NN
Rom
Bertel Thorvaldsen
Rom
Ingen udskrift.
Dateringen fremgår af regnskabet.
Workshop accounts for the first week of October 1816.
VergèI av[u]to MontiII av[u]to CastelaniIII CastelliIV – FeraroV av[u]t[o] MogliaVI a[vuto] Lorenzzo mogliaVII pece libre 2 Ore di vergèVIII 1÷ Ore ScarpelinoIX 1+ un pieduccioX delli scarpelli[ni] una scopa carboneXI |
2 torna 2 torna 2 torna 2 torna 1 3 torna –––– 12 –––– |
1:60 1:60 1:60 :40 3: 3:60 :20 :90 :82+ 1:20 :08 :12 ––––— 15:12+ |
[Skrevet med Thorvaldsens egen hånd:]
6 ottobre 1816
Værkstedsregnskabet for Thorvaldsens små værksteder ved Piazza Barberini dækker en uges udgifter til primært løn, men også til f.eks. materialer, redskaber og opvarmning. Det vides p.t. ikke, hvilke værker de pågældende assistenter arbejdede på. Se evt. Thorvaldsen-kronologien for en oversigt over værker i arbejde omkring 1816.
Last updated 06.01.2017
Dvs. Thorvaldsens assistent, Vergè, muligvis identisk med Lorenzo Vergè.
Dvs. Thorvaldsens assistent Claudio Monti.
Dvs. Thorvaldsens assistent, Castelani, muligvis identisk med Domenico Castellani.
Formentlig identisk med den allerede i 1805 nævnte stenhugger Castelli, jf. brev af 30.8.1805. Navnet dækker dog over en vidtforgrenet kunstnerslægt, jf. Tesan, op. cit., p. 175.
Det vides p.t. ikke, hvem denne Feraro var. Muligvis har navnet været stavet med dobbelt “r”, som er en mere gængs form af navnet, altså Ferraro. Måske er “feraro” blot en gammel betegnelse for en smed eller jernhandler. Dette synes at være tilfældet i langt de fleste værkstedsregnskaber. Nærværende regnskab er dog muligvis en undtagelse, eftersom posten er udmøntet i dagsværk på linje med de øvrige assistenter.
Det vides pt. ikke med sikkerhed, hvem denne Moglia er. Lorenzo Moglia nævnes andet steds i regnskabet, og der er derfor formentlig ikke tale om den samme. Der kan være tale om billedhuggeren Antonio Moglia, der kendes fra en kvittering fra 15.9.1811, eller evt. om Luigi Moglia, der var søn af ovennævnte Lorenzo Moglia. Tesan, op. cit. p. 207, hævder dog, at Luigi Moglia først optræder i regnskaberne fra og med 1819, men dette kan ikke hverken af- eller bekræftes sikkert p.t.
Dvs. billedhuggeren Lorenzo Moglia.
Formentlig ovennævnte Vergè.
Det vides p.t. ikke, hvem denne stenhugger var.
Thorvaldsen udførte mange buster i 1816, og det kan ikke fastslås, hvilken buste den omtalte sokkel skulle anvendes til. Se evt. Thorvaldsen-kronologien for en oversigt over værker i arbejde omkring 1816.
Der var tilsyneladende ingen kakkel- eller brændeovne i Thorvaldsens værksteder ved Piazza Barberini. Til gengæld havde hver arbejder, om nødvendigt, et bækken med kul til at holde varmen ved, jf. Louise Seidler (og Hermann Uhde, edit.): Erinnerungen und Leben der Malerin Louise Seidler, Berlin 1874, p. 225.