorvaldsen | – |
964 | Heinrich Buntzen: Herregården Nysø med Thorvaldsen uden for sit atelier, 1843 | B203 | Bertel Thorvaldsen | – | |
120 | Constantin Hansen: Parti af Poseidon-templet i Pæstum, 1839 | B220 | Bertel Thorvaldsen | – | |
190 | Anton Melbye: Fiskerbåde i Kanalen, 1844 | B265 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 211 | O.D. Ottesen: xxx | – | Bertel Thorvaldsen | – |
Endnu uidentificeret | 215 | B. Puggaard: Udsigt over Campagne di Roma og Albanerbjergene fra Egerias Lund | – | Bertel Thorvaldsen | – |
Billedhuggerkunst | |||||
261 | Herkules, originalmodel | A14 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Foto mangler | 275 | Christian 4., statue, støbt i bronze af Jørgen Dalhoff | Roskilde Domkirke, jf. A152 | – | – |
Af udenlandske Kunstnere | |||||
345 | Antonio Aquaroni: Ponte Cestio i Rom, 1836 | B58 | Bertel Thorvaldsen | – | |
346 | Francesco Baratta: Italiensk vinbonde med sin datter, 1820-1838 | B59 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 347 | Giambattista Bassi: Via sacre | – | Bertel Thorvaldsen | – |
348 | Giambattista Bassi: En vej ved Terni mellem havemure, 1820 | B61 | Bertel Thorvaldsen | – | |
349 | Heinrich Bürkel: En bjørnetrækker lader sit dyr danse, 1831 | B107 | Bertel Thorvaldsen | – | |
350 | Francesco Diofebi: Åbningen af Raphaels grav i Pantheon 1833, 1836 | B73 | Bertel Thorvaldsen | – | |
351 | Luigi Fioroni: antagelig Romersk osteri ved Trinità dei Monti, værten som improvisator, 1830 (udstillet med titlen Corpus domini) | B78 | Bertel Thorvaldsen | – | |
352 | Philipp von Foltz: En sovende tiggerpige ved indgangen til en romersk kirke, 1836 | B116 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Foto mangler | 353 | Philipp von Foltz: Komposition efter Johann Ludwig Uhland’s digt “Des Sängers Fluch”, 1837 | B117 | Bertel Thorvaldsen | – |
354 | Carl von Heideck: Scene fra en spansk bys forsvar under en guerillakrig, 1841 | B118 | Bertel Thorvaldsen | – | |
355 | Hermann Kauffmann d.Æ.: Vej udenfor en kro i Tyrol, 1843 | B123 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 356 | Joseph Anton Koch: Landskab, komposition_ | – | Bertel Thorvaldsen | – |
357 | Tancrède de La Bouère: Kysten ved de pontinske sumpe, 1838 | B91 | Bertel Thorvaldsen | – | |
358 | Giovanni Lazzarini: Den romerske vandledning Aqua Vergine i gården til Via del Nazareno nr. 12 i Rom, 1823 | B84 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Foto mangler | 359 | Moritz Daniel Oppenheim: Tobias’ hjemkomst, 1823 | B135 | Bertel Thorvaldsen | – |
360 | Johann Heinrich Richter: Romerinde, der slår på en tamburin, 1834 | B149 | Bertel Thorvaldsen | – | |
361 | Johann Heinrich Richter: Portræt af modellen Fortunata Segatori fra Subiaco, 1833 | B148 | Bertel Thorvaldsen | – | |
362 | Johannes Riepenhausen: Venus og Adonis | B152 | Bertel Thorvaldsen | – | |
363 | Johannes Riepenhausen: En bogantikvar på en af Roms gader | B155 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 364 | Christian Gottlieb Schick: Landskab, komposition | – | Bertel Thorvaldsen | – |
365 | Benno Törmer: En kvinde fra Procida, 1833 | B403 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 366 | Ubekendt, Portræt af Raphael som ung, efter Perugino | – | Bertel Thorvaldsen | – |
Tillæg til Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster i Aaret 1844 offentligen udstillede KunstværkerXXXV | |||||
Malerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
399 | Carl Dahl: Fregatten Thetis og korvetten Flora på Tajofloden ved aftenbelysning, 1844 | B206 | Bertel Thorvaldsen | – |
Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster offentligen udstillede KunstværkerXXXVI | |||||
Malerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
49 | Ernst Meyer: En gammel fisker på Capri | B268 | Bertel Thorvaldsen | – | |
49 | Ernst Meyer: En romersk gadeskriver skriver et brev for en ung pige | B267 | Bertel Thorvaldsen | – | |
50 | Ernst Meyer: En romersk gadeskriver læser et brev op for en ung pige | B266 | Bertel Thorvaldsen | – | |
80 | Albert Küchler: Antagelig Oberst Paulsens familie | B245 | Bertel Thorvaldsen | – | |
87 | Heinrich Buntzen: Dansk landskab | B204 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Billedhuggerkunst | |||||
248 | Adam og Eva med Kain og Abel, originalmodel | A551 | Bertel Thorvaldsen | – | |
249 | Bebudelsen, originalmodel | A569 | Bertel Thorvaldsen | – | |
250 | Kristi dåb, originalmodel | A573 | Bertel Thorvaldsen | – | |
251 | Den tolvårige Kristus i templet, originalmodel | A572 | Bertel Thorvaldsen | – | |
252 | Flugten til Ægypten, originalmodel | A571 | Bertel Thorvaldsen | – | |
253 | Hyrdernes tilbedelse, originalmodel | A570 | Bertel Thorvaldsen | – | |
254 | Statsstyrelsens genius, originalmodel | A530 | Bertel Thorvaldsen | – | |
255 | Chiron og Achilleus, originalmodel | A488 | Bertel Thorvaldsen | – | |
256 | Homer synger for folket, originalmodel | A502 | Bertel Thorvaldsen | – | |
257 | Jægerinde til hest, originalmodel | A647 | Bertel Thorvaldsen | – | |
258 | Jæger til hest, originalmodel | A646 | Bertel Thorvaldsen | – | |
259 | Antagelig Apollon, originalmodel | A326 | Bertel Thorvaldsen | – | |
260 | Antagelig Gratierne, svævende, originalmodel | A338 | Bertel Thorvaldsen | – | |
261 | Klio, Historiens muse, originalmodel | A328 | Bertel Thorvaldsen | – | |
262 | Euterpe, Musikkens muse, originalmodel | A329 | Bertel Thorvaldsen | – | |
263 | Thalia, Komediens muse, originalmodel | A330 | Bertel Thorvaldsen | – | |
264 | Melpomene, Tragediens muse, originalmodel | A331 | Bertel Thorvaldsen | – | |
265 | Terpsichore, Dansens muse, originalmodel | A332 | Bertel Thorvaldsen | – | |
266 | Erato, Erotisk poesis muse, originalmodel | A333 | Bertel Thorvaldsen | – | |
267 | Polyhymnia, Religiøs poesis muse, originalmodel | A334 | Bertel Thorvaldsen | – | |
268 | Urania, Astronomiens muse, originalmodel | A335 | Bertel Thorvaldsen | – | |
269 | Kalliope, Episk poesis muse, originalmodel | A336 | Bertel Thorvaldsen | – | |
270 | Mnemosyne og Harpokrates, originalmodel | A337 | Bertel Thorvaldsen | – | |
271 | Billedhuggerkunstens genius, originalmodel | A522 eller A523 | Bertel Thorvaldsen | – | |
272 | Bygningskunstens genius, originalmodel | A521 | Bertel Thorvaldsen | – | |
273 | Antagelig Poesiens genius, originalmodel | A527 | Bertel Thorvaldsen | – | |
274 | Antagelig Amors svanesang, originalmodel | A456 | Bertel Thorvaldsen | – | |
275 | Antagelig Hymen, originalmodel | A731 | Bertel Thorvaldsen | – | |
276 | Genier for maleri, arkitektur og billedhuggerkunst, originalmodel | A525 | Bertel Thorvaldsen | – | |
FOTO ER PÅ VEJ | 277 | Danserinde, marmorversion | Antagelig Christiansborg Slot, jf. A178 | – | – |
278 | Bertel Thorvaldsen med Håbets gudinde, originalmodel | Nysø1 | Bertel Thorvaldsen | – | |
279 | Frederik 6., kolossalbuste, marmorversion | Skanderborg Slotsbanke, jf. A191 Hugget af Carl Frederik Holbech og Herman Wilhelm Bissen |
– | Frederik 6.s monument, Skanderborg Slotsbanke | |
280 | Retfærdigheden, marmorversion | Skanderborg Slotsbanke, jf. A606 Hugget af Carl Frederik Holbech |
– | Frederik 6.s monument, Skanderborg Slotsbanke | |
280a | Stavnsbåndet ophæves, marmorversion | Skanderborg Slotsbanke, jf. A604 Hugget af Carl Frederik Holbech |
– | Frederik 6.s monument, Skanderborg Slotsbanke | |
28 | Kunsten og videnskaben beskyttes, marmorversion | Skanderborg Slotsbanke, jf. A607 Hugget af Carl Frederik Holbech |
– | Frederik 6.s monument, Skanderborg Slotsbanke | |
281a | Provinsialstænderne oprettes, marmorversion | Skanderborg Slotsbanke, jf. A605 Hugget af Carl Frederik Holbech |
– | Frederik 6.s monument, Skanderborg Slotsbanke | |
Endnu uidentificeret | 282 | Danserinden, marmorversion i mindre format | – | Christine Stampe | – |
Endnu uidentificeret | 283 | Ganymedes, marmorversion i mindre format | – | Christine Stampe | – |
Tegninger | |||||
Endnu uidentificeret | 323 | Figurer tegnet af Thorvaldsen, landskabet af Joseph Anton Koch, En hellig familie | – | Christine Stampe | – |
Foto mangler | 324 | Joseph Anton Koch: Jasons ankomst til Jolkos | D683 | Bertel Thorvaldsen | – |
325 | Joseph Anton Koch: Dante og Vergil i Helvedes anden kreds | D684 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Af udenlandske Kunstnere | |||||
Endnu uidentificeret | 351 | Salomon Corrodi: Parti af Forum Romanum | xx | – | – |
353 | Carl Eggers: Violinspiller | B37 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 354 | Pietro Galli: Pan og Amor | Marmor | – | – |
Endnu uidentificeret | 359 | Joseph Anton Koch: Landskab | xx | – | – |
361 | August Krafft: Karnevalslystighed på en gade i Rom | B242 | Bertel Thorvaldsen | – | |
363 | Eduard Magnus: Portræt af Thorvaldsen i arbejdstøj | B132 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 364 | Carlo Marco: Landskab med udsigt fra en klippehule | xx | – | – |
Endnu uidentificeret | 365 | Carlo Marco: Landskab, komposition | xx | – | – |
368 | Johann Christian Reinhart: Et skovparti | B139 | Bertel Thorvaldsen | – | |
369 | Johann Christian Reinhart: Antagelig Et skovparti med knækket eg | E992 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 372 | C. Rottmann: Landskab ved Sicyon med udsigt over Isthmus | xx | – | – |
376 | Horace Vernet: Portræt af Thorvaldsen i færd med at modellere Vernet-busten | B95 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | 377 | Werner: Aquarelle-tegning | xx | – | – |
378 | Penry Williams: En hyrdedreng og en hyrdepige i den romerske Campagne, i baggrunden Aqua Claudia | B101 | Bertel Thorvaldsen | – |
Tillæg til Fortegnelse over de ved det Kongelige Akademie for de skjönne Kunster i Aaret 1845 offentligen udstillede Kunstværker | |||||
Billedhuggerkunst | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
411 | Lysets genius med Pegasus, originalmodel | A327 | Bertel Thorvaldsen | – | |
412 | Minerva, originalmodel | A325 | Bertel Thorvaldsen | – | |
413 | Malerkunstens genius, originalmodel | A520 | Bertel Thorvaldsen | – |
Fortegnelse over de af det Kongelige Akademie for de skiönne Kunster i Juni 1845 udstillede KunstværkerXXXVII | |||||
Thorvaldsen | |||||
Foto | Kat.nr. | Kunstværk | Nuværende ejer | Daværende ejer | Se også |
– | Bertel Thorvaldsen med Håbets gudinde, originalmodel | Nysø1 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Sandsynligvis Dansende ung pige, marmorversion | A180 | Fuldført posthumt | – | |
– | Homer synger for folket, originalmodel | A502 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Adam og Eva med Kain og Abel, originalmodel | A551 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Statsstyrelsens genius, originalmodel | A530 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Bebudelsen, originalmodel | A569 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Kristi dåb, originalmodel | A573 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Den tolvårige Kristus i templet, originalmodel | A572 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Flugten til Ægypten, originalmodel | A571 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Hyrdernes tilbedelse, originalmodel | A570 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Antagelig Hymen, originalmodel | A731 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Antagelig Amors svanesang, originalmodel | A456 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Antagelig Poesiens genius, originalmodel | A527 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Antagelig Poesiens og harmoniens genier, originalmodel | A528 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Antagelig Bygningskunstens genius, originalmodel | A521 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Antagelig Billedhuggerkunstens genius, originalmodel | A522 eller A523 | Bertel Thorvaldsen | – | |
– | Antagelig Malerkunstens genius, originalmodel | A520 | Bertel Thorvaldsen | – | |
Endnu uidentificeret | – | “Suite af 14 mythologiske Basreliefs” | – | Bertel Thorvaldsen | – |
Last updated 25.04.2023
Kunstakademiet på Charlottenborg i København.
Den danske kong Christian 7.
Jf. Forklaring over de Stykker udi Skildrer- Bildhugger- Bygnings- Kaaber-Stikker og Medailleur-Kunsten, som ere forfærdigede af de Herrer udi Det Kongelige Danske Academie, hvis offentlige Udsettelse foretages udi Charlottenborg store Sahl, og tager sin begyndelse paa Hans Kongelige Majestets aller höyeste Födsels-Dag den 29de Januarii indeværende Aar, samt vedvarer til den 5te Februarii, København 1769.
Dvs. Antiksalen, den nuværende Festsal.
* Salonen af 29.1.-5.2.1769.
Jf. referenceartiklen Bestillingen til den danske kongefamilie.
Jf. referenceartiklen Bestillingen til Christiansborg.
Jf. referenceartiklen Bestillingen til Vor Frue Kirke.
Jf. referenceartiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Jf.:
Jf.:
1792:
1793:
1809:
Salonen 1815:
1826:
1827:
1828:
1829:
1830:
1834:
Jf. referenceartiklen Bestillingen til Vor Frue Kirke.
Jf. referenceartiklen Bestillingen til Christiansborg.
Den schweiziske tegner, maler og raderer Angelica Kauffmann.
I kataloget står maleriet af Angelika Kauffmann opført som tilhørende Bertel Thorvaldsen. Det tilhørte dog den dansk-tyske greve, godsejer og forfatter Adam Gottlob Detlef Moltke, hvis søn Carl optræder som Bacchus.
Se også:Maleriet var sendt til Danmark med Thorvaldsens kunsttransport i 1833.
Af brevene fremgår desuden, at Thorvaldsens marmorbuste Adam Gottlob Detlef Moltke, jf. A212, var sendt til Danmark i 1833. Det er højst sandsynligt, at udstillingens kat.nr. 239 (“Buste i Marmor”), netop skal identificeres som Adam Gottlob Detlef Moltke.
1836:
1839:
1839:
1840:
Salonen 1840:
1841:
1843:
1843:
1844:
1844:
1845:
Salonen 1845:
1812:
Den danske maler C.G. Kratzenstein Stub.
1815:
Den italienske maler Pietro Benvenuti.
Salonen 1815:
Den danske maler C.W. Eckersberg.
1824:
1824:
1827:
1827:
1828:
Den danske maler C.W. Eckersberg.
1828:
1828:
1828:
Den danske maler Andreas Ludvig Koop.
1828:
1829:
Den danske kvinde Emilie Jensine Eckersberg.
Den danske maler C.W. Eckersberg.
1829:
1837:
1837:
1838:
Den dansk-tyske arkitekt G.F. Hetsch.
1838:
Den danske arkitekt Gottlieb Bindesbøll.
1840:
1840:
1840:
1840:
1841:
1841:
1842:
1842:
1842:
1842:
1843:
1843:
1843:
1843:
Den danske maler C.W. Eckersberg.
1843:
1844:
1844:
1844:
1844:
1844:
1844:
1844:
1845:
1845:
1845: