Comment on The German Example
[Forfatterens note i teksten] Jf. Vestergaard, op. cit. (note 3), s. 55. En anden nærliggende inspirationskilde er Düsseldorf-maleren Johann Wilhelm Schirmers maleri af et romantisk landskab med borgen Altenahr (Düsseldorf, Kunstmuseum; jf. Die Düsseldorfer Malerschule. Udstillingskatalog. Kunstmuseum Düsseldorf & Mathildehöhe, Darmstadt, 1979, kat. nr. 225). I motivvalget er der slægtskab mellem Schirmers og Sødrings billeder, men selve opfattelsen af motivet og malemåden er væsensforskellig hos de to kunstnere. Det er også tvivlsomt, om Sødring overhovedet har haft mulighed for at se dette maleri. På rejsen fra København til München i efteråret 1836 har han formodentlig lagt vejen over Berlin, og på sommerrejsen året efter synes han ikke at være nået længere mod nord langs Rhinen end til Bonn, at dømme efter titlerne på de malerier og tegninger, han udførte (jf. Vestergaard, s. 66-69, 78 f).
Last updated 15.03.2016