Kommentar til Kunstens første materiale. Et bidrag til Campanarelieffernes receptionshistorie med udgangspunkt i Thorvaldsens Museums samlinger

[Forfatterens note i den trykte tekst:]
Skeptikerne overfor denne praksis talte bl.a. Thorvaldsens nære ven og mentor, den danske arkæolog Georg Zoëga, men vigtigst var nok Canova, som ved utallige lejligheder ytrede sig endog særdeles kritisk om den udbredte restaureringspraksis – ikke mindst i forbindelse med den foreslåede restaurering af Parthenon-skulpturerne fra Athens Akropolis. Jf. Micheli 1985-1986, s. 207; Howard 1991, s. 25; Melander 1992, s. 23-24; Micheli 1993, s. 87-88; T. Melander, Thorvaldsens afstøbningssamling og gipser i billedkunsten, i: H. Ragn Jensen, S. Söderlind og E. – L. Bengtsson (eds.), Inspirationens skatkammer. Rom og skandinaviske kunstnere i 1800-tallet, København 2003, s. 358.

Sidst opdateret 23.06.2016