Carstens var en af Thorvaldsens tætteste kunstneriske og venskabelige forbindelser i Rom fra hans ankomst 1797. Carstens blev kendt i 1790’ernes Rom for sin idébetonede klassicisme. Han huskes for sine kontroverser med akademierne i både København og Berlin, og blev i det hele taget beundret for sin revolutionære indstilling – både kunstnerisk og politisk.
Denne revolutionære frihedserklæring regnes i dag som et af kildestederne for ideen om det moderne, frie, selvstændige og kosmopolitisk orienterede kunstnerindivid. Det berømte brev blev skrevet på de frisindede kunstneres faste romerske mødested, Caffè Greco. Carstens døde 25.5.1798 efter længere tids lungesygdom og blev begravet på den protestantiske kirkegård / Cimitero Acattolico i Rom.
Graven, som i dag fremstår i restaureret skikkelse (f.o.), ses i sin (antagelig) oprindelige form på en radering/kobberstik (f.n.) af Wilhelm Friedrich Gmelin i Thorvaldsens samling, E591,12. Thorvaldsen blev eksekutor i Carstens’ bo, hvorved hans efterladte værker midlertidigt kom i Thorvaldsens varetægt. Han kopierede nogle af Carstens’ tegninger. I 1827 overvejede Thorvaldsen muligheden af at købe Palazzo Giraud-Torlonia i Rom med henblik på et kommende museum for sine værker. Købet blev ikke til noget, men planen skulle i givet fald have været at udsmykke paladsets indre med malerier efter Carstens-motiver som en indikator for, hvor højt Thorvaldsen satte sin kollega selv flere år efter hans død. Se i øvrigt Thorvaldsens relieffer i Palazzo Giraud-Torlonia. Portrættet af Carstens t.h. er en beskåret udgave af et kobberstik af Johann Heinrich Lips efter en tegning af Carl Ludwig Fernow. Portrættet findes som frontispice i Fernow, op. cit. Værker på Thorvaldsens MuseumSe Carstens repræsenteret i Samlingerne. Referencer
Sidst opdateret 23.01.2017 |