Karl August Böttiger
Dresden
Bertel Thorvaldsen
Dresden
Dateringen fremgår af dedikationen.
Böttiger writes a flattering dedication to Thorvaldsen in his book Ideen zur Archäologie der Malerei.
Dem Herrn StaatsrathI und RitterII
von
Thorwaldsen
in Erinnerung seiner uns theuren Erscheinung
in DresdenIII
an 11 Sept. 1820.
von
C.A. Boettiger
=
Einen TriumphzugIV der Kunst glich Deine Reise. Dir huldigt
Auch an der Elbe Gestad[e]V Meister und Iünger so gern.
Als Du unsre Museen BetratstVI, da lächelt die Kunst Dir.
Und im deutschen FlorenzVII jubelte jeder: er kommt!VIII
Und wer nicht Meister noch Iunger sich nennt, doch im Innern die Flamme
Heiliger Kunst sich bewahrt, huldigt dem Meister mit LuftIX.
Denn Du verjüngtest Aegina’s GebildX im Geist der Antike,
Und der Alte ward neu, hauchtest Du Leben ihm ein.
Darum nimm mit Nachsicht diese BuchXI. Es spricht ja vom Alten
Welcher nie altert, wie Du’s herrlich im Marmor uns zeigstXII.
Dette er en dedikation forrest i Böttigers bog: Ideen zur Archäologie der Malerei. Erster Theil. Nach Maasgabe der Wintervorlesungen in Iahre 1811, Dresden 1811. Bogen findes i Thorvaldsens bogsamling, M202.
Last updated 19.12.2016
Thorvaldsen var 12.11.1819 blevet udnævnt til ‘virkelig etatsråd’, se evt. Thorvaldsens udnævnelser.
Thorvaldsen havde i 1820 modtaget tre ridderkors:
28.1.1810, Ridder af Dannebrog, N8
28.1.1814, Ridder af Begge Sicilier, N24
10.6.1819, Ridder af Jernkroneordenens tredje Klasse, Østrig, N9.
Se mere i Thorvaldsens udnævnelser.
Thorvaldsen opholdt sig i Dresden 6.9.1820 til 12.9.1820 under sin rejse fra København til Rom, august-december 1820.
Thorvaldsens rejser gennem Tyskland blev ofte sammenlignet med triumftog fx i Franziska Caspers’ brev af 3.8.1819: ”...Es ist schon überall bekannt, dass dieser grosse Künstler nach Norden zieht – ein wahrer Triumphzug…”
Udtrykket opstod nok første gang i forbindelse med denne rejse fra Rom til Danmark, juli-oktober 1819.
Det dukkede også op mange gange siden som i fx Frederikke Wallicks rejseberetning fra oktober 1842: ”...at reise med Thorv. er et sandt Triumftog, hvorhen man kommer…”
Dvs. byen ved Elben – Dresden.
Thorvaldsen besøgte under sig ophold i Dresden flere gange byens kunstmuseer, fx 7.9.1820, 8.9.1820 og 9.9.1820.
Dvs. Dresden, som var kendt under andre lignende tilnavne som fx Elbflorenz, Florenz des Nordens, Florenz an der Elbe, pga. byens rige kunstsamlinger, der blev sammenlignet med Firenzes.
Se også beretningen om Thorvaldsens ophold i Dresden i artikel af 14.10.1820 i Nyeste Skilderie af Kjøbenhavn, hvor det lyder: ”...Fra Mund til Mund fløi det Budskab: Thorwaldsen kommer!”
Altså at give sin hyldest luft, det vil sandsynligvis sige med enten sang eller hurraråb.
Thorvaldsen var fx aftenen før, den 10.9.1820 blevet hyldet af samtlige elever på Dresdens kunstakademi.
Böttiger henviser til Thorvaldsens restaurering af de såkaldte ægineter, dvs. de antikke gavlskulpturer, som stammede fra Aphaia-templet på den græske ø Ægina, og som den bayerske kronprins Ludwig (1.) havde købt i 1812.
Jf. referenceartiklen Restaurering af Ægineterne.
Dvs. Böttigers bog, hvori denne dedikation optræder – Ideen zur Archäologie der Malerei, se nedenfor.
Böttiger smigrer altså Thorvaldsen med, at hans marmorskulpturer ikke forældes, eller lever evigt, på samme måde som antikkens kunst.