20.12.1828

Sender

Louise von Panhuys

Sender’s Location

Rom

Recipient

Bertel Thorvaldsen

Recipient’s Location

Rom

Information on recipient

Udskrift: A Monsieur le Chevalier Thorwaldsen / Via Sistina 46.

Dating based on

Dateringen fremgår af brevet.

Abstract

Panhuys asks Thorvaldsen to lend her his painting of the fountain in front of St. Peter’s Basilica (in order to copy it) as the time of the year does not allow her to draw it from nature.

Document

Darf ich denn Wohl die unbescheidene Bitte widerholenI bey Meinem Gütigen NachbahrII – mir das kleine Bild – vom Peters PlatzIII wo die FontaineIV durch zwey collonen sich zeigt auf wenige Tage zu leihen ? – Es würde mir viel Vergnügen machen – indem die Jahreszeit es mir nun nicht erlaubte nach Natur des Bild zu zeichnen – und das Andenken des Platzes so wohl als jenes das dass LeihersV des originals mir auch zu hauseVI noch eine angenehme ErrinnerungVII meines Auffenthalts in Rom verschaffen würde.
Samstag 20./12 1828 L. von Panhuys

General Comment

Brevet har været foldet til en lille billet, og er formentlig blevet afleveret personligt.

Archival Reference

m13 1828, nr. 138

Thiele

Ikke omtalt hos Thiele.

Subjects

Works

B214 Peterspladsen i Rom, 1813 - 1816, inv.nr. B214

Commentaries

  1. Det vides ikke, hvornår Panhuys første gang har bedt om at måtte låne maleriet. Muligvis har ønsket været fremsat mundtligt, da Panhuys, som det fremgår, var nabo til Thorvaldsen under opholdet i Rom.

  2. Dvs. Thorvaldsen. Van Panhuys må have boet som nabo til Thorvaldsen under sit ophold i Rom. For yderligere oplysninger om Thorvaldsens bopæle, se referenceartiklen herom.

  3. I Thorvaldsens malerisamling findes to malerier med det nævnte motiv. Begge er i forholdsvis små formater. Det ene er malet 1821 af J.C. Dahl og viser Peterspladsen i Rom i måneskin, B181, mens det andet, Peterspladsen i Rom, B214, er udført 1813-16 af C.W. Eckersberg. Hvilket af de to værker, der er tale om her, kan ikke afgøres med sikkerhed, da begge med sikkerhed indgik i Thorvaldsens malerisamling i 1828. Da van Panhuys imidlertid nævner, at man ikke kan male billedet efter naturen i december, så synes det overvejende sandsynligt, at der er tale om Eckersbergs sommerlige værk, B214. Alternativt skulle der have været så dårligt vejr i Rom i december, at Panhuys ikke har kunnet male der i det hele taget, i givet fald kan der være tale om begge malerier.

  4. På Peterspladsen i Rom står to fontæner. Den ene er udført af den italiensk-schweiziske arkitekt Carlo Maderno (1556-1629) og den anden kopieret efter den første af den italienske billedhugger og arkitekt Bernini (1598-1680), så de to fontæner tilsammen kunne udgøre centrene for den oval, som Bernini gav pladsen. Pladsen er designet som en såkaldt serliansk oval (efter den manieristiske arkitekt Sebastiano Serlio (1475 – ca. 1554), se hertil George L. Hersey: Architecture and geometry in the age of the Baroque, p. 136-142.)

  5. Det vil sige: Thorvaldsen.

  6. Dvs. i Frankfurt, hvorfra Panhuys senere skrev til Thorvaldsen, se hertil hendes brev 19.9.1829.

  7. Af Panhuys’ brev til Thorvaldsen 19.9.1829 fremgår, at hun netop havde behagelige minder fra Rom (og at hun ikke ønskede at blive glemt af Thorvaldsen): “donc je veux [...] Vous parler de mes souvenirs agreables de mon sejour de Rome et surtout de mon desir de ne pas être oubliée de Votre part.”

Last updated 21.02.2015