Tilbage til I

Al-Husayn II ibn Mahmud

Al-Husayn II ibn Mahmud var bey af Tunis i perioden fra 28.3.1824 til hans død den 20.5.1835. “Bey af Tunis” var den betegnelse man brugte om kongerne af Tunesien frem til 1957, hvor landets monarki blev afskaffet.

Som bey var Al-Husayn II ibn Mahmud en del af problematikken omkring de såkaldte Barbareskstaters kapringer af europæiske og amerikanske handelsskibe.

Konflikten bestod kort fortalt i, at Barbareskstaterne – der indbefattede Marokko, Algeriet, Tunesien og Tripoli (det nuværende Libyen) – begik sørøveri mod og kidnapning af de europæiske og amerikanske søfolk, der sejlede i Middelhavet og i Atlanterhavet. Efter gentagne, mislykkede forsøg på at stoppe pirateriet og slaveriet gennem magtanvendelse måtte de europæiske søfartsnationer til sidst indgå traktater, som sikrede Barbareskstaterne tributbetalinger til gengæld for handelsskibenes uhindrede fart, jf. referenceartiklen Barbareskstaterne og Thorvaldsen.

Al-Husayn II ibn Mahmud residerede i landets hovedstad, den befæstede havneby Tunis, i paladset Bardo, der i dag er omdannet til det kunst- og kulturhistoriske museum Musée National du Bardo.

Referencer

Sidst opdateret 24.07.2015