Størsteparten af Thorvaldsens kunstværker og kunstsamlinger blev fragtet fra Rom til København med den danske flådes skibe i årene 1825 til 1845. Denne artikel omhandler den første store hjemsendelse i 1825 af en række bestillinger til blandt andre den danske kongefamilie, Christiansborg Slot og Det Kongelige Danske Kunstakademi.
I 1824 havde Thorvaldsen lagt sidste hånd på flere af de store bestillingsopgaver, som han havde modtaget under sit DanmarksopholdI i 1819-1820. Således var både bestillingen til den danske kongefamilieII, dele af bestillingen til Christiansborg SlotIII samt dele af bestillingen til Det Kongelige Danske KunstakademiIV færdige og klar til at blive fragtet til Danmark.
Udsigten til at få så mange af Thorvaldsens kunstværker til Danmark blev fra flere sider hilst velkommen. Man havde hidtil kun set ganske få eksemplerV på den berømte landsmands værker, og nu satte man – bogstavelig talt – alle sejl til, for at transporten skulle lykkes.
Prins Christian (8.) FrederikVI meddelte kong Frederik 6.VII, at de store bestillinger hos Thorvaldsen var klar til afhentning. Frederik 6. befalede dernæst den danske flådes administrative og udøvende kommando, Admiralitets- og Commissariats CollegietVIII, at lade briggen St. Croix lægge an i Napoli eller Livorno for derfra at medbringe kasserne med Thorvaldsens kunstværker.
Briggen St. Croix var på daværende tidspunkt i Dansk Vestindien for blandt andet at sikre sø- og handelsvejen for de rejsende. Tilbageturen omkring Middelhavet måtte efter ordre fra Frederik 6. kun omfatte 14 dages ophold ved hvert anløbssted for på den måde at minimere omkostningerne ved den “lille” omvej.
Kaptajn Martinus Christian de KlaumanIX og den danske generalguvernør over de dansk-vestindiske øer Johan Frederik BardenflethX fik besked om de ændrede sejlplaner nogenlunde samtidigt med, at Thorvaldsen – via breve fra Christian Frederik og dennes privatsekretær Johan Gunder AdlerXI – fik besked på, hvilke kunstværker man ønskede afsendt (ikke alle ønsker blev opfyldt), samt hvor og hvornår man kunne forvente briggens ankomst.
Kaptajn Klauman blev bedt om at sejle fra Dansk Vestindien den 1.3.1825, med forventet ankomst til Italien 5-6 uger senere. Afrejsen blev imidlertid forsinket på grund af sørøvere i farvandet omkring de dansk-vestindiske øer – et velkendt problem for de mange handelsskibe.
Klauman og Bardenfleth valgte at nedkæmpe sørøverne før afgang, hvilket tog godt 1½ måned. Klauman satte sejl den 15.4.1825XII, han nåede Napoli den 3.6.1825XIII og Livorno den 23.6.1825XIV.
Den dansk-tyske billedhugger Hermann Ernst FreundXV, der arbejdede i Rom for Thorvaldsen, var af Christian Frederik via Johan Gunder Adler blevet bedt om at stå for den praktiske del af pakningen af de mange kunstværker i kasser, samt for transporten af disse fra Rom til Livorno.
Transporten fra Rom til Livorno foregik ad vandvejen. Kasserne blev sejlet ned ad Tiberen til havnebyen OstiaXVI, hvorfra turen gik nordpå til Livorno antageligt med kystfartøjet L’Anime del PurgatorioXVII.
Freund, der var taget afsted fra Rom den 10.5.1825XVIII – ude af trit med den ændrede tidsplan, som sørøverne havde afstedkommet – nåede Livorno allerede den 25.5.1825XIX. Her fik han, med hjælp fra den danske generalkonsul i Livorno J.C. UlrichXX, opmagasineret kasserne i et pakhus, hvorefter han rejste til Pisa og Firenze for dér at afvente briggen St. Croix, der som nævnt først ankom til Livorno den 23.6.1825.
Briggen St. Croix var beklageligvis for lille et skib til at rumme alle de 58 kasserXXI, som Freund havde medbragt fra Rom. Af skibstyper er orlogskibet det største, efterfulgt af fregat, korvet og barkskib. Brig og skonnert hører til i den mindre ende, hvilket blandt andet kan ses på antallet af kanoner. Man lastede St. Croix den 1.7.1825XXII med 52 kasser, hvoraf de skrøbelige gipsafstøbninger kom i lastrummet, mens kasserne med de mere vandafvisende marmorarbejder blev placeret på dækket i det fri, dog forseglet i imprægnerende beglærred.
De resterende seks kasser, der var for store til at komme igennem lugen til lastrummet, blev opmagasineret i pakhuset i Livorno, hvorfra de afventede næste hjemsendelse af kunstværker, der kom til at finde sted tre år senere i 1828XXIII. Indholdet af de tilbageblevne kasser var:
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
25 eller 29 | Gratierne og Amor, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A29 | Kunstakademiet |
25 eller 29 | Jelizaveta Aleksejevna Osterman-Tolstaja, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A167 | Kunstakademiet |
31, 34 eller 36 | Diverse reliefferXXIV, gibsafstøbninger | Ukendt | Kunstakademiet |
53, 54 eller 55 (i alt to kasser) | Hermann Ernst Freund, Merkur, originalmodel | Statens Museum for Kunst, inv.nr. KMS5001 | Slotsbygningskommissionen |
59 | Private sager | Ukendt | Hans Christian HoltenXXV |
Freund havde desuden måttet efterlade fireXXVI kasser i et pakhus i Rom indeholdende blandt andet gipsafstøbninger af de af Thorvaldsen restaurerede, såkaldte ÆgineterXXVII.
Klauman satte sejl fra Livorno den 2.7.1825XXVIII, hvor også Freund sendte en kvitteret transportlisteXXIX til Thorvaldsen. Briggen St. Croix anløb Københavns havn den 10.9.1825XXX. Kasserne blev pakket ud og Johan Gunder Adler meddelte 24.9.1825XXXI Thorvaldsen, at de fleste kunstværker var ankommet i god behold, dog havde nogle af gipsafstøbningerne, og navnlig statuen Hebe, A39, lidt skade.
Størsteparten af de hjemsendte kunstværker blev vist på Kunstakademiets udstillingXXXII i april 1826. Her stiftede et dansk publikum for første gangXXXIII – og under stor jubel – bekendtskab med et større udvalg af Thorvaldsens kunst.
Rom-Livorno: | 10.5.1825-25.5.1825XXXIV |
Afgang Livorno: | 2.7.1825XXXV |
Ankomst København: | 10.9.1825XXXVI |
Skib: | Briggen St. CroixXXXVII |
Kaptajn: | Martinus Christian de KlaumanXXXVIII |
Besætningsmedlemmer: | Næstkommanderende Hans FiskerXXXIX |
Passagerer: | – |
Antal kasser: | 52 |
Transportlister: | 2.7.1825XL |
Dokumenter vedrørende transporten: | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825 |
Kronologi: | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825 |
Oversigt over alle transporter til København 1798-1845: | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst |
De hjemsendte kunstværker er identificeret ved at sammenholde oplysninger fra forskelligt kildemateriale, dels brevvekslingenXLI omkring transporten, herunder i særlig grad transportlisten af 2.7.1825 og dels Fortegnelse over de ved det Kongelige Academie for de skjönne Kunster offentligen udstillede Kunstværker, København 1826, kat.nr. 144-183.
Der er endnu visse unøjagtigheder.
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
1 | Herkules og Hebe, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A317 | Christiansborg Slot |
2 | Hygieia og Æskulap, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A318 | Christiansborg Slot |
3 | Minerva og Prometheus, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A319 | Christiansborg Slot |
4 | Nemesis og Jupiter, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A320 | Christiansborg Slot |
16, 17, 18 og 19 | Hermann Ernst Freund: Evangelisten Lukas, marmorversion | Christiansborg Slotskirke | Christiansborg Slotskirke |
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
Antagelig 5 | Frederik 6., marmorversion | A859 | Frederik 6. |
Antagelig 6 | Marie Sophie Frederikke, marmorversion | A860 | Frederik 6. |
Antagelig 7 | Caroline, marmorversion | A857 | Frederik 6. |
Antagelig 8 | Vilhelmine, marmorversion 1 | SkydeselskabetXLIV, jf. A194 | Frederik 6. |
Antagelig 8 | Vilhelmine, marmorversion 2 | Schloss Glücksburg, jf. A194 | Frederik 6. |
Antagelig 8 | Frederik (7.), marmorversion | Rosenborg Slot, jf. A199 | Frederik 6. |
Antagelig 9 | Juliane Sophie, gipsafstøbning | Kan være identisk med A202 | Frederik 6. |
Antagelig 10 | Friedrich Wilhelm Carl Ludwig, gipsafstøbning | Kan være identisk med A201 | Frederik 6. |
12 | Bertel Thorvaldsen , marmorversion | Kunstakademiet, Akademiraadet, inv.nr. KS445, jf. A223 | Hans Wests gave til Frederik 6. |
37 | Ukendt kunstner: Augustus, 1701-1800 | Statens Museum for Kunst, inv.nr. KMS5639 | Hans Wests gave til Frederik 6. i den tro, at det var en antik marmorbuste af kejser Tiberius |
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
38 | C.A. JensenXLVI: Kopi efter Rafaels La Madonna di Foligno | Ukendt | Christian Frederik |
Antagelig 39 | Christian (8.) Frederik, marmorversion | Ukendt, jf. A197 | Christian Frederik |
Antagelig 40 | Caroline Amalie, marmorversion | Ukendt, jf. A716 | Christian Frederik |
Antagelig 41 | Christian 8.s borddekorationXLVII | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian Frederik |
Antagelig 42 | Christian 8.s borddekorationXLVIII | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian Frederik |
Antagelig 43 | Christian 8.s borddekorationXLIX | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian Frederik |
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
Antagelig 13 | Muligvis en endnu uidentificeret kopi af antik buste | – | Caroline Amalie |
Antagelig 15 | Muligvis en endnu uidentificeret kopi af antik buste | – | Caroline Amalie |
Antagelig 62 | Vittoria Caldoni, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A279 | Caroline Amalie |
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
20 | Hebe, gipsafstøbning | Kan være identisk med A39 | Kunstakademiet |
21 | Den triumferende Amor, gipsafstøbning | Kan være identisk med A22 | Kunstakademiet |
22 | Amor og Psyche, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A28 | Kunstakademiet |
23 | Venus med æblet, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A12 | Kunstakademiet |
24 | Merkur som Argusdræber, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A5 | Kunstakademiet |
26 | Georgiana Elizabeth Russell, gipsafstøbning | Kan være identisk med A173 | Kunstakademiet |
27 | Ganymedes med Jupiters ørn, gipsafstøbning | Kan være identisk med A45 | Kunstakademiet |
28 | Ganymedes skænker i skålen, gipsafstøbning | Kan være identisk med A43 | Kunstakademiet |
30 | Hyrdedreng, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A177 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Gratierne lytter til Amors sang, gipsafstøbning | Kan være identisk med A602 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Musernes dans på Helikon, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A341 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Minerva, sandheden og løgnen, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A600 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Gravmæle over Auguste Böhmer, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A614,1 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Gravmæle over Auguste Böhmer, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A614,2 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Gravmæle over Auguste Böhmer, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A614,3 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Nessus og Deianira, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A481 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Amor hos Anakreon, Vinteren, gipsafstøbning | Kan være identisk med A415 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Merkur bringer Bacchus til Ino, gipsafstøbning | Ukendt, antagelig jf. A347 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Sandsynligvis Gravmæle over Anna Maria Porro Serbelloni, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A619 | Kunstakademiet |
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
11 | Henrik Hielmstierne, marmorversion | Det Kongelige Bibliotek, jf. A210 | Agnete Marie RosencroneLII |
44 | Caritas, marmorversion | Vor Frue Kirke, jf. A598 | Hans Henrik GunnerusLIII’ 7 børn |
45 | Natten, marmorversion | Holmens Kirke, København, jf. A901 | Jørgen Conrad de FalsenLIV |
46 | Ukendt omarbejdning af Dødens Genius, marmorversion | Ukendt | Jørgen Conrad de FalsenLV |
47 | Conrad Rantzau, marmorversion | Schloss Breitenburg, Holstein, jf. A211 | Conrad RantzauLVI |
48 | Amor med lyren, marmorversion | Antagelig Mezotnes Pils, Bauska, Letland, jf. A786 | Conrad RantzauLVII |
49 | C.W. Eckersberg, marmorversion | A788 | C.W. EckersbergLVIII |
49 | Jacob Baden, marmorversion | A863 | Jacob BadensLIX efterkommere |
50 | Private sager | Ukendt | Just Mathias ThieleLX |
51 | Private sager | Ukendt | Just Mathias ThieleLXI |
52 | Flere blade fra den italienske grafiker Luigi Rossinis (1790-1857) grafiske serie af panoramaer over Rom Le antichità romane ossia raccolta delle più interessanti vedute di Roma antica | Ukendt | Johan Gunder AdlerLXII |
60 | Private sager | Ukendt | J.L. LundLXIII |
61 | Private sager | Ukendt | J.L. LundLXIV |
58 | Private sager | Ukendt | “Madamme Capot”, antagelig Johan Herman CabottsLXV enke Maria Gertruda Pericoli |
Sidst opdateret 26.03.2023
Se artiklen Danmarksopholdet 1819-1820.
Se artiklen Bestillingen til den danske kongefamilie.
Se artiklen Bestillingen til Christiansborg.
Se artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Se artiklen Kunstakademiets udstillinger i årene 1792-1824.
Den danske prins Christian (8.) Frederik.
Den danske kong Frederik 6.
Den danske orlogsflådes administrative og udøvende kommando Admiralitets- og Commissariats Collegiet.
Den danske søofficer Martinus Christian de Klauman.
Den danske generalguvernør over de dansk-vestindiske øer Johan Frederik Bardenfleth.
Den danske kabinetssekretær Johan Gunder Adler.
Se Thorvaldsen-kronologien 15.4.1825.
Se Thorvaldsen-kronologien 3.6.1825.
Se Thorvaldsen-kronologien 23.6.1825.
Den dansk-tyske billedhugger Hermann Ernst Freund.
Jf. Thiele, op. cit., p. 254.
Jf. brev af 25.5.1825 fra Hermann Ernst Freund, der anbefaler “skipperen Lami”, dvs. Francesco Lami, og kalder skibet en “Berke”, hvilket antagelig skal forstås som en bark.
Se Thorvaldsen-kronologien 10.5.1825.
Se Thorvaldsen-kronologien 25.5.1825.
Den danske generalkonsul i Livorno J.C. Ulrich.
Freund havde pakket i alt 62 kasser, men kun medbragt 58 til Livorno. De tilbageblevne fire kasser blev antagelig placeret i et pakhus i Rom, jf.:
Af kasser med numrene: 14, 25, 29, 31, 34, 36, 53, 54, 55 og 59 blev seks opmagasineret i Livorno og fire i Rom.
Se kronologien 1.7.1825.
Se artiklen Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1828.
Det drejede sig om nogle af eller alle følgende relieffer, der blev hjemsendt i 1828 og udstillet på Kunstakademiet i 1828:
Den danske præst Hans Christian Holten.
Freund havde pakket i alt 62 kasser, men kun medbragt 58 til Livorno. De tilbageblevne fire kasser blev antagelig placeret i et pakhus i Rom, jf.:
Af kasser med numrene: 14, 25, 29, 31, 34, 36, 53, 54, 55 og 59 blev seks opmagasineret i Livorno og fire i Rom.
Gipsafstøbninger af de af Thorvaldsen restaurerede gavlskulpturer fra Aphaia-templet på Ægina, de såkaldte Ægineter, jf. referenceartiklen Restaurering af Ægineterne.
Se Thorvaldsen-kronologien 2.7.1825.
Jf. transportliste af 2.7.1825 fra Hermann Ernst Freund til Thorvaldsen.
Se Thorvaldsen-kronologien 10.9.1825.
Jf. brev af 24.9.1825 fra Johan Gunder Adler til Thorvaldsen.
Se Fortegnelse over de ved det Kongelige Academie for de skjönne Kunster offentligen udstillede Kunstværker, 1826, kat.nr. 144-183, i referenceartiklen Kunstakademiets udstillinger.
Se også N.L. Høyen: Om Thorvaldsen og hans Museum i Anledning af den udstædte Indbydelse, København 1837.
Se Thorvaldsen-kronologien 10.5.1825 – 25.5.1825.
Se Thorvaldsen-kronologien 2.7.1825.
Se Thorvaldsen-kronologien 10.9.1825.
Den danske søofficer Martinus Christian de Klauman.
Den danske næstkommanderende Hans Fisker (1793-1855) er endnu uidentificeret.
Jf. transportliste af 2.7.1825 fra Hermann Ernst Freund til Thorvaldsen.
Jf. dokumenter vedrørende emnet Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825.
Se artiklen Bestillingen til Christiansborg.
Se artiklen Bestillingen til den danske kongefamilie.
Det Kongelige Kjøbenhavnske Skydeselskab.
Se artiklen Bestillingen til den danske kongefamilie.
Den danske maler C.A. Jensen.
Se artiklen Christian 8.s borddekoration.
Se artiklen Christian 8.s borddekoration.
Se artiklen Christian 8.s borddekoration.
Den danske prinsesse Caroline Amalie.
Se artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Den danske grevinde Agnete Marie Rosencrone.
Den norske toldkasserer Hans Henrik Gunnerus.
Se også referenceartiklen Thorvaldsens værkdonation til Hans Henrik Gunnerus.
Den danske søofficer Jørgen Conrad de Falsen.
Se også referenceartiklen Falsens bestilling.
Den danske søofficer Jørgen Conrad de Falsen.
Se også referenceartiklen Falsens bestilling.
Den danske greve, overskænk og gehejmestatsminister Conrad Rantzau.
Den danske greve, overskænk og gehejmestatsminister Conrad Rantzau.
Den danske maler C.W. Eckersberg.
Den danske sprogforsker og kritiker Jacob Baden.
Den forfatter, sekretær, museumsmand og bibliotekar Just Mathias Thiele.
Den forfatter, sekretær, museumsmand og bibliotekar Just Mathias Thiele.
Den danske kabinetssekretær Johan Gunder Adler.
Den danske maler J.L. Lund.
Den danske maler J.L. Lund.
Den danske maler Johan Herman Cabott.