NN
Rom
Bertel Thorvaldsen
Rom
Ingen udskrift
Dateringen fremgår af regnskabet.
Workshop accounts for the first week of April 1817.
A di.. 5 Aprile 1817
MontiI av[u]to 2 VoleII [tegn for scudi] Ver[g]eIII av[u]to 2 Vole [tegn for scudi] Mogli[a]IV av[u]to 4 torna [tegn for scudi] ––– 8 ––– ScarpelinoV una G[i]ornata [tegn for scudi] FeraroVI sbagliato [tegn for scudi] Resto della Portatura del sassoVII venuto da ripaVIII [tegn for scudi] per l[’]incomodo del fachinoIX per andare 2 Volte a ripa [tegn for scudi] Gesso per lo studio per ingesareX tutti li sassi [tegn for scudi] mezza mesata per il fachinoXI per polire li studi [tegn for scudi] CarboneXII [tegn for scudi] [tegn for scudi] |
2 2 2 :60 :80 :87 :20 :41 :50 :15 –––– 9:53 |
Værkstedsregnskabet for værkstederne ved Piazza Barberini dækker en uges udgifter, primært til løn. Det vides p.t. ikke, hvilke værker de pågældende assistenter arbejdede på. Se evt. Thorvaldsen-kronologien for en oversigt over værker i arbejde omkring 1817.
Last updated 06.01.2017
Dvs. Thorvaldsens assistent Claudio Monti.
Betydningen af dette substantiv kendes p.t. ikke. Meningen må imidlertid svare til torna nedenfor, eller som det anvendes andre steder i Thorvaldsens værkstedsregnskaber giornata, altså et dagsværk. Muligvis er der tale om en dialektisk form af volte, altså gange.
Dvs. Thorvaldsens assistent, Vergé, muligvis identisk med Lorenzo Vergé.
Formentlig identisk med billedhuggeren Lorenzo Moglia. Der kan dog muligvis også være tale om billedhuggeren Antonio Moglia, der kendes fra en kvittering fra 15.9.1811. Mindre sandsynligt er der tale om Luigi Moglia, der var søn af ovennævnte Lorenzo Moglia. Tesan, op. cit. p. 207, hævder, at Luigi Moglia først optræder i regnskaberne fra og med 1819, men dette kan ikke hverken af- eller bekræftes sikkert p.t.
Denne stenhugger er p.t. ikke identificeret.
Denne Feraro, der muligvis er et efternavn, jf. Feraro, men mere sandsynligt en gammel betegnelse for en smed eller en jernhandler, er ikke identificeret p.t. Det vides ikke, hvilken fejl der var tale om, jf. det efterfølgende sbagliato.
Ved sasso menes formentlig marmorblok. Det vides ikke p.t., hvilket værk blokken skulle bruges til. Se evt. hertil den generelle kommentar.
Ripa Grande var Roms havn beliggende på Trastevere-siden af Tiberen. Marmor, oftest fra marmorbruddene i Carrara, ankom med båd gennem Tiberen hertil.
Denne drager/arbejdsmand er p.t. ikke identificeret.
Det vides p.t. ikke, hvad formålet med denne indgipsning har været.
Denne drager/arbejdsmand er p.t. ikke identificeret.
Der var tilsyneladende ingen kakkel- eller brændeovne i Thorvaldsens værksteder ved Piazza Barberini. Til gengæld havde hver arbejder, om nødvendigt, et bækken med kul til at holde varmen ved, jf. Louise Seidler (og Hermann Uhde, edit.): Erinnerungen und Leben der Malerin Louise Seidler, Berlin 1874, p. 225.