Tilbage til P

Alessandro Puttinati

Biografien er under udarbejdelse.

Puttinati blev omkring 1828 elev hos Thorvaldsen efter studier på kunstakademiet i Milano. Han arbejdede på marmorudgaver af blandt andet Thorvaldsens Hyrdedreng, A895 samt Alexander den Stores indtog i Babylon, jf. A503.

Efterfølgende fortsatte han selvstændigt sit virke i Milano.

Puttinatis portræt af Thorvaldsen

Alessandro Puttinati: Portræt af Thorvaldsen, 1830
Alessandro Puttinati: Portræt af Thorvaldsen, 1830’erne
forgyldt bronze, højde: 61 cm, (Thorvaldsens figur: 41 cm)
Ukendt opholdssted, foto 1936

I 1830’erne fremstillede Puttinati et portræt af Thorvaldsen i form af en forgyldt bronzestatuette. Statuetten gengiver den stående billedhugger, der holder en modellerpind op til hagen og synes at være fanget i et tankefuldt, let sværmerisk moment.
Han læner sig op ad en ynglingetorso, der ikke er et Thorvaldsen-værk, men synes at være en fri version af den såkaldte Eros Centocelle i Vatikanet. Ynglingen her vender dog hovedet til den anden side, ligesom også håret er formet anderledes.

Alessandro Puttinati: Portræt af Thorvaldsen, 1830
Relieffet til venstre
Bronzestatuetten, foto 1936
Alessandro Puttinati: Thorvaldsen
Ynglingen til højre
Gipsstatuette, se nedenfor

Relieffet til venstre for Thorvaldsen viser en siddende mand med krone og en hammer i højre hånd – sandsynligvis Thor, tilsyneladende i færd med at hugge de runer, der ses i et ovalt bånd omkring den nordiske gud. Runerne er kopieret fra en svensk runeindskrift, som Puttinati må have fundet i en publikation om runer. Teksten lyder: “NN lod rejse denne sten efter sin søn Gerfast, en velbyrdig dreng, o[g…]” (resten af indskriften skjules af figuren).
Da indskriften umiddelbart intet har med Thorvaldsen at gøre, må den være tilfældigt valgt, men runerne – og naturligvis også Thor – skal tjene som reference til Thorvaldsens nordiske rødder, mens ynglingetorsoen refererer til antikken. Med disse referencer har Puttinati ville give et billede af det, man opfattede som de to hovedbestanddele i Thorvaldsens kunstneriske egenart.

På statuettens sokkel ses endnu et relief, nemlig en gengivelse af Thorvaldsens Nemesis med straffens og belønningens genier, A364, der blev fremstillet til gravmælet for Julius Mylius.

Alessandro Puttinati: Portræt af Thorvaldsen, 1830
Alessandro Puttinati: Portræt af Thorvaldsen
1830’erne, detalje, foto 1936

Det vides ikke, hvor bronzestatuetten befinder sig i dag, men ovenstående fotografi blev tilsendt museet i 1930’erne. Den daværende ejer oplyste, at statuetten stammede fra en efterkommer af familien Buti, Thorvaldsens romerske værtsfamilie i hans hjem, Casa Buti i Rom, jf. journal nr. 5-1/1939.
I 1930’erne var kunstneren ikke identificeret, men i 2011 dukkede en gipsudgave af samme statuette op i en hollandsk kunsthandel. Gipsstatuetten tilhørte en gruppe af portrætstatuetter med sikre værker af Puttinati, der er kendt for at have fremstillet flere statuetteportrætter af samtidige berømtheder. På dette grundlag kan bronzeversionen af dette Thorvaldsen-portræt tilskrives Puttinati.
Gipsstatuetten blev erhvervet 2011 af Fondation Custodia i Paris.

Alessandro Puttinati: Thorvaldsen, Fondation Custodia, Paris Alessandro Puttinati: Thorvaldsen, Fondation Custodia, Paris

Alessandro Puttinati: Bertel Thorvaldsen
Gipsstatuette, 1830erne, Fondation Custodia, Paris

Referencer

  • THM journal nr. 5-6/1936; 5-1/1939 og 13-84/2011 (tak til Robert Schreuder, Amsterdam for hjælp med tilskrivningen af statuetten til Puttinati).
  • Harald Tesan: Thorvaldsen und seine Bildhauerschule in Rom, Köln, Weimar & Wien 1998, p. 214.

Sidst opdateret 16.04.2016

Alessandro Puttinati

1801-1872 Italiensk Billedhugger
Til Thorvaldsen2 dok.

Omtalt i1 dok.