Kommentar til 28.8.1821

Hvad “tørt” og “udpenslet” præcis betyder, er indtil videre et åbent spørgsmål, men det er helt afgjort, at nyklassicistiske malere som Jacques-Louis David og C.W. Eckersberg har været strengere og klarere i deres arbejder end romantikeren Dahl. Dahls ekspressive tag på tingene har tiltalt Thorvaldsen, og de må begge have haft en forkærlighed for den voldsomme og temperamentsfulde skildring af naturen – i hvert fald når det drejede sig om maleri.
 

Endnu en repræsentant for det udpenslede og tørre, finder Aubert i Thomas Fearnley. Og i brev af 22.7.1822 peger Dahl på sin egen elev Götzloff, som efter sin rejse til Italien er “forfaldet til det tørre og stive”.
 

Jf. Andreas Aubert: Den Nordiske Naturfølelse og Professor Dahl, Kristiania 1894. p. 60-61 og p. 120-21.
 
Jf. Marie Lødrup Bang: Johan Christian Dahl – Life and Works, Vol. 1, Oslo 1987, p. 123.

Sidst opdateret 17.09.2018