Kommentar til Bondeknolden og æselrytteren i kunstens og frihedens tjeneste
Kampen for succes og anerkendelse kunstnerne imellem kunne imidlertid også være hård og til tider iklædt en grovkornet humor og konsekvens. Det fremgår bl.a. af en anekdote, der, selvom den berettes forskelligt af den engelske billedhugger John Gibson og den danske professor, forfatter mm. N.C.L. Abrahams, synes at have en kerne af sandhed i sig. Anekdoten omhandler den tyske maler Ernst Zacharias Platner og hævder indirekte at angive årsagen til, at Platner forlod sin metier som udøvende kunstner til fordel for en karriere som kunstkritiker og diplomat. Ifølge begge beretninger havde Platner indkaldt en række kolleger og kunstkendere for at få kritik af sin nyeste store skitse til et maleri. Abrahams nævner Koch som hovedaktør, Gibson fremhæver Thorvaldsen og den tyske maler Peter von Cornelius. Sand eller ej kan Gibsons underholdende beskrivelse af episoden læses her. Uddraget er citeret fra Gibsons selvbiografi: T. Matthews (ed.): The Biography of John Gibson, R.A., Sculptor, Rome, London 1911, p. 221-222.
Sidst opdateret 14.02.2020