Clemens Metternich
Wien
Dorothea Lieven
London
Dateringen fremgår af Hanoteau, op. cit.
Metternich describes his garden. He has furnished a salon with Italian objects, in which he also wants to place Thorvaldsen’s reliefs Day, cf. A370, and Night, cf. A369.
[...]
J’ai ici une grande et véritable affection. Elle porte sur un objet charmant qui est bien ma propriété; je le caresse, je fais tout ce que je puis pour l’embellir et le soigner. Cet objet est un grand et beau jardinI, avec un établissement d’été charmant. Eh bien, je ne suis pas même parvenu encore à y jeter un seul coup d’œil. J’y ai pourtant envoyé, depuis mon absence, pour plusieurs milliers de francs de plantes; ma serre est en pleine floraison; vingt singes et perroquets, tout frais venus du Brésil, m’y attendent; j’ai fait meubler un salonII avec les plus beaux objets d’Italie; on vient d’y placer deux bas-reliefsIII de Thorvaldsen classiques.
[...]
Af brevet citeres kun de dele, der har med Thorvaldsen at gøre. Teksten citeres fra Hanoteau, op. cit., men er også gengivet i Wittstock, op. cit.
Natten, Tidligst juni 1815 - Senest august 1815, inv.nr. A369 | |
Dagen, Antagelig 1815, inv.nr. A370 |
Last updated 06.02.2017
Denne have eksisterer ikke længere, men hørte til Villa Metternich, som befandt sig i Landstraße-området i Wien, i dag Rennweg 27.
Måske er der her tale om den “petit salon”, som Metternich nævner i sit brev af 3.7.1817 til datteren Maria. Alternativt drejer det sig om en havepavillion, jf. Metternichs efterfølgende brev af 12.1.1819 til Dorothea Lieven, hvori han skriver, at han har gjort plads til Thorvaldsens relieffer i en pavillion. Sidstnævnte giver mening i forhold til konteksten i forhåndenværende brev, da han netop har beskrevet villaens have.
Thorvaldsens relieffer Dagen, jf. A370, og Natten, jf. A369. De blev tilsyneladende bestilt igennem Jacob Ludwig Salomo Bartholdy, jf. brev af 26.7.1817 fra denne til Thorvaldsen.