16.1.1842

Sender

Mathilde von Waldenburg

Sender’s Location

Rom

Information on sender

Rødt laksegl med utydeligt aftryk af våbenskjold.

Recipient

Bertel Thorvaldsen

Recipient’s Location

Rom

Information on recipient

Udskrift: All’ Illustrissimo Signore / Il Signor Cavaliere / di Thorwaldsen / a / Roma.

Dating based on

Dateringen fremgår af brevet.

Abstract

von Waldenburg asks for a cast of The Adoration of the Shepherds, A570, and Thorvaldsen’s signature to keep with the lock of the sculptor’s hair that she has been given earlier.

Document

Rom den 16ten. Januar 1842.

Ew. Hochwohlgeboren,

Sie haben uns durch Ihre Güte und Freundlichkeit stets so verwöhnt, daß Sie es wohl verzeihlich finden werden wenn ich Sie mit nachfolgender Bitte behellige. Da Ihr herrliches Basrelief, die Anbethung der HirtenI darstellend, das wir heute Gelegenheit hatten zu bewundern, leider schon eine BestimmungII hat, so daß ich auf dasselbe direkt keinen Anspruch machen kann: so erlaube ich mir Sie freundlichst zu ersuchen mir wenigstens einen GypsabgußIII jenes genialen Werkes zu überlassen und mir solchen, da Derselbe vor meiner Abreise nicht fertig werden kann, nach Berlin nachzusenden. – Der schöne Gedanke in Ihrem Basrelief – welcher noch in keiner Composition dieser Art ausgesprochen worden ist, daß der Heiland nämlich schon von den ersten Augenblicken seines Daseins mit den Himmlischen in unsichtbarern Verkehr gestanden habe, was selbst von seiner nächsten Umgebung unbemerktIV geblieben: hat mein Gemüth im Innersten so ergreifen, daß ich mich sehr glücklich preisen würde das Basrelief wenn auch leider nicht im OriginalV doch wenigstens in der Wiederholung immer vor Augen zu haben. – Diesem meinem Wunsche füge ich nach die Bitte hinzu, daß Sie die Güte haben möchten mir Ihren so werthen Namen selbst gefälligst nieder zu schreibenVI, damit ich denselben zu der herrlichen Erinnerungsreliquie legen könne, die mir durch die DerreichungVII Ihrer LockeVIII geworden ist.
Mich Ihrem ferneren freundlichen Angedenken empfelend und hoffens Sie noch vor meiner Abreise zu sehen, habe ich die Ehre mit der ausgezeichnetster Hoch[ach]tung zu sein, Ew. Hochwohlgeboren ganz ergebene Dienerinn,

Mathilda von Waldenburg.

NB. Viele Empfelungen
von MemechenIX und von
GeschwisternX.

Archival Reference

m24 1842, nr. 4

Thiele

Omtalt hos Thiele IV, p. 174.

Subjects

Works

A570 Hyrdernes tilbedelse, 1842, inv.nr. A570

Commentaries

  1. Dvs. Thorvaldsens relief Hyrdernes tilbedelse, A570. Relieffet var lige blevet færdiggjort 1.1.1842.
    Relieffet er en del af serien Jesu liv, der bl.a. består af Bebudelsen, A569, Hyrdernes tilbedelse, A570, Flugten til Ægypten, A571, Den tolvårige Kristus i templet, A572, og Kristi dåb, A573.

  2. En afstøbning af relieffet var blevet lovet til alle deltagerne i julefesten 24.12.1841, se Rigmor Stampe (ed.): Baronesse Stampes Erindringer om Thorvaldsen, København 1912, p. 163.
    Om der var andre bestillinger på relieffet, vides ikke.

  3. Det er uvist, om von Waldenburgs bestilling af en gipsafstøbning af relieffet blev effektueret.

  4. von Waldenburg mener tilsyneladende, at det er unikt, at Thorvaldsen fremstiller det nyfødte Jesus-barn i kontakt med “det himmelske”. Hun må hentyde til englene, der svæver over krybben tilsyneladende ubemærkede af alle andre aktører i scenen.
    Dét synes dog ikke at være et særlig usædvanligt træk i den kristne kunsts fremstillinger af Hyrdernes (eller Kongernes) tilbedelse.

  5. von Waldenburgs ønske om at kunne erhverve et Thorvaldsen-værk “i original” giver ikke megen mening. Det, der i dag med et noget misvisende udtryk kaldes originalmodellen, er den første gipsafstøbning af et givet værk. Denne gipsmodel – eller blot modellen – var ikke til salg i Thorvaldsens værksted. Modellen beholdt man, da man ud fra den kunne skabe – og sælge – nye kopier/versioner – oftest afstøbt i gips eller hugget i marmor.
    Som det fremgår nedenfor, er von Waldenburg tydeligvis meget forhippet på at erhverve “originale” genstande – kunstværker, hår eller autografer – direkte fra mesterens hånd. Så hendes originalitetsbegejstring er sikkert årsagen til hendes vildfarelse.

  6. von Waldenburg var ikke den eneste i datiden, der udbad sig Thorvaldsens signatur. Fænomenet var en del af den enorme kultstatus, som billedhuggeren havde opnået i den sidste del af hans liv.
    Se emneordet Idolisering af Thorvaldsen, signaturer.

  7. Dvs. Erreichung.

  8. Dvs. en lok af Thorvaldsens hår, som også var genstand for kultisk dyrkelse dengang. Det var ikke unormalt, at billedhuggerens hårstumper var ledsaget af hans signatur eller af hans kammertjener, C.F. Wilckens’ skriftlige erklæring om hårets ægthed, se artiklen om Thorvaldsens hår.
    En del af hårkultens “erindringsrelikvier” er bevaret på Thorvaldsens Museum.

  9. Memechen er p.t. ikke identificeret.

  10. Sandsynligvis von Waldenburgs søstre: Frederike Auguste Eveline (1803-48) og Friederike Auguste Emilie (1815-93).

Last updated 05.02.2016