Johann Daniel Jacobj
Denne biografi omhandlende er under udarbejdelse.
Jacobj boede i Lübeck og arvede dér sin fars, Daniel Jacobjs (1750-1816), handelsvirksomhed ved faderens død.
Fra 1821-23 rejste han rundt i Europa og kom 1823 til Rom, hvor han opholdt sig i længere tid. I Rom blev han især ven med Theodor Rehbenitz og Johann Friedrich Overbeck. Han blev også portrætteret i Rom af Carl Eggers. Portrættet findes i dag på Behnhaus-museet i Lübeck.
Han bestilte 1829 en skulpturgruppe hos Thorvaldsen. Der kom, så vidt vides, ikke noget ud af denne bestilling.
I 1840 bestilte han Knælende engel. Værket blev hugget i marmor i Rom af Wilhelm Matthiä efter Thorvaldsens gipsmodel, A159. Aftalen var da, at Thorvaldsen skulle finhugge og “korrekturlæse” marmorhugningen senere. Dette nåede han aldrig før sin død 24.3.1844.
Opholdsstedet for marmorudgaven af Knælende engel er p.t. ukendt.
Jacobj besøgte Thorvaldsen på Nysø i efteråret 1839 hos familien Stampe. De mødte også hinanden i Rom i april 1842, som det fremgår af Jacobjs brev af 28.10.1842.
Hans hjem i Grossen Petersgrube rummer i dag Musikhochschule Lübeck.
Jacobjs kunstinteresse var stor, og hans samling rummede bl.a. to afstøbninger af løver udført af Christian Daniel Rauch. De stod oprindelig foran hans hjem – nu foran Holstentor i hans hjemby.
References
- Alken Bruns: ‘Jacobj, Johann Daniel’, in: Dieter Lohmeier; Alken Bruns; Hartwig Molzow (eds.): Biographisches Lexikon für Schleswig-Holstein und Lübeck, Neumünster 2006, Bd. 10, p. 225-227.
- Rigmor Stampe (ed.): Baronesse Stampes Erindringer om Thorvaldsen, København 1912, p. 42.
Last updated 13.05.2019