Arkivet, Thorvaldsens Museum

Tilbage til B

Pietro Benvenuti

Pietro Benvenuti var uddannet ved akademiet i Firenze, og under studier i Rom, i årene 1792-1803, sluttede han venskab med Thorvaldsen. Benvenuti var ligesom Thorvaldsen medlem af Accademia Italiana, jf. Atti…, op. cit. Han blev professor ved Kunstakademiet i Firenze fra 1803 og blev senere udnævnt til direktør ved samme institution. Senere blev han hofmaler for Napoleons søster Elisa Baciocchi, storhertuginden af Toscana. Han var en af de få italienske malere, der arbejdede i J.L. Davids (1748-1825) saglige nyklassicistiske stil.

Benvenuti portrætterede sine og Thorvaldsens gode venner Jacqueline og Herman Schubart i et dobbeltportræt fra 1814, nu på Holsteinborg Gods i Sydsjælland. I maleriets venstre baggrund ses et udsnit af Thorvaldsens relief Amor vækker Psyche, jf. A431, der 1810 blev udført på Schubarts landsted Montenero. Benvenutis maleri blev udstillet 1815 på Charlottenborg i København, jf. NN, op. cit.

Pietro Benvenuti: H. & J. Schubart, 1813-14
Pietro Benvenuti: Herman og Jacqueline Schubart, 1813-14, olie på lærred, 144×197 cm, Holsteinborg.

Thorvaldsen modellerede i september 1813 i Firenze Benvenutis portrætbuste i såkaldt kolossalformat (71 cm høj). Gipsmodellen er gået tabt eller befinder sig et ukendt sted i Firenze, da Thorvaldsen efterlod lermodellen her og ikke engang nåede at se den blive afstøbt, jf. brev af 3.12.1813. Benvenuti lod busten hugge i marmor i løbet af 1814 og afventede Thorvaldsens finhugning af værket, som han sandsynligvis aldrig nåede at udføre, for Benvenuti skriver ti år senere i et brev af 20.1.1825, at portrættet stadig venter. I stedet har Sass, op. cit., foreslået, at Benvenutis og Thorvaldsens fælles ven i Firenze, billedhuggeren Giovanni Antonio Santarelli foretog den sidste tilretning af marmorversionen. Sass peger da også på et par træk ved busten, der indikerer, at det ikke er Thorvaldsen, der har færdiggjort den: dens lettere polerede overflade og et udboret mellemrum mellem læberne.

Busten står i dag på Benvenutis gravmonument i S. Lorenzo, Firenze:

Thorvaldsen: Pietro Benvenuti, 1813, marmor, Benvenutis gravmæle, S. Lorenzo, Firenze Thorvaldsen: Pietro Benvenuti, 1813, marmor, Benvenutis gravmæle, S. Lorenzo, Firenze

Thorvaldsen: Portræt af Pietro Benvenuti, 1813, marmor.
Opsat på Benvenutis gravmonument 1852, S. Lorenzo, Firenze

Benvenuti var så glad for resultatet, at han i sit testamente bestemte, at busten skulle stå på hans grav. Portrættet kroner derfor i dag hans gravmæle i San Lorenzo-kirken i Firenze. Gravmonumentet blev færdigt i 1852 og er – bortset fra Thorvaldsens buste – designet af den florentinske maler og billedhugger Aristodemo Costoli (1803-1871).

Til højre gengives et udsnit af Benvenutis selvportræt fra 1802, Palazzo Martelli, Firenze.

Referencer

  • Atti dell’Accademia Italiana di Scienze, Lettere, ed Arti, Livorno 1810, p. XLII.
  • NN: Fortegnelse over de ved det Kongelige Academie for de skiønne Kunster udstillede Kunstsager, København 1815, kat.nr. 1.
  • Else Kai Sass: Thorvaldsens Portrætbuster, København 1963-65, vol. I, p. 199-205.
  • Thiele II, p. 243, 252, 254

Sidst opdateret 26.03.2017

Pietro Benvenuti: Selvportræt med cylinderhat, 1802

Pietro Benvenuti

1769-1844 Italiensk Maler, professor i billedkunst og akademidirektør
Fra Thorvaldsen1 dok.
Til Thorvaldsen15 dok.
I alt16 dok.

Omtalt i12 dok.