Heinrich Keller
Rom
Karl Pfyffer von Altishofen
Luzern
Dateringen fremgår af dokumentet.
Keller writes that the model for Dying Lion (The Lucerne Lion), cf. A119, has been completed and cast. He will now make everything ready so that the model, and another smaller model of the lion, can be sent off as soon as it is dry. He asks Pfyffer to see to it that Thorvaldsen gets his money, and he tells him that Thorvaldsen does not want to hand over the drawing of the monument until he has improved it.
Rom D. 3 Juli 1819
Wertester Herr und Freund!
Endlich ist der LöweI fertig und geformt, der Gipsgießer sagte mir, daß er 14 Tage zum Trocknen brauche, ich werde indeßen die Kisten machen laßen, damit keine Zeit verloren geht. Ich bin froh, daß ich endlich durch unermüdliches Treiben zum Ziele gekommen bin, der CammuciniII [,] Thorwaldsons Freund[,] sagte mir, es stehe seit zwei Jahren eine StatueIII bei ihm, die er restauriren sollte, und er habe nichts zu thun, als ein Vierterstündchen[sic], daran zu wenden, seinen LeutenIV zu zeigen, was sie zu machen hätten und thäte es nicht. Das erschreckte mich und ich quälte ihn, bis er fertig war. Einen AbgußV behalten wir hier, es werden drei Kisten gemacht, zwei für den LöwenVI, eine fürs Modell im KleinenVII, wo er die Spalten des FelsenVIII genau angezeigt hat. Ich bitte Sie also mir das Geld für Th.IX in einem Wechsel auf SchultheissX, TorloniaXI oder JullienXII zu schicken, ja nicht durch SnellXIII. Ich lege Ihnen die römische ZeitungXIV bei, wo der Löwe angezeigt ist nächstens sende die Beschreibung in das MorgenblattXV. Die ZeichnungXVI wollte er nicht hergeben, weil der Löwe mehr Wirkung mache, wenn er selbst erscheine, Künstler haben ihre Schwächen, ich mochte ihn gerade nicht zwingen, weil ich sah daß es ihm unangenehmXVII war. Mit Achtung und Freundschaft
Ihr
Keller
Brevet indgår i en lang korrespondance mellem bestilleren af monumentet Døende løve (Schweizerløven), jf. A119, Karl Pfyffer von Altishofen og mellemmanden Heinrich Keller, der som bosiddende i Rom kunne virke som indpisker for Thorvaldsen. Se referenceartiklen om monumentet for mere herom. Eller se hele korrespondancen mellem Keller og Pfyffer von Altishofen her.
Døende løve (Schweizerløven), 1819, inv.nr. A119 | |
Parken ved Luzern, placeringsangivelse for Schweizerløven, 1818, inv.nr. D1515 |
Last updated 03.10.2018
Dvs. modellen til monumentet Døende løve (Schweizerløven), jf. afstøbning A119. Thorvaldsen var omkring den 22.4.1818 (jf. brev af denne dato) gået ind på at modellere en døende løve og levere en gipsafstøbning i naturlig størrelse af denne til et mindesmærke, der skulle opstilles i Luzern. Monumentet skulle hædre mindet om de schweizergardister, der kæmpede for Ludvig 16. under de revolutionære styrkers storm på Tuilerierne i Paris 10. august 1792.
Se referenceartiklen om bestillingen for mere herom.
Dvs. den italienske maler Vincenzo Camuccini.
Det vides ikke, hvilken statue der her er tale om, men passagen vidner om Thorvaldsens bibeskæftigelse som restaurator. For det mest kendte og omfattende eksempel på denne praksis se evt. dokumenter tilknyttet emneordet Thorvaldsens restaurering af Ægineterne og referenceartiklen om Ludwig 1. af Bayerns bestillinger.
Dvs. Thorvaldsens assistenter i værkstedet. Se hertil evt. referenceartiklerne Thorvaldsens assistenter og Thorvaldsens værkstedspraksis.
Formentlig er der tale om den afstøbning efter originalmodellen, der befinder sig på Thorvaldsens Museum, A119.
Dvs. originalmodellen til Døende løve (Schweizerløven), jf. afstøbning A119. Originalmodellen blev sendt til Luzern og befinder sig i dag i Historisches Museum Luzern. Se evt. referenceartiklen om monumentet for mere herom.
Denne mindre model viser løven liggende i grotten. Modellen blev sendt til Luzern og befinder sig i dag i Historisches Museum Luzern. Se evt. referenceartiklen om monumentet for mere herom.
Dvs. klippevæggen over en gammel stenbrudssø ved Luzern, hvor monumentet skulle udhugges direkte i klippen efter Thorvaldsens model. Se evt. referenceartiklen om monumentet for mere herom.
Dvs. Thorvaldsen.
Dvs. bankierfirmaet Schultheiss i Rom drevet af bl.a. Mariano Schultheiss.
Dvs. det største bankierfirma i Rom drevet af Giovanni Raimondo Torlonia.
Dvs. bankieren Pierre Jullien.
Dvs. den i Rom bosatte schweiziske bankier C.A. Snell.
Denne omtale kendes desværre ikke p.t.
Kellers omtale blev bragt i Kunst-Blatt, et tillæg til Morgenblatt für gebildete Stände, No. 17, 1819, p. 67-68.
Omtalen kan ses i kommenteret afskrift i Arkivet her.
En sådan tegning af Thorvaldsen kendes ikke i dag, og formentlig udførte Thorvaldsen den aldrig, eftersom Keller selv jf. et brev af 16.7.1819 til Pfyffer von Altishofen havde opgivet at få Thorvaldsen til at gøre det og i stedet selv ville indtegne løvemonumentet efter modellen på en tegning af monumentets omgivelser, jf. D1515. Brevet af 16.7.1819 er delvist afskrevet i Liebenau, op.cit., p. 36.
Keller havde tidligere forsøgt at presse Thorvaldsen til at gøre modellen til Døende løve (Schweizerløven), jf. A119, færdig, og havde oplevet Thorvaldsens reaktion på dette. Se hertil Kellers utålmodige brev til Thorvaldsen af 17.6.1819 og Kellers omtale af følgerne heraf til Pfyffer von Altishofen af 19.6.1819.