Kommentar til Tidligst 10.8.1821, senest ultimo 1822
Det vides ikke med sikkerhed, hvilke beskrivelser og hvilken afbildning, der her refereres til. Formentlig er der bl.a. tale om den publikation, der blev udgivet i forbindelse med indvielsen 10.8.1821 og som endnu findes i Thorvaldsens bogsamling, M18,11, Alois Gügler: Der 10te August 1792; der Schweizergarden zu Paris. Bei der feierlichen Eröffnung des ihnen gestifteten Denkmals zu Luzern; den 10ten August 1821. Melodramatisch dargestellt am Vorabend Desselben, Luzern 1821.
Er brevet først skrevet 1822 (jf. dateringsbegrundelsen), kunne der yderligere være tale om de af Pfyffer von Altishofen udgivne beskrivelser af monumentets tilblivelse og den historiske baggrund herfor, jf. Geschichte des 10. August 1792 in Paris und Bericht über Entstehung des Löwendenkmals in Luzern für die an jenem Tage gefallenen Schweizer-Garden, Luzern 1822. Der findes både en tysk og en fransk udgave af disse i biblioteket på Thorvaldsens Museum, omend ingen af disse stammer fra Thorvaldsens bo.
Mht. billedgengivelsen drejer det sig formentlig om litografiet udført efter den schweiziske tegner og maler Jakob Schweglers (1793-1866) tegning af monumentet, Døende løve (Schweizerløven), E85, da denne som den eneste af museets samtidige gengivelser var blandt værkerne i Thorvaldsens efterladte grafiksamling. Det kunne også dreje sig om i dag tabte udgaver af Frantz Hegis Døende løve (Schweizerløven), hhv. E1807, E2261 og E2262 eller samme Hegis Døende løve (Schweizerløven) under udhugningen i Lucern, E1810, eller om to værker af ubekendte kunstnere: Døende løve (Schweizerløven), hhv. E2260 og E2259. De er dog alle indkommet til Thorvaldsens Museum efterfølgende, jf. Thorvaldsens Museum. Tillæg til Hoved-Katalogen, p. 70, Thorvaldsens Museums arkiv.
Sidst opdateret 16.10.2013