19.6.1819

Sender

Luigi Chiaveri

Recipient

Bertel Thorvaldsen

Recipient’s Location

Rom

Information on recipient

Udskrift: Al Sig. Cav. Thorwaldsen &c &c &c

Dating based on

Dateringen fremgår af brevet.

Abstract

Chiaveri reminds Thorvaldsen that Nicolaus Esterházy’s commission has to be sent off. Esterházy’s bust is almost finished, and he asks Thorvaldsen to have a crate made for it. He also reminds Thorvaldsen to send him the plaster bust of the Duchess of Sagan, Wilhelmine Benigna Biron.

Document

Caro Thorwaldsen

Sono in necessità di spedireI della robba al Principe EsterhazyII uno di questi giorni cosi vi prego di dirmi, che cosa avrete pronta de’ vostri lavori per mandarle con questa occasione
Il suo BustoIII lo viddi quasi finitoIV un mese fa onde per quello non vi è dubbio. Vi prego pertanto farle fare la CassaV per metterlo dentro.
Vi rammento a questa occasione di farmi avere al più presto il Busto di gessoVI per La Duchessa di SaganVII.
In principio della settimana avrò il piacere de vedervi. Credetemi.

Vostro Amico Devmo

Luigi Chiaveri

Sabato 19. Giugno 1819.

Archival Reference

m6 1819, nr. 36

Thiele

Ikke omtalt hos Thiele.

Other references

Else Kai Sass: Thorvaldsens Portrætbuster, vol. I, København 1963.

Subjects

Persons

Works

A293 Nicolaus Esterházy, Tidligst marts 1817 - Senest maj 1817, inv.nr. A293
A312 Wilhelmine Benigna Biron, Ultimo 1818, inv.nr. A312
A720 Wilhelmine Benigna Biron, 1818, inv.nr. A720
A811 Wilhelmine Benigna Biron, 1818, inv.nr. A811

Commentaries

  1. Chiaveri rykker for værkernes levering, da han har ansvaret for at varetage bestillingen på vegne af Esterházy. Thorvaldsen og Esterházy havde i april 1817 aftalt en leveringstid på et år, jf. brev af 2.10.1817, og da denne frist på brevskrivningstidspunktet er overskredet med over et år, giver Chiaveris utålmodighed god mening.

  2. Den østrigste fyrste og kunstsamler, Nicolaus Esterházy, som i 1817 lavede en bestilling hos Thorvaldsen. Han bestilte to skulpturer, Danserinde, jf. A178, og Den triumferende Amor, jf. A22, samt sin portrætbuste, jf. A293. Muligvis bestilte han ved samme lejlighed også en portrætbuste af sin elskerinde Marie Louise Playdeux, jf. A310, se næste kommentar.

  3. Thorvaldsens portræt af Nicolaus Esterházy, jf. A293. Selvom brevet kun omtaler én buste, afslører Thorvaldsens værkstedsregnskab, at der er tale om to buster til Esterházy: “Principe Esterhazi e sua Amica.” Veninden er formodentlig hans elskerinde Marie Louise Playdeux, som han rejste med i denne periode, og hvis buste muligvis er A310, jf. Sass, op. cit., p. 301-308. P.O. Brøndsteds brev af 2.10.1819 nævner to buster til Esterházy.

  4. At busten på dette tidspunkt næsten er færdig vidner værkstedsregnskaberne også om. Thorvaldsen nåede ikke at lægge sidste hånd på arbejdet inden han forlod Rom 14.7.1819 for at rejse til Danmark. Busterne optræder i værkstedsregnskabet, som blev ført under Thorvaldsens fravær, hvoraf det fremgår, at hans assistenter i perioden 7.8.-28.8.1819 var ved at lægge sidste hånd på to buster til Esterházy, da der arbejdes på piedestalen, håret og polering med pimpsten. Busterne blev fuldendt inden 2.10.1819, jf. Brøndsteds brev af 2.10.1819 til Thorvaldsen.

  5. Dvs. en transportkasse.

  6. Dvs. Hertuginden af Sagan skal have leveret en gipsbuste, og det må formodes, at der er tale om hendes egen buste i gips. Den kendes i to forskellige udgaver. Hertuginden får formodentlig en afstøbning tilsendt for at godkende frisuren, jf. artiklen herom.

    Se desuden i regnskabsbogen fra Thorvaldsens værksted, hvor der 31.7.1819 bl.a. er udbetalt et beløb for tømrerarbejde ifm. udførelsen af en kasse til en gipsbuste.

  7. Hertuginden af Sagan, Wilhelmine Benigna Biron, der i 1818 under et ophold i Rom blev portrætteret af Thorvaldsen, jf. Sass, op. cit., p. 474-490.

Last updated 04.09.2019