Man of Honour, Stig Miss

A genio lumen (Kunsten og lysets genius)

Kære Stig

Måske véd du det ikke selv, men forleden, på vej hjem fra arbejde, gik du ned af gangen og fløjtede: ”Der er ingen bånd, der binder mig…” ☺

Ja, det grinede jeg også af! Men faktum er, at jeg er meget ked af, at du ikke længere skal være direktør for Thorvaldsens Museum og for mig og mine kolleger. Jeg synes, du har været en fremragende direktør og leder. Det ene kan man være af navn – det andet er man af gavn…!

Jeg vil derfor benytte lejligheden til at pege på nogle få af de egenskaber, der i mine øjne gør dig til en god – leder:

1) Du er først og fremmest fagmand til fingerspidserne. Alle de store og små beslutninger, du har truffet gennem de år, jeg har kendt dig, har altid haft rod i en meget stor faglighed. Beslutninger, der hviler på et fagligt fundament, er nu engang de bedste og de mest holdbare. Og det princip har du holdt dig til.
Her i huset bunder fagligheden jo i en kærlighed til Thorvaldsen. Man kan ikke undgå at blive lidt forelsket i Bertel, når man er ansat her. Og det har altid været tydeligt, at denne bromance har været hjertet i dit faglige engagement. Man har kunne mærke, at du både er stolt af, og ægte interesseret i Thorvaldsen, hans kunst og det fantastiske hus her. Din viden om sagerne er så stor, at man altid har kunnet komme til dig med selv de mest nørdede Thorvaldsen-spørgsmål – og så fået svar eller mod- og medspil.
Jeg tror, at man bliver en bedre medarbejder af at se, at denne faglighed er lede[r]tråden (havde jeg nær sagt) i dagligdagen, sådan som du har praktiseret den her på museet.

2) Man vokser også af at blive mødt med tillid, og det er mit andet kodeord her. Jeg har selv nydt vældig godt af din tillid i udviklingen af museets web-arkiv, som jeg og mine arkivarkolleger sidder med. Du har formået – eller rettere, du har valgt – at træde et skridt tilbage og stole på os. Vi har haft råderum og arbejdsro. Og vi har ikke kun fået arbejdsforpligtelsen, men også ansvaret for, at resultatet blev godt. Der har simpelthen ikke været noget mere motiverende for mig end at kunne mærke og være sikker på din tillidsfulde opbakning.

3) Og det leder videre til den næste af de egenskaber, jeg vil pege på, nemlig din troværdighed, Stig. Når man har lavet en aftale med dig, så er det en aftale. Du holder, hvad du lover. Og selvom det nogle gange har været nødvendigt med pragmatiske kursændringer undervejs, så har man aldrig været i tvivl om kursen. Du har været straight og stabil – og dét er en gave til medarbejdere – det gør det ganske enkelt nemmere at arbejde. Ligesom du har stolet på os, så har man også altid kunne stole på dig. Dét har jeg sat stor pris på i vores samarbejde.

Du har naturligvis mange andre egenskaber, som tiden ikke giver mig mulighed for at komme ind på her, men jeg er dog nødt til også at nævne din humor, fordi det er ikke alle, der opdager den ved første øjekast. Men den er der og har i høj grad medvirket til at skabe den rette grobund for trivslen her på stedet.

Hvis jeg kort skal sammenfatte dette lille portrætrids, så vil sige, at jeg tror, at du er en god leder, fordi du i bund og grund er et ordentligt menneske. Din diskrete måde at sætte et eksempel på og din væremåde aftvinger respekt. Du har gjort det her sted og dine medarbejdere bedre.
Ja, nu skal denne tale her jo ikke udvikle sig til en anden bromance! Men hvis jeg skal prøve at samle dine fine egenskaber i ét udtryk, så har jeg ikke kunne komme op med andet end ordet hædersmand. Og ja, det er ikke det mest trendy management-udtryk, man kan finde, men gamle, klassiske dyder passer jo fint til huset her. Du er en hædersmand, Stig. Og mange tak for det.

Og derfor synes jeg, vi skal råbe hurra for Stig og hans nye fremtid. Vi kan jo fx ta’ tre gratier og én Jason:

HÆDERSMANDEN STIG, LÆNGE LEVE!

Last updated 22.02.2021