1.8.1817

Sender

Caroline von Humboldt

Sender’s Location

Lacco

Recipient

Wilhelm von Humboldt

Dating based on

Dateringen fremgår af bogen, hvori brevene er trykt.

Abstract

Humboldt praises Thorvaldsen for his hard work and creativity in the execution of Alexander the Great’s Entry into Babylon . On the other hand, she criticizes Canova for his “shallow” nature, which she sees revealed in his “heavy” representation of Religion.

Document

[…]

Thorwaldsen ist wirklich ungeheuer fleißig gewesen, doch mehr noch im Erfinden als im Vollenden des Marmors. Sein AlexanderszugI prangt in Monte CavalloII als Fries, doch nur in Gips.

Canova ist als Künstler nicht weiter gekommen. Die gewisse Flachheit seines Wesens spricht sich auch in seinen Werken aus. D’EsteIII sagte mir, dass die StatueIV, die er dem PapstV schenken woll, 25000 Piaster kosten werde. Ich fand das Modell schwerfällig, eine weibliche Figur, deres Gewand gerade vom Kopf herunterfällt, ein kolossales Kreuz tragend, vielmehr haltend und eine Strahlenkrone um das Haupt. Die Figur auf Rezzonicos GrabmalVI, die Religion vorstellend, liegt auch dieser zugrunde.

[…]

General Comment

Uddraget er afskrevet efter Wilhelm og Caroline von Humboldts breve, op. cit. Kun de dele, der vedrører Thorvaldsen, er medtaget.

Thiele

Ikke omtalt hos Thiele.

Other references

Subjects

Persons

Works

A503 Alexander den Stores indtog i Babylon, marts 1812 - juni 1812, inv.nr. A503

Commentaries

  1. Thorvaldsens frise Alexanders indtog i Babylon (“Alexanderfrisen”), jf. A503.

  2. Monte Cavallo, en af Roms syv høje, er også kendt under navnet Quirinale (Quirinalhøjen). Humboldt sigter til, at Thorvaldsens frise Alexanders indtog i Babylon, jf. A503, pryder “Sala delle Dame” i Quirinalpaladset på Quirinale. Frisen blev opsat 1812 i anledning af et forventet besøg af Napoleon 1.

  3. Dvs. den italienske billedhugger Antonio d’Este, der fra omkring 1800 også fungerede som administrator for Antonio Canovas atelier.

  4. Der er tale om en monumental allegorisk fremstilling af La Religione Cattolica, som Canova havde tiltænkt Peterskirken. Statuen blev dog afvist pga. sin størrelse.

  5. Dvs. pave Pius 7.

  6. Pave Clemente 13. (1693-1769) blev kaldt Rezzonico, fordi hans fødenavn var Carlo della Torre di Rezzonico. Den omtalte figur er således en allegorisk fremstilling af “Religionen” på Antonio Canovas gravmæle for Clemente 13. (i Peterskirken) – en stående kvindefigur med strålekrans og slør, der ses bærende på et stort kors. Som det fremgår, tjente denne mindre figur som udgangspunkt for Canovas stort anlagte selvstændige fremstilling af “Religionen”, der også var tiltænkt Peterskirken.

Last updated 23.10.2018