Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825
- Nanna Kronberg Frederiksen, arkivet.thorvaldsensmuseum.dk, 2013
Størsteparten af Thorvaldsens kunstværker og kunstsamlinger blev fragtet fra Rom til København med den danske flådes skibe i årene 1825 til 1845. Denne artikel omhandler den første store hjemsendelse i 1825 af en række bestillinger til blandt andre den danske kongefamilie, Christiansborg Slot og Det Kongelige Danske Kunstakademi.
-
1. Hjemsendelsens forløb
[+]
- 1.1. Kunstværkerne er klar
- 1.2. Kongens kommandoveje
- 1.3. Fra Dansk Vestindien til Italien
- 1.4. Fra Rom til Livorno
- 1.5. Briggen lastes
- 1.6. Tilbageblevne kasser
- 1.7. Jubel i København
- 2. Faktuelle oplysninger
-
3. Hjemsendte kunstværker
[+]
- 3.1. Til private
- 4. Referencer
Hjemsendelsens forløb
Kunstværkerne er klar
I 1824 havde Thorvaldsen lagt sidste hånd på flere af de store bestillingsopgaver, som han havde modtaget under sit Danmarksophold i 1819-1820. Således var både bestillingen til den danske kongefamilie, dele af bestillingen til Christiansborg Slot samt dele af bestillingen til Det Kongelige Danske Kunstakademi færdige og klar til at blive fragtet til Danmark.
Udsigten til at få så mange af Thorvaldsens kunstværker til Danmark blev fra flere sider hilst velkommen. Man havde hidtil kun set ganske få eksempler på den berømte landsmands værker, og nu satte man – bogstavelig talt – alle sejl til, for at transporten skulle lykkes.
Kongens kommandoveje
Prins Christian (8.) Frederik meddelte kong Frederik 6., at de store bestillinger hos Thorvaldsen var klar til afhentning. Frederik 6. befalede dernæst den danske flådes administrative og udøvende kommando, Admiralitets- og Commissariats Collegiet, at lade briggen St. Croix lægge an i Napoli eller Livorno for derfra at medbringe kasserne med Thorvaldsens kunstværker.
Briggen St. Croix var på daværende tidspunkt i Dansk Vestindien for blandt andet at sikre sø- og handelsvejen for de rejsende. Tilbageturen omkring Middelhavet måtte efter ordre fra Frederik 6. kun omfatte 14 dages ophold ved hvert anløbssted for på den måde at minimere omkostningerne ved den “lille” omvej.
Kaptajn Martinus Christian de Klauman og den danske generalguvernør over de dansk-vestindiske øer Johan Frederik Bardenfleth fik besked om de ændrede sejlplaner nogenlunde samtidigt med, at Thorvaldsen – via breve fra Christian Frederik og dennes privatsekretær Johan Gunder Adler – fik besked på, hvilke kunstværker man ønskede afsendt (ikke alle ønsker blev opfyldt), samt hvor og hvornår man kunne forvente briggens ankomst.
Fra Dansk Vestindien til Italien
Kaptajn Klauman blev bedt om at sejle fra Dansk Vestindien den 1.3.1825, med forventet ankomst til Italien 5-6 uger senere. Afrejsen blev imidlertid forsinket på grund af sørøvere i farvandet omkring de dansk-vestindiske øer – et velkendt problem for de mange handelsskibe.
Klauman og Bardenfleth valgte at nedkæmpe sørøverne før afgang, hvilket tog godt 1½ måned. Klauman satte sejl den 15.4.1825, han nåede Napoli den 3.6.1825 og Livorno den 23.6.1825.
Fra Rom til Livorno
Den dansk-tyske billedhugger Hermann Ernst Freund, der arbejdede i Rom for Thorvaldsen, var af Christian Frederik via Johan Gunder Adler blevet bedt om at stå for den praktiske del af pakningen af de mange kunstværker i kasser, samt for transporten af disse fra Rom til Livorno.
Transporten fra Rom til Livorno foregik ad vandvejen. Kasserne blev sejlet ned ad Tiberen til havnebyen Ostia, hvorfra turen gik nordpå til Livorno antageligt med kystfartøjet L’Anime del Purgatorio.
Freund, der var taget afsted fra Rom den 10.5.1825 – ude af trit med den ændrede tidsplan, som sørøverne havde afstedkommet – nåede Livorno allerede den 25.5.1825. Her fik han, med hjælp fra den danske generalkonsul i Livorno J.C. Ulrich, opmagasineret kasserne i et pakhus, hvorefter han rejste til Pisa og Firenze for dér at afvente briggen St. Croix, der som nævnt først ankom til Livorno den 23.6.1825.
Briggen lastes
Briggen St. Croix var beklageligvis for lille et skib til at rumme alle de 58 kasser, som Freund havde medbragt fra Rom. Af skibstyper er orlogskibet det største, efterfulgt af fregat, korvet og barkskib. Brig og skonnert hører til i den mindre ende, hvilket blandt andet kan ses på antallet af kanoner. Man lastede St. Croix den 1.7.1825 med 52 kasser, hvoraf de skrøbelige gipsafstøbninger kom i lastrummet, mens kasserne med de mere vandafvisende marmorarbejder blev placeret på dækket i det fri, dog forseglet i imprægnerende beglærred.
Tilbageblevne kasser
De resterende seks kasser, der var for store til at komme igennem lugen til lastrummet, blev opmagasineret i pakhuset i Livorno, hvorfra de afventede næste hjemsendelse af kunstværker, der kom til at finde sted tre år senere i 1828. Indholdet af de tilbageblevne kasser var:
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
25 eller 29 | Gratierne og Amor, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A29 | Kunstakademiet |
25 eller 29 | Jelizaveta Aleksejevna Osterman-Tolstaja, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A167 | Kunstakademiet |
31, 34 eller 36 | Diverse relieffer, gibsafstøbninger | Ukendt | Kunstakademiet |
53, 54 eller 55 (i alt to kasser) | Hermann Ernst Freund, Merkur, originalmodel | Statens Museum for Kunst, inv.nr. KMS5001 | Slotsbygningskommissionen |
59 | Private sager | Ukendt | Hans Christian Holten |
Freund havde desuden måttet efterlade fire kasser i et pakhus i Rom indeholdende blandt andet gipsafstøbninger af de af Thorvaldsen restaurerede, såkaldte Ægineter.
Jubel i København
Klauman satte sejl fra Livorno den 2.7.1825, hvor også Freund sendte en kvitteret transportliste til Thorvaldsen. Briggen St. Croix anløb Københavns havn den 10.9.1825. Kasserne blev pakket ud og Johan Gunder Adler meddelte 24.9.1825 Thorvaldsen, at de fleste kunstværker var ankommet i god behold, dog havde nogle af gipsafstøbningerne, og navnlig statuen Hebe, A39, lidt skade.
Størsteparten af de hjemsendte kunstværker blev vist på Kunstakademiets udstilling i april 1826. Her stiftede et dansk publikum for første gang – og under stor jubel – bekendtskab med et større udvalg af Thorvaldsens kunst.
Faktuelle oplysninger
Rom-Livorno: | 10.5.1825-25.5.1825 |
Afgang Livorno: | 2.7.1825 |
Ankomst København: | 10.9.1825 |
Skib: | Briggen St. Croix |
Kaptajn: | Martinus Christian de Klauman |
Besætningsmedlemmer: | Næstkommanderende Hans Fisker |
Passagerer: | – |
Antal kasser: | 52 |
Transportlister: | 2.7.1825 |
Dokumenter vedrørende transporten: | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825 |
Kronologi: | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825 |
Oversigt over alle transporter til København 1798-1845: | Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst |
Hjemsendte kunstværker
De hjemsendte kunstværker er identificeret ved at sammenholde oplysninger fra forskelligt kildemateriale, dels brevvekslingen omkring transporten, herunder i særlig grad transportlisten af 2.7.1825 og dels Fortegnelse over de ved det Kongelige Academie for de skjönne Kunster offentligen udstillede Kunstværker, København 1826, kat.nr. 144-183.
Der er endnu visse unøjagtigheder.
Til Slotsbygningskommissionen
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
1 | Herkules og Hebe, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A317 | Christiansborg Slot |
2 | Hygieia og Æskulap, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A318 | Christiansborg Slot |
3 | Minerva og Prometheus, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A319 | Christiansborg Slot |
4 | Nemesis og Jupiter, marmorversion | Christiansborg Slot, jf. A320 | Christiansborg Slot |
16, 17, 18 og 19 | Hermann Ernst Freund: Evangelisten Lukas, marmorversion | Christiansborg Slotskirke | Christiansborg Slotskirke |
Til Frederik 6.
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
Antagelig 5 | Frederik 6., marmorversion | A859 | Frederik 6. |
Antagelig 6 | Marie Sophie Frederikke, marmorversion | A860 | Frederik 6. |
Antagelig 7 | Caroline, marmorversion | A857 | Frederik 6. |
Antagelig 8 | Vilhelmine, marmorversion 1 | Skydeselskabet, jf. A194 | Frederik 6. |
Antagelig 8 | Vilhelmine, marmorversion 2 | Schloss Glücksburg, jf. A194 | Frederik 6. |
Antagelig 8 | Frederik (7.), marmorversion | Rosenborg Slot, jf. A199 | Frederik 6. |
Antagelig 9 | Juliane Sophie, gipsafstøbning | Kan være identisk med A202 | Frederik 6. |
Antagelig 10 | Friedrich Wilhelm Carl Ludwig, gipsafstøbning | Kan være identisk med A201 | Frederik 6. |
12 | Bertel Thorvaldsen , marmorversion | Kunstakademiet, Akademiraadet, inv.nr. KS445, jf. A223 | Hans Wests gave til Frederik 6. |
37 | Ukendt kunstner: Augustus, 1701-1800 | Statens Museum for Kunst, inv.nr. KMS5639 | Hans Wests gave til Frederik 6. i den tro, at det var en antik marmorbuste af kejser Tiberius |
Til Christian (8.) Frederik
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
38 | C.A. Jensen: Kopi efter Rafaels La Madonna di Foligno | Ukendt | Christian Frederik |
Antagelig 39 | Christian (8.) Frederik, marmorversion | Ukendt, jf. A197 | Christian Frederik |
Antagelig 40 | Caroline Amalie, marmorversion | Ukendt, jf. A716 | Christian Frederik |
Antagelig 41 | Christian 8.s borddekoration | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian Frederik |
Antagelig 42 | Christian 8.s borddekoration | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian Frederik |
Antagelig 43 | Christian 8.s borddekoration | Kongernes Samling, Amalienborg, København | Christian Frederik |
Til Caroline Amalie
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
Antagelig 13 | Muligvis en endnu uidentificeret kopi af antik buste | – | Caroline Amalie |
Antagelig 15 | Muligvis en endnu uidentificeret kopi af antik buste | – | Caroline Amalie |
Antagelig 62 | Vittoria Caldoni, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A279 | Caroline Amalie |
Til Kunstakademiet
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
20 | Hebe, gipsafstøbning | Kan være identisk med A39 | Kunstakademiet |
21 | Den triumferende Amor, gipsafstøbning | Kan være identisk med A22 | Kunstakademiet |
22 | Amor og Psyche, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A28 | Kunstakademiet |
23 | Venus med æblet, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A12 | Kunstakademiet |
24 | Merkur som Argusdræber, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A5 | Kunstakademiet |
26 | Georgiana Elizabeth Russell, gipsafstøbning | Kan være identisk med A173 | Kunstakademiet |
27 | Ganymedes med Jupiters ørn, gipsafstøbning | Kan være identisk med A45 | Kunstakademiet |
28 | Ganymedes skænker i skålen, gipsafstøbning | Kan være identisk med A43 | Kunstakademiet |
30 | Hyrdedreng, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A177 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Gratierne lytter til Amors sang, gipsafstøbning | Kan være identisk med A602 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Musernes dans på Helikon, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A341 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Minerva, sandheden og løgnen, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A600 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Gravmæle over Auguste Böhmer, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A614,1 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Gravmæle over Auguste Böhmer, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A614,2 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Gravmæle over Auguste Böhmer, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A614,3 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Nessus og Deianira, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A481 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Amor hos Anakreon, Vinteren, gipsafstøbning | Kan være identisk med A415 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Merkur bringer Bacchus til Ino, gipsafstøbning | Ukendt, antagelig jf. A347 | Kunstakademiet |
32, 33, 35, 56 eller 57 | Sandsynligvis Gravmæle over Anna Maria Porro Serbelloni, gipsafstøbning | Ukendt, jf. A619 | Kunstakademiet |
Til private
Kasse nr. | Kunstværk, materiale | Nuværende ejer | Daværende ejer |
11 | Henrik Hielmstierne, marmorversion | Det Kongelige Bibliotek, jf. A210 | Agnete Marie Rosencrone |
44 | Caritas, marmorversion | Vor Frue Kirke, jf. A598 | Hans Henrik Gunnerus’ 7 børn |
45 | Natten, marmorversion | Holmens Kirke, København, jf. A901 | Jørgen Conrad de Falsen |
46 | Ukendt omarbejdning af Dødens Genius, marmorversion | Ukendt | Jørgen Conrad de Falsen |
47 | Conrad Rantzau, marmorversion | Schloss Breitenburg, Holstein, jf. A211 | Conrad Rantzau |
48 | Amor med lyren, marmorversion | Antagelig Mezotnes Pils, Bauska, Letland, jf. A786 | Conrad Rantzau |
49 | C.W. Eckersberg, marmorversion | A788 | C.W. Eckersberg |
49 | Jacob Baden, marmorversion | A863 | Jacob Badens efterkommere |
50 | Private sager | Ukendt | Just Mathias Thiele |
51 | Private sager | Ukendt | Just Mathias Thiele |
52 | Flere blade fra den italienske grafiker Luigi Rossinis (1790-1857) grafiske serie af panoramaer over Rom Le antichità romane ossia raccolta delle più interessanti vedute di Roma antica | Ukendt | Johan Gunder Adler |
60 | Private sager | Ukendt | J.L. Lund |
61 | Private sager | Ukendt | J.L. Lund |
58 | Private sager | Ukendt | “Madamme Capot”, antagelig Johan Herman Cabotts enke Maria Gertruda Pericoli |
Referencer
- H. Degenkolv: Oplysninger vedrørende den danske Flaades Skibe i sidste Aarhundrede, København 1906, p. 30.
- Dokumenter vedrørende emnet: Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1825.
- Nanna Kronberg Frederiksen: Kunstakademiets udstillinger, arkivet.thorvaldsensmuseum.dk, 2014.
- Nanna Kronberg Frederiksen: Thorvaldsens bolig, værksted og museum på Kunstakademiet, arkivet.thorvaldsensmuseum.dk, 2014.
- Fortegnelse over de ved det Kongelige Academie for de skjönne Kunster offentligen udstillede Kunstværker, København 1826, kat.nr. 144-183.
- N.L. Høyen: Om Thorvaldsen og hans Museum i Anledning af den udstædte Indbydelse, København 1837.
- Ejner Johansson: ‘At tegne gips efter Thorvaldsen’, in: Meddelelser fra Thorvaldsens Museum, 2001, p. 139-153.
- F. Meldahl: Kunstudstillingerne ved Det Kongelige Akademie for de Skjønne Kunster, København 1906, p. 58.
- Just Mathias Thiele III: Thorvaldsen i Rom. 1819-1839, København 1854, p. 223, 251-54.
- Transportliste af 2.7.1825 fra Hermann Ernst Freund til Thorvaldsen.
- Frederik Weilbach: ‘C.F. Hansens Christiansborg, af Slotsbygningskommissionens Papirer’, Fra Arkiv og Museum, serie 2, bind 2, hefte 2-3, København 1935, p. 130.
Omtalte værker
Sidst opdateret 26.03.2023