Anton Endres
Franz Erwein von Schönborn
Dateringen fremgår af listen, hvad angår erhvervelsesåret for de omtalte kunstværker. Året 1823 må derfor være den tidligst mulige datering. Endres begik selvmord i 1825, hvorfor listen senest kan dateres til dette år. Formentlig er den dog nedskrevet kort efter rejsens afslutning.
A survey of works commissioned from Thorvaldsen in 1823 by Schönborn, cf. A177, A233, A827, A411 and A413.
Herr Graf von Schoenborn bestellte während seines 9monatigen Aufenthaltes in Italien im Jahr
1823 – namentlich in Mailand und Rom von folgenden Künstlern folgende Kunstwerke.
[…]
Bei Bildhauern
[…]
b) Thorwaldson
a) der Schäferjunge, Repetition mit kleiner VeränderungI – Statue
b) Büste des Kronprinzen von BaiernII.
ferner
Basreliefs in Marmor
a) Anacreon mit CupidoIII
b) Knaben die Obst pflükenIV
c) Amor und Bacchus – welche Trauben tretenV
d) Apollo mit den HirtenVI
e) Ceres, welche dem Triptolemus die Ehren reichtVII.
[…]
Denne Schönborn-kilde er gengivet efter Bott, op. cit. Kun de Thorvaldsen-relevante passager citeres.
For mere om bestillingen se referenceartiklen Schönborns bestilling og planer om et Thorvaldsen-galleri.
Ludwig (1.), Tidligst marts 1818 - Senest maj 1818, inv.nr. A233 | |
Hyrdedreng, Senest 6. oktober 1817, inv.nr. A177 | |
Amor hos Anakreon, Vinteren, Tidligst 1823, inv.nr. A827 | |
Amor med en svane og drenge, der plukker frugt, Sommeren, Antagelig september 1810, inv.nr. A411 | |
Amor og Bacchus stamper druer, Høsten, Antagelig september 1810, inv.nr. A413 |
Last updated 11.04.2020
Dvs. marmorversion af Hyrdedreng, jf. A177, men med en panfløjte tilføjet ved drengens fod, i dag formentlig Draper’s Hall, London.
Dvs. marmorversion af portrætbusten af den bayerske kronprins Ludwig (1.), jf. A233.
Dvs. marmorversion af relieffet Amor hos Anakreon, Vinteren, jf. A827.
Dvs. marmorversion af relieffet Amor med en svane og drenge, der plukker frugt, Sommeren, jf. A411.
Dvs. marmorversion af relieffet Amor og Bacchus, Høsten, jf. A413.
Værket kendes ikke i dag, men omtales igen i brev af 28.2.1830.
Værket kendes ikke i dag, men omtales igen i brev af 28.2.1830.