Thomas Campbell
Denne biografi er under udarbejdelse.
Thomas Campbell kom til Rom i marts 1819, hvor han efter blot en uge havde uhindret adgang til både Canovas og Thorvaldsens atelierer. Han åbnede sit eget værksted på Piazza Mignanelli 12 i 1820 og arbejdede der til 1829.
Campbell havde stået i lære hos John Marshall fra Edinburgh og debuterede som selvstændig billedhugger o. 1813 med to hoveder til porticoen i St. Mary’s Metropolitan Cathedral. I 1816 havde han tiltrukket sig mæcenen Gilbert Innes of Stow, der gav ham et lån, så han kunne gå på Royal Academy Schools og i 1819 rejse til Rom.
Campbells orientering mod Canova og Thorvaldsen smittede stilistisk og motivisk af på hans kunstneriske produktion, jf. hans Cupid and Psyche, udst. på Royal Academy i 1830, og Ganymede, påbegyndt 1825, som Campbell deltog med på Verdensudstillingen i Paris i 1855. I 1826 udførte han for George 4. to buster efter originaler af Thorvaldsen forestillende Pave Pius 7. og Cardinal Consalvi.
I 1829-1830 rejste han til London, hvor han indrettede et atelier, som han udsmykkede med afstøbninger efter antikken og “fine illustrationer af Canova og Thorvaldsen og andre store mestres værker”, jf. Smailes, op. cit. p. 232.
C.A. Jensen malede et portræt af Campbell i London i 1838 (opholdssted ukendt) til arkæologen Peter Oluf Brøndsted. Portrættet var udstillet på Charlottenborg i 1839.
Han skal ikke forveksles med sin navnefælle, den skotske digter Thomas Campbell (1777-1844).
References
- Helen E. Smailes: ’’Uno sfortunato scultore scozzese chiamato Campbell.” The correspondence of Thomas Campbell (1791-1858) and his banking maecenas, Gilbert Innes of Stow (1751-1832)’, in: The Seventy-first Volume of The Walpole Society, Wakefield 2009, p. 217-317.
- Helen E. Smailes: “Campbell, Thomas (1791–1858)”, Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004.
Last updated 25.10.2020