8.8.1818

Sender

Vincenz Rüttimann

Sender’s Location

Rom

Recipient

Karl Pfyffer von Altishofen

Recipient’s Location

Luzern

Dating based on

Dateringen fremgår af brevet.

Abstract

Thorvaldsen has finished a drawing for the monument to the members of the Swiss Guard, cf. Dying Lion (The Lucerne Lion) , A119. The sculptor asks only 300 scudi to make a plaster model to be used in the execution of the monument. Rüttimann urges Pfyffer von Altishofen to accept the offer and not to decide anything before his return to Lucerne.

Document

Rome le 8. Août 1818.

Monsieur le Colonel !

Je suis au Moment d’entrer en Voiture pour partir de RomeI ; je m’empresse pourtant à Vous annoncer que ThornwaldsonII m’a remis le Dessin du Lion et du MonumentIII : c’est un beau Lion !! Et le tout semble naturellement se placer dans le beau LocalIV que Vous avez choisi, et dont Thornwaldson est Enchanté.
Je dois Vous dire de plus qu’il s’engage a faire le ModelV un peu plus grand que de Nature, in gyps abgeformt : pour 300 ScudiVI ou 140 sechins . . . .
Si Vous n’acceptez pas la Proposition des deux Mains, Vous etez des Barbares : Et je ne Vous reconnois plus comme Amateur des Arts !

Au Moins je Vous conjure, ne decidez rienVII, avant mon retour à Lucerne et que je Vous ai données tous les Rensegnemens : Thornwaldson avoit du plaisir à faire ce Monument . . je recevrai de près cette Lettre et me rejouis de la Soirée que je passerai avec les Membres de Votre Section.
à L’honneur de Vous revoir.

: Vincent Ruttimann

Archival Reference

Staatsarchiv Luzern PA 18/2 p. 520.

Thiele

Ikke omtalt hos Thiele.

Subjects

Persons

Works

A119 Døende løve (Schweizerløven), 1819, inv.nr. A119

Commentaries

  1. Rüttimann opholdt sig marts-august 1818 i Rom i sin egenskab af gesandt for at forhandle med paven om kirkeretslige spørgsmål. I forbindelse med sit romerske ophold, havde Rüttimann på opfordring fra Pfyffer von Altishofen påtaget sig hvervet at overtale Thorvaldsen til at lave et udkast til et monument for de schweizergardister, der kæmpede for Ludvig 16. under de revolutionære styrkers storm på Tuilerierne i Paris 10. august 1792, jf. Døende løve (Schweizerløven), afstøbning A119.
    Monumentet skulle placeres på en klippevæg over en gammel stenbrudssø i en park i Luzern.
    Se referenceartiklen om bestillingen for mere herom.

  2. Dvs. Thorvaldsen. For andre kreative stavemåder af billedhuggerens navn se evt. referenceartiklen Alberto eller Bertel.

  3. Dvs. en tegnet skitse til monumentet over schweizergardister, jf. Døende løve (Schweizerløven), A119. Denne skitse er i dag ukendt, men der findes enkelte andre tegnede udkast til monumentet fra Thorvaldsens hånd, jf. C215 og C1127. Se referenceartiklen om bestillingen for mere herom.

  4. Dvs. den park omkring et nedlagt stenbrud uden for Luzern, som bestilleren Pfyffer von Altishofen havde udvalgt som opsætningssted, se evt. mere om bestillingen i referenceartiklen Døende løve.

  5. Denne originalmodel af den liggende løve, som Thorvaldsen efterfølgende udførte, befinder sig i dag i Historisches Museum Luzern. Se referenceartiklen om bestillingen for mere herom. Thorvaldsens Museum ejer en afstøbning efter originalmodellen i Luzern, Døende løve (Schweizerløven), A119.

  6. Denne pris blev, som det fremgår af det følgende opfattet som meget beskeden. Se evt. referenceartiklen om priser på Thorvaldsens værker her og om datidens møntenheder.

  7. Pfyffer von Altishofen var utålmodig efter at få rejst monumentet og havde bl.a. henvendt sig til den schweiziske billedhugger Franz Abart (1769-1863), jf. brev af 13.6.1818, mens Rüttimann forsøgte at få den ønskede skitse til monumentet ud af Thorvaldsen. Rüttimann frygtede derfor for bestillerens beslutning og forsøgte med dette brev at mane til besindighed.

Last updated 03.10.2018