Transportation of Thorvaldsen's Artworks to Copenhagen 1833
- Nanna Kronberg Frederiksen, arkivet.thorvaldsensmuseum.dk, 2016
Størsteparten af Thorvaldsens kunstværker og kunstsamlinger blev fragtet fra Rom til København med den danske flådes skibe i årene 1825 til 1845. Denne artikel omhandler hjemsendelsen i 1833, hvor Thorvaldsen overdrog de første af mange marmorskulpturer til det planlagte Thorvaldsens Museum.
Hjemsendelsens forløb
Thorvaldsen kommer – ikke
Hjemsendelsen af Bertel Thorvaldsens kunst fra Rom til København med korvetten Galathea i 1833 adskiller sig fra de foregående hjemsendelser i henholdsvis 1825 og 1828 ved ikke kun at rumme bestillingsopgaver til hjemlandet, men også, for første gang, at omfatte flere af Thorvaldsens egne kunstværker. Grunden til, at Thorvaldsen påbegyndte hjemsendelsen af sine egne værker, var den, at han kort forinden havde testamenteret sine samlinger og kunstskatte til fødebyen København under forudsætning af, at man lod opføre et museum til at huse dem. Sagen var endnu i sin vorden, men Thorvaldsen forsøgte givetvis at sætte skub i tingene ved nu at hjemsende flere betydningsfulde marmorværker, der skulle indgå i det planlagte Thorvaldsens Museum.
I nogle af de breve, der omhandler hjemsendelsen i 1833 meddelte Thorvaldsen, at han også selv ville rejse hjem. Først var planen at påbegynde rejsen i efteråret 1832, dernæst i efteråret 1833, i kølvandet på Galathea. Denne oplysning tændte et håb blandt Thorvaldsens venner i Danmark, et håb, som billedhuggeren dog i lang tid måtte skuffe, fordi han af arbejdsmæssige årsager så sig nødsaget til at udsætte hjemrejsen. Thorvaldsens rejse til Danmark blev i realiteten planlagt, aflyst og udsat mange gange i de følgende år.
Tilstedeværelsen af Thorvaldsens kunst i København og rygterne om hans snarlige hjemkomst gjorde imidlertid så stærkt et indtryk på hjemlandet, at man i 1833 – da man endnu troede, at Thorvaldsens ankomst var nær – igangsatte en række initiativer, der havde til formål at hædre billedhuggeren og få ham til at føle sig velkommen og værdsat i Danmark:
- Thorvaldsen blev udnævnt til direktør for Det Kongelige Danske Kunstakademi i København.
- Thorvaldsens professorbolig på Charlottenborg blev udvidet med to rum, hvori Thorvaldsens kunstværker blev smagfuldt opstillet og fremvist for et publikum, næsten som et lille museum. Privatboligen (hvorfra J.L. Lund skulle fraflytte) skulle indrettes “passende og bequemt”.
- Thorvaldsen blev tildelt Dannebrogsmændenes hæderstegn.
Thorvaldsens reaktion på disse hædrende tiltag var at forsøge at nedjustere de høje forventninger. Det virker ikke som falsk beskedenhed, men som oprigtig bekymring, da han svarede, at hans erfaringer som præsident ved Accademi di San Luca havde givet ham grund til at tvivle på, om han havde anlæg for jobbet som direktør; han indså “det Ubehagelige for Hr. Professor Lund i at indrømme [sig] det af ham beboede Locale paa Charlottenborg”; og han bad om, at hans nærværelse hjemme ikke ville medføre “Boeligs-Uleilighed for Nogen af [sine] andre Konstbrødre”. Thorvaldsen kom ikke til at ligge brødrene til last, idet han først kom til Danmark i 1838 – seks år efter bebudet ankomst.
Korvetten Galathea
Det skib, der hjembragte Thorvaldsens kunstværker i 1833, var den nybyggede korvet Galathea, der siden, i 1845-1847, blev brugt i den danske jordomsejling med det handelspolitiske og naturvidenskabelige sigte, Galathea-ekspeditionen. I 1833 skulle Galathea på togt til Middelhavet med det formål at aflevere den årlige tributbetaling til henholdsvis Marokko og Tripoli (det nuværende Libyen). Betalingerne, der var stadfæstet ved traktater mellem Danmark og de såkaldte Barbareskstater, og som hovedsagelig bestod af penge og krigsmateriel, skulle sikre de danske handelskibe mod pirateri.
C.W. Eckersberg, Korvetten Galathea i en storm i Nordsøen, 1839,
Statens Museum for Kunst, inv.nr. KMS1116.
Korvetten Galathea sejlede fra København den 1.5.1833 under kaptajn Kriegers kommando. Efter at have afleveret tributbetalingerne i Tanger og Tripoli sejlede skibet med kurs mod først Malta og Napoli og dernæst Livorno for nu at fylde det tomme lastrum med Thorvaldsens kunst. Thorvaldsens datter Elisa befandt sig på det tidspunkt i Livorno med sin mand Fritz Paulsen samt dennes arbejdsgiver prinsesse Charlotte Frederikke, og Elisa fortalte sin far om skibets ankomst den 6.8.1833:
“De er allerede begyndt at bringe kasserne ombord, skønt korvetten har været i karantæne indtil i går tirsdag den 6. De saluterede for den, som den løb ind i havnen, og jeg vil gå og se den en af dagene. Den har en bestykning af 52 kanoner, men fører kun 26 for ikke at være for tungt lastet. Der er en 180 mand stor besætning, og kaptajnen har nu til morgen aflagt visit hos prinsessen”.
Som det fremgår af citatet, lå skibet og dets besætning i karantæne i to dage, inden man anløb havnen i Livorno. Dagen efter ankomsten, dvs. den 7.8.1833, begyndte den 180 mand store besætning at laste skibet med Thorvaldsens kunst. Herefter sejlede korvetten tilbage til København, hvor den ankom 20.9.1833.
Undervejs fik man mærket de i alt 65 kasser med Thorvaldsens kunst med bogstaverne “A” for Akademiet, “K” for Kirken og “S” for Slottet. På den måde kunne man i København nemt udskibe kasserne i tre store joller (barkasser) og derfra sejle dem så tæt på deres respektive bestemmelsessteder som muligt; det vil sige Kunstakademiet ved Nyhavn, Vor Frue Kirke tæt på Frederiksholms Kanal og Christiansborg Slot ved siden af Tøjhusets udrustningshavn.
“en saa interessant Sendelse”
Den last, som den danske kong Frederik 6., havde befalet korvetten Galathea afsendt til Livorno for at hente, bestod af flere kostbare bestillingsarbejder til Vor Frue Kirke og Christiansborg Slot. Thorvaldsen havde færdiggjort Kristus og Dåbens engel knælende i marmor samt terrakottaudgaven af Johannes Døberens prædiken til Vor Frue Kirke. Desuden var nu 19 af i alt 24 stykker af Alexanderfrisen til Christiansborg Slot klar til afsendelse. Ved efterretningen om de færdige kunstskatte lod Christian (8.) Frederik straks Thorvaldsen forstå, at man gerne anvendte et kongeligt krigsskib til “en saa interessant Sendelse”.
Som præses for Kunstakademiet i København var Christian Frederik involveret i udvidelsen af akademiets studiesamling med gipsafstøbninger efter Thorvaldsens kunstværker. Kunstakademiets bestilling var afgivet tilbage i 1818, og man havde efterfølgende modtaget mange gipsafstøbninger med hjemsendelserne i 1825 og 1828. Nu foranstaltede Christian Frederik, at flere gipsafstøbninger kom til i 1833, for, som han skrev til Thorvaldsen, “Transporten vilde haves frit med de øvrige Sager”.
Christian Frederik tilbød også, at de i Rom arbejdende, danske kunstnere – og navnlig H.W. Bissen – frit kunne sende deres færdige værker hjem til Danmark med skibet. Dette tilbud blev taget imod med “dybeste Taknemmelighed” af kunstnerne.
Nu skulle man tro, at Thorvaldsens egne marmorværker til det kommende museum var omfattet af samme generøsitet i forhold til fri fragt med korvetten Galathea, som bestillingsarbejderne, samt de øvrige danske kunstneres værker, var det. Dette var ikke tilfældet. Den 16.5.1833 havde Thorvaldsen sendt en fortegnelse over de (bestilte) gipsafstøbninger og (egne) marmorværker, som han kunne hjemsende, såfremt der var plads i Kunstakademiets lokaler, og han bad om et svar især med henblik på værker i kolossalstørrelse. Sagen blev dog tilsyneladende misforstået af Christian Frederik, der muligvis troede, at Thorvaldsen bød sine marmorværker til salg. Han bad i hvert fald C.F. Hansen viderebringe følgende svar til Thorvaldsen:
“Jeg undlader ikke at meddele Dem [...] at her efter mit Skiønnende kun kan være Spørgsmaal om Gibs Afstøbninger til Academiet. Th[orvaldsens] Arbejder i Marmor bør vi hverken bestille eller tænke paa at besidde, vil Thorvaldsen sende Marmor Arbejder hertil foruden de bestilte saa maae det jo være paa hans egen Regning.”
Tonen er en smule spids, og holdningen til at Thorvaldsen selv må bekoste hjemsendelsen lidt pauver, hvilket kan undre, når man tænker på det engagement, Christian Frederik ellers udviste i forhold til Thorvaldsen. Og få måneder forinden havde prinsen og billedhuggeren mærkeligt nok haft en anderledes positiv brevveksling omkring Thorvaldsens marmorværker, hvor Christian Frederik havde bifaldet hjemsendelsen af disse:
“Jeg [...] glæder mig [...] især til den Forvisning, De giver mig, at De til Efteraaret vil giensee Danmark, ligesom og, at De agter at fuldende nogle halv udførte Arbeider i Marmor, som hidsendes, hvilket tyder paa den gode Hensigt af et længere Ophold i Fædrenelandet, saaledes som vi alle ønske det.”
Så hvad var grunden til stemningsskiftet hos prinsen? Med fare for at gøre Christian Frederik uret, så kunne det lidt småtskårne udspil måske bunde i, at Thorvaldsen endnu ikke havde udført marmorversionen af den portrætstatue af hustruen Caroline Amalie, jf. A164, som Christian Frederik havde bestilt i 1821, og som han gennem årene havde rykket for utallige gange. Da hans “inderligste Ønske” nu i 1833 var, at portrætstatuen måtte blive hjemsendt med korvetten, kan det have virket (majestæts)fornærmende, at Thorvaldsen blot svarede, at det ikke kunne lade sig gøre, men at han, citat, “derimod” kunne sende “en udmærket antik Vase”.
Hvorom alting er, så blev en gipsversion af Caroline Amalies portrætstatue, foruden flere af Thorvaldsens egne marmorværker, hjemsendt i 1833, hvilket fremgår af den detaljerede fortegnelse over kassernes indhold, størrelser og fragtpris, som blev udfærdiget i tre eksemplarer, og som gør, at vi i dag kan rekonstruere korvettens “interessante Sendelse”.
Faktuelle oplysninger
Rom-Livorno: | Tidligst 27.5.1833 – senest 6.8.1833 |
Afgang Livorno: | Tidligst 8.8.1833 |
Ankomst København: | 20.9.1833 |
Udskibning og udpakning: | 30.9.1833, 1.-2.9.1833 |
Skib: | Korvetten Galathea |
Kaptajn: | Johan Wilhelm Cornelius Krieger |
Besætningsmedlemmer: | Næstkommanderende kaptajn Kierulf og en besætning på 180 mand |
Passagerer: | – |
Antal kasser: | 65 |
Transportlister: | 16.5.1833 Fortegnelse af før 8.8.1833 8.10.1833 |
Dokumenter vedrørende transporten: | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1833 |
Kronologi: | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1833 |
Oversigt over alle transporter 1798-1845: | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst |
Hjemsendte kunstværker
Til Kirkebygningskommissionen
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
Uden nr. | Kristus, marmor | Vor Frue Kirke, jf. A82 | Vor Frue Kirke |
1, 3, 6, 8, 11 eller 12 | En ung mand, terrakotta | Destrueret, jf. A60 | Vor Frue Kirke |
1, 3, 6, 8, 11 eller 12 | En gammel skriftklog, terrakotta | Destrueret, jf. A63 | Vor Frue Kirke |
1, 3, 6, 8, 11 eller 12 | En liggende dreng, terrakotta | Destrueret, jf. A64 | Vor Frue Kirke |
1, 3, 6, 8, 11 eller 12 | En dreng, terrakotta | Destrueret, jf. A65 | Vor Frue Kirke |
1, 3, 6, 8, 11 eller 12 | En farisæer, terrakotta | Destrueret, jf. A66 | Vor Frue Kirke |
1, 3, 6, 8, 11 eller 12 | En hyrde, terrakotta | Destrueret, jf. A70 | Vor Frue Kirke |
2 | En mor med sin søn, terrakotta | Destrueret, jf. A62 | Vor Frue Kirke |
4 | En søn med sin far, terrakotta | Destrueret, jf. A61 | Vor Frue Kirke |
5 | En jæger, terrakotta | Destrueret, jf. A67 | Vor Frue Kirke |
7 | Johannes Døberen, terrakotta | Destrueret, jf. A59 | Vor Frue Kirke |
9 | To børn, terrakotta | Destrueret, jf. A68 | Vor Frue Kirke |
10 | En mor med sit barn, terrakotta | Destrueret, jf. A69 | Vor Frue Kirke |
Til Slotsbygningskommissionen
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
23, 24, 25, 26, 27, 31, 32, 34, 35, 36 | Alexander den Stores indtog i Babylon (Alexanderfrisen), marmor | Destrueret, jf. A503 | Christiansborg Slot |
Til Kunstakademiet
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
4 og 8 | Gravmæle over Vaccà Berlinghieri, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A613 | Kunstakademiet |
4 | Hyrdinde med en amorin-rede, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A425 | Kunstakademiet |
5 | Amor hos Anakreon, Vinteren, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A416 | Kunstakademiet |
5 | Amor på løvens ryg, gipsafstøbning | Kan være identisk med A390 | Kunstakademiet |
6 | Amor og Jupiter, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A392 | Kunstakademiet |
6 | Amor og en hund, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A398 | Kunstakademiet |
6 | Amor og en sommerfugl, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A399 | Kunstakademiet |
7 | Pan og en satyr, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A353 | Kunstakademiet |
7 | Amor og gratierne, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A376 | Kunstakademiet |
7 | Amor, Jupiter og Juno, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A394 | Kunstakademiet |
7 | Amor og Ganymedes, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A395 | Kunstakademiet |
7 | Amor og Hymen, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A455 | Kunstakademiet |
21 | George Gordon Byron, gipsafstøbning | Kan være identisk med A132 | Kunstakademiet |
21 | Horace Vernet, gipsafstøbning | Kan være identisk med A884 | Kunstakademiet |
22 | Napoleon Bonaparte, gipsafstøbning | Kan være identisk med A252 | Kunstakademiet |
30 | Gipsafstøbning efter Artemis og Apollon dræber Niobes børn, relief fra en sarkofag, marmor, romersk, ca. 150 e.Kr., Museo archeologico nazionale di Venezia, inv.nr. 24. | Ukendt | Kunstakademiet |
30, 37 | Gipsafstøbninger efter seks, endnu uidentificerede, antikke relieffer | Ukendt | Kunstakademiet |
33 | Thorvaldsen, Sommariva og en græsk kriger, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A738 | Kunstakademiet |
37 | Gipsafstøbninger efter to, antagelig antikke relieffer “delle Bighe” | Ukendt | Kunstakademiet |
48 og 49 | Johannes Døberen, gipsafstøbning | A59 | Kunstakademiet |
50 | En mor med sin søn, gipsafstøbning | A62 | Kunstakademiet |
51 | En ung mand, gipsafstøbning | A60 | Kunstakademiet |
52 | En dreng, gipsafstøbning | A65 | Kunstakademiet |
53 | En jæger, gipsafstøbning | A67 | Kunstakademiet |
54 og 55 | En søn med sin far, gipsafstøbning | A61 | Kunstakademiet |
56 | En mor med sit barn, gipsafstøbning | A69 | Kunstakademiet |
63 | Gipsafstøbninger af de bedst bevarede trofæer og en del af gesimsen på Trajansøjlens piedestal | Ukendt | Kunstakademiet |
64 | Gipsafstøbning efter et antikt relief forestillende en hest og en menneskefigur fra Villa Albani, Rom | Ukendt | Kunstakademiet |
65 | Gipsafstøbning efter festonen på portalen til Pantheon, Rom | Ukendt | Kunstakademiet |
Til Christian (8.) Frederik
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
16 | Caroline Amalie, marmorversion | Antagelig Schloss Glücksburg, Tyskland, jf. A754 | Christian (8.) Frederik |
16 | Christian (8.) Frederik, marmorversion | Antagelig Schloss Glücksburg, Tyskland, jf. A753 | Christian (8.) Frederik |
21 | Caroline Amalie, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A754 | Christian (8.) Frederik |
45 og 46 | Portrætstatuen af Caroline Amalie, originalmodel eller gipsafstøbning | (jf.) A164 | Bertel Thorvaldsen eller Christian (8.) Frederik |
Til Bertel Thorvaldsen
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
14 | Dåbens engel knælende, marmorversion | Vor Frue Kirke, jf. A112 | Bertel Thorvaldsen |
15 | Mars og Amor, marmorversion | A6 | Bertel Thorvaldsen |
17 | Merkur som Argusdræber, marmorversion | Ukendt, jf. A873 | Bertel Thorvaldsen |
18 | Ganymedes med Jupiters ørn, marmorversion | A44 | Bertel Thorvaldsen |
19 | Ganymedes med Jupiters ørn, marmorversion | Ukendt, jf. A44 | Bertel Thorvaldsen |
20 | Kristi dåb, marmor | Vor Frue Kirke, København, jf. A557 | Bertel Thorvaldsen |
20 | Den hellige nadver indstiftes, marmor | Vor Frue Kirke, København, jf. A558 | Bertel Thorvaldsen |
28 | Ganymedes rækker skålen, marmorversion | Muligvis National Museum of Iceland eller A854 | Bertel Thorvaldsen |
29 | Ganymedes skænker i skålen, marmorversion | Kan være identisk med A42 | Bertel Thorvaldsen |
30, 37, 38, 42 | Hest, del af Poniatowski-monumentet, gips | Kan være identisk med A125 | Bertel Thorvaldsen |
33, 62 | Jupiter, Minerva, Nemesis, Oceanus og Jorden, originalmodel eller gipsafstøbning | Kan være identisk med A316 | Sandsynligvis Bertel Thorvaldsen |
33 | Danserinde, originalmodel eller Bacchantinde, originalmodel | A778 eller Nysø33 | Bertel Thorvaldsen |
36 | Nessus og Deianira, marmorversion | A480 | Bertel Thorvaldsen |
39 | Nemesis og Jupiter, marmorversion | A324 | Bertel Thorvaldsen |
39 | Hygieia og Æskulap, marmorversion | A322 | Bertel Thorvaldsen |
40 | Herkules og Hebe, marmorversion | A321 | Bertel Thorvaldsen |
40 | Minerva og Prometheus, marmorversion | A323 | Bertel Thorvaldsen |
41 | Gratierne lytter til Amors sang, marmorversion | Ukendt, jf. A601 | Bertel Thorvaldsen |
Sandsynligvis 47 | Thomas Fearnley: Norsk landskab, Marumfoss, 1833 | B190 | Bertel Thorvaldsen |
57 | Musernes dans på Helikon, marmorversion | Ukendt, jf. A341 | Bertel Thorvaldsen |
58 | Herman Schubart, marmorversion | A219 | Bertel Thorvaldsen |
58 | Jacqueline Schubart, marmorversion | A220 | Bertel Thorvaldsen |
60 | Gravmæle over Jacqueline Schubart, marmorversion | A704 | Bertel Thorvaldsen |
61 | Natten, marmorversion | Ukendt, jf. A369 | Bertel Thorvaldsen |
61 | Dagen, marmorversion | Ukendt, jf. A370 | Bertel Thorvaldsen |
62 | Achilleus og Penthesilea, originalmodel | A777 | Bertel Thorvaldsen |
Til Miklabæ Kirke, Island
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
13 | Døbefont, marmorversion | Reykjavik Domkirke, Island, jf. A555,1, A555,2, A555,3, A555,4 | – |
Til private og uidentificerede modtagere
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
21 | En antik marmorbuste af “Vittorio” | Ukendt | Ukendt |
21 | Et uidentificeret relief i enten gips eller terrakotta | Ukendt | Ukendt |
33 | Antagelig gipsafstøbning efter Antonio Canovas selvportrætbuste, Museo di Roma, inv.nr. MR 1468 | Ukendt | Friederike Brun |
43 | Bøger, manuskripter eller kobberstik | Ukendt | Ukendt |
44 | Tre relieffer i terrakotta | Ukendt | Ukendt |
47 | Sandsynligvis malerier af danske kunstnere i Rom | Forskellige endnu uidentificerede ejere | Forskellige endnu uidentificerede ejere |
Sandsynligvis 47 | Angelica Kauffmann: Carl Moltke som Bacchus, 1803-1804 | Ukendt | Adam Gottlob Detlef Moltke |
53 | Gipsafstøbning efter uidentificeret lille buste af “Petrich” | Ukendt | Ukendt |
54 | To stykker, antagelig antikke ornamenter | Ukendt | Sandsynligvis Friederike Brun |
54 | Et antikt relief | Ukendt | Sandsynligvis Friederike Brun |
54 | Seksten hænder og fire fødder, antagelig fragmenter af antikke skulpturer | Ukendt | Sandsynligvis Friederike Brun |
58 | Lille marmorbuste af en ældre mand (“Vecchio”) eller kvinde (Vecchia”) | Ukendt | Sandsynligvis Friederike Brun |
59 | Sandsynligvis Adam Gottlob Detlef Moltke, marmorversion | Kunsthalle zu Kiel, inv.nr. Pl 56, jf. A212 | Adam Gottlob Detlef Moltke |
64 | Muligvis Christian Christensens portrætbuste af Albert Küchler, 1833 | Ukendt | Ukendt, jf. Kunstakademiets udstilling 1834, kat.nr. 249 |
64 | Sandsynligvis gipsafstøbning efter Bertel Thorvaldsens selvportrætbuste, jf. A223 | Ukendt | Friederike Brun |
64 | Hjelm fra 1500-tallet | Ukendt | Sandsynligvis Friederike Brun |
64 | Et hånd- og knæfragment af antagelig antik(ke) skulptur(er) | Ukendt | Sandsynligvis Friederike Brun |
65 | En underarm fra en antik skulptur og et ben fra en antik putto-figur | Ukendt | Sandsynligvis Friederike Brun |
65 | Et relief af en kentaur og en silen | Ukendt | Sandsynligvis Friederike Brun |
? | Gipsafstøbning efter Johann Peter Kauffmann: Angelika Kauffmann, marmor, 1808, Protomoteca Capitolina, Rom | Ukendt | Sandsynligvis Friederike Brun |
? | Gipsafstøbning efter eller selve Christian Daniel Rauch: Giuseppe Capecelatro, marmor, 1810, Nationalmuseet, København, inv.nr. ABb 236 | Ukendt | Sandsynligvis Friederike Brun |
References
- H. Degenkolv: Oplysninger vedrørende den danske Flaades Skibe i sidste Aarhundrede, København 1906, p. 42.
- Dokumenter vedrørende emnet Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1833.
- N.L. Høyen: Om Thorvaldsen og hans Museum i Anledning af den udstædte Indbydelse, København 1837 (“Marmorfrisen med Alexanders Tog [...] den colossale Marmor-Christus og Billedstøtterne i brændt Leer [...] ni Basrelieffer og sex Statuer i Marmor, tilligemed to og tyve Afstøbninger af [Thorvaldsens] senere Værker, som altsammen tilhørte ham selv”).
- Ejner Johansson: ‘At tegne gips efter Thorvaldsen’, in: Meddelelser fra Thorvaldsens Museum, 2001, p. 139-153.
- Thiele III, p. 470 ff., 491, 492.
- Frederik Weilbach: ‘C.F. Hansens Christiansborg, af Slotsbygningskommissionens Papirer’, Fra Arkiv og Museum, serie 2, bind 2, hefte 2-3, København, 1935, p. 140.
Works referred to
Last updated 19.04.2017