Clemens Metternich
Wien
Dorothea Lieven
London
Dateringen fremgår af dokumentet.
Metternich has prepared space for Thorvaldsen’s reliefs Night, cf. A369 and Day, cf. A370, in a pavilion. Of the two he prefers Night. He forwards two prints of the subjects and mentions that Thorvaldsen has made the same reliefs for an Englishman, which is why Dorothea may have seen them already.
[...]
J’ai fait préparer dans un bien joli pavillon la place pour deux bien beaux bas-reliefsI de Thorvaldsen, dont je t’envoie aujourd’hui des empreintes d’intaglioII faites par PichlerIII, d’après ces mêmes marbres. Je suis rentré chez moi soulagé de l’ennui d’hier, et je suis heureux, car je t’écris.
Je n’ai pas besoin de te dire que les marbres représentent le Jour et la Nuit. Je préfère la Nuit au Jour: je trouve que les figures y dorment mieux qu’elles ne veillent sur l’autre pièce. Thorvaldsen a fait les mêmes marbres pour un AnglaisIV ; tu les as peut-être vus.
[...]
Af brevet citeres kun de dele, der har med Thorvaldsen at gøre. Teksten citeres fra Hanoteau, op. cit., p. 133, men er også gengivet i Wittstock, op. cit.
Natten, Tidligst juni 1815 - Senest august 1815, inv.nr. A369 | |
Dagen, Antagelig 1815, inv.nr. A370 |
Last updated 06.02.2017
Thorvaldsens relieffer Dagen, jf. A370, og Natten, jf. A369, som tilsyneladende skulle placeres i en lille havepavillion i Villa Metternich i Wien, jf. Metternichs brev af 24.12.1818.
Ordet intaglio kommer af det italienske ord for udskæring eller gravering, og bruges ofte om en gemme, dvs. en lille sten med et udskåret motiv. Metternich sender altså her aftryk af gemmer, som er lavet af Pichler efter Thorvaldsens Dagen og Natten. Det var meget udbredt at lave gipsaftryk efter gemmer og dele og samle disse som en slags billedreferencer, og der findes også eksempler på Thorvaldsens Museum, jf. f.eks. G135.
Luigi Pichler udarbejdede en lang række gemmer til Wien, og i et katalog fra 1874 optræder de heromtalte Dagen og Natten efter Thorvaldsen som nr. 146 og 150, Rollett, op. cit., p. 65-66.
Luigi Pichler var gemmeskærer, som i 1818 på foranledning af Metternich blev ansat på det K.k. Akademie der bildenden Künste Wien, hvor han indtil 1850 var professor.
Dorothea Lieven boede på dette tidspunkt i London, og englænderen, som der henvises til, må enten være Richard Bingham, der bestilte Dagen og Natten i 1816-17, eller George Agar Ellis, som bestilte dem i 1817-18, eller William Cavendish, Duke of Devonshire, som overtog Ellis’ bestilling. Ingen af disse var dog leveret til England på det tidspunkt, hvor brevet blev skrevet, og Dorothea Lieven kunne derfor ikke have set dem.