30.1.1819

Sender

NN

Sender’s Location

Rom

Recipient

Bertel Thorvaldsen

Recipient’s Location

Rom

Information on recipient

Ingen udskrift.

Dating based on

Dateringen fremgår af regningen.

Abstract

Workshop accounts for the fourth week of January 1819.

Document

Adi 30 Genaro 1819

MogliaI [tegn for scudi]
MichelangeloII [tegn for scudi]
ScarpelinoIII [tegn for scudi]
Un altro PieducioIV [tegn for scudi]
FeraroV [tegn for scudi]
VetraroVI Vetri 5 [tegn for scudi]
FachiniVII 4 per aver alsato la
cariataVIII e Portato fori 2 SassiIX
e tirato in fora il basarilevoX [tegn for scudi]
CarboneXI un Sacho [tegn for scudi]
Corda per il ViolinoXII Grande [tegn for scudi]
RagazzoXIII [tegn for scudi]
6:  
4:80
3:20
1:20
  :88
  :30
 
 
1:20
  :60
  :07 ½
  :20
––––––––-
18:45 ½

General Comment

Værkstedsregnskabet for Thorvaldsens små værksteder ved Piazza Barberini dækker en uges udgifter, primært til løn. Det vides p.t. ikke, hvilke værker de pågældende assistenter arbejdede på. Se evt. Thorvaldsen-kronologien for en oversigt over værker i arbejde omkring 1819.

Archival Reference

gmII, nr. 1,73

Thiele

Ikke omtalt hos Thiele.

Subjects

Persons

Works

A598 Caritas, 1810, inv.nr. A598

Commentaries

  1. Formentlig identisk med billedhuggeren Lorenzo Moglia.

  2. Dvs. Thorvaldsens assistent Michelangelo.

  3. Denne stenhugger er p.t. ikke identificeret.

  4. Dvs. en fod til en buste. Det vides p.t. ikke, hvilken buste der var tale om.

  5. Feraro er formentlig en gammel betegnelse for en smed eller jernhandler. Dette synes at være tilfældet i langt de fleste værkstedsregnskaber.

  6. Denne glarmester er p.t. ikke identificeret, ligesom det heller ikke vides, hvilke ruder eller glas, der er betalt for. Hans arbejde gjaldt dog formentlig vinduerne i et af Thorvaldsens værksteder ved Piazza Barberini, se hertil evt. referenceartiklen Værkstederne ved Piazza Barberini, og se evt. også tegningen tilskrevet Wilhelm Marstrand Vicolo delle Colonette di Barberini med Thorvaldsens små atelierer foran Palazzo Barberini fra omkring 1846, D1891, der gengiver et stort vindue i et af værkstederne.

  7. Disse dragere/arbejdsmænd er p.t. ikke identificeret.

  8. Muligvis en fejl for carità, dvs. relieffet Caritas, jf. A598, som Thorvaldsen havde udført i 1810 og siden påbegyndt i marmor. Se hertil referenceartiklen om Thorvaldsens værkdonation til Hans Henrik Gunnerus, der omtaler de forskellige marmorversioner af relieffet.

  9. Med sassi menes her formentlig marmorblokke.

  10. Det vides p.t. ikke, hvilket basrelief der her er tale om, jf. også den generelle kommentar.

  11. Der var tilsyneladende ingen kakkel- eller brændeovne i Thorvaldsens værksteder ved Piazza Barberini. Til gengæld havde hver arbejder, om nødvendigt, et bækken med kul til at holde varmen ved, jf. Louise Seidler (og Hermann Uhde, edit.): Erinnerungen und Leben der Malerin Louise Seidler, Berlin 1874, p. 225.

  12. Dvs. et violinbor. Dette bor anvendtes ved udarbejdelsen af marmorværkerne til at skabe huller i f.eks. næsebor, hår m.v. Se evt. referenceartiklen om Thorvaldsens værkstedspraksis for mere herom.

  13. Denne arbejdsdreng er p.t. ikke identificeret.

Last updated 06.01.2017