18.1.1817

Sender

NN

Sender’s Location

Rom

Recipient

Bertel Thorvaldsen

Recipient’s Location

Rom

Information on recipient

Ingen udskrift.

Dating based on

Dateringen fremgår af regningen.

Abstract

Værkstedsregnskab for tredje uge af januar 1817.

Document

A di 18 Genaro 1817

MogliaI av.to 5 e baio 12+ torna [tegn for scudi]
VergeII deve [tegn for scudi]
montiIII deve [tegn for scudi]
carboneIV un scorso [tegn for scudi]
carbone un sacho [tegn for scudi]
ceniceV un sacho [tegn for scudi]
due [u]ominiVI mezza g[i]ornata [tegn for scudi]
4 cavaletti [tegn for scudi]
una letraVII [tegn for scudi]
3 [u]omini mezza g[i]ornata [tegn for scudi]
2 [u]omini mezza g[i]ornata [tegn for scudi]
Feraro bittaVIII [tegn for scudi]
2 [u]omini mezza g[i]ornata [tegn for scudi]
 
 
LuigiIX
  :87+
3:60
1:20
  :05
  :60
  :30
  :30
  :80
  :55
  :40
  :30
  :65
  :30
––––
9:92+
1 50
––––
11 42+

General Comment

Værkstedsregnskabet for værkstederne ved Piazza Barberini dækker en uges udgifter, primært til løn. Det vides p.t. ikke, hvilke værker de pågældende assistenter arbejdede på. Se evt. Thorvaldsen-kronologien for en oversigt over værker i arbejde omkring 1817. Det vides p.t. ikke, hvilke værker de pågældende assistenter arbejdede på. Se evt. Thorvaldsen-kronologien for en oversigt over værker i arbejde omkring 1817.

Archival Reference

gmII, nr. 1,31

Thiele

Ikke omtalt hos Thiele.

Other references

Subjects

Persons

Commentaries

  1. Formentlig identisk med billedhuggeren Lorenzo Moglia. Der kan dog muligvis også være tale om billedhuggeren Antonio Moglia, der kendes fra en kvittering fra 15.9.1811. Mindre sandsynligt er der tale om Luigi Moglia, der var søn af ovennævnte Lorenzo Moglia. Tesan, op. cit. p. 207, hævder, at Luigi Moglia først optræder i regnskaberne fra og med 1819, men dette kan ikke hverken af- eller bekræftes sikkert p.t. Det er dog muligvis denne Luigi, der omtales nederst i regnskabet.

  2. Dvs. Thorvaldsens assistent, Vergè, muligvis identisk med Lorenzo Vergè.

  3. Dvs. Thorvaldsens assistent Claudio Monti.

  4. Der var tilsyneladende ingen kakkel- eller brændeovne i Thorvaldsens værksteder ved Piazza Barberini. Til gengæld havde hver arbejder, om nødvendigt, et bækken med kul til at holde varmen ved, jf. Louise Seidler (og Hermann Uhde, edit.): Erinnerungen und Leben der Malerin Louise Seidler, Berlin 1874, p. 225.

  5. Dvs. glødekul til opvarmning af studierne.

  6. Det vides p.t. ikke, hvem disse eller de nedenfor nævnte mænd var eller hvilket arbejde, de skulle udføre.

  7. Formentlig skulle der her have stået Lettera, dvs. et brev, og der har sandsynligvis været tale om udgifter til forsendelse. Breve findes således flere steder i værkstedsregnskaberne, se f.eks. regnskabet af august 1819 – maj 1822, nederst.

  8. Denne Feraro, der muligvis er et efternavn, jf. Feraro, muligvis blot en gammel betegnelse for en smed eller en jernhandler, er ikke identificeret p.t. Bitta betyder egentlig en pullert, hvilket ikke giver megen mening her. Bitta er derfor muligvis et navn eller navnet på et bestemt redskab.

  9. Denne Luigi er p.t. ikke identificeret med sikkerhed. Der kan være tale om Luigi Moglia, der var søn af ovennævnte Lorenzo Moglia. Tesan, op. cit. p. 207, hævder, at Luigi Moglia først optræder i regnskaberne fra og med 1819, men dette kan ikke hverken af- eller bekræftes sikkert p.t. Det kunne altså være ham, der optræder her, men Luigi er og var et meget almindeligt navn.

Last updated 06.01.2017