Kommentar til Udgivet 1810

Som det fremgår af Madame de Staëls betragtninger over den tyske billedhuggerkunst, tilskriver hun dens angivelige ringe succes dels en mangel på marmor i regionen, dels en mangel på takt og yndefuldhed, som kun dans og gymnastik kan tilføre kroppen. Det er interessant at notere sig, at de Staël opfatter Thorvaldsen, skønt dansk (hvilket hun også skriver han er), som et eksempel på tysk billedhuggerkunst, fordi han angivelig er uddannet i Tyskland (hvilket han ikke var) – og at Ida Brun, der var datter af tyske indvandrere i København, også opfattes som slet og ret tysk. Dette syn på nationalitet, hvor det ene tilhørsforhold så at sige ikke udelukker det andet, og hvor Danmark blev betragtet som en forlængelse af Tyskland, ville være utænkeligt senere i 1800-tallet, hvor nationalstaterne blev etableret som uafhængige størrelser, bl.a. som følge af Napoleonskrigene.

Sidst opdateret 24.10.2018