12.7.1823

Sender

Johann Leeb

Sender’s Location

Rom

Recipient

Franz Erwein von Schönborn

Dating based on

Dateringen fremgår af den bog, hvori dette dokument oprindelig blev publiceret, se Bott, op. cit.

Abstract

Leeb writes that he has completed the model for his statue Sleeping Cupid and has had it cast in plaster on Thorvaldsen’s recommendation. Thorvaldsen has often visited Leeb’s workshop to see his work and given him his sincere opinion about it.

Document

Durch Herrn Professor WagnerI erfahre zu meinen innigen Vergnügen den glücklichen Fortgang Ihrer Reise und hoffe daß diese wenige Zeilen, welche die Anzeige der Vollendung deß Modells vom schlafenden AmorII enthalten Euer Excellenz im besten Wohlseyn antreffen mögen. Der Ritter von Thorwalson hatte öfters die Gefälligkeit auf mein Studium zu kommen, um mir seine offenherzige MeinungIII mitzutheilen, u. mir denn endlich selbsten angerathen hat das Modell formenIV zu laßen welches auch bereits geschah. [...]

General Comment

Dette Schönborn-brev er gengivet fra Bott, op. cit. Kun de Thorvaldsen-relevante passager citeres.

Archival Reference

Privateje.

Thiele

Ikke omtalt hos Thiele.

Other references

Subjects

Persons

Commentaries

  1. Dvs. den tyske maler, billedhugger og kunstagent Johann Martin von Wagner.

  2. Dvs. modellen til Leebs statue i marmor Sovende Amor, ifølge indskriften på statuen fuldført 1826, jf. Bott, op. cit., note 2, men færdigmeldt allerede året før med Leebs brev af 8.2.1825. Bott skriver: : Sign.: J. Leeb F. Rom 1826, abgebildet in: “Abbildungen plastischer Arbeiten des Bildhauers Johannes Leeb, deren erste Hälfte bereits ausgeführte Statuen und Gruppen enthält. München, 1833“; Schönborn-Katalog Nr. 442 (siehe Abb. 80); erwähnt in dem frühesten erhaltenen Schloß- Inventar 1846 von Reichartshausen: “In dem Durchgang von der englischen Stiege nach dem Speißesaal 402. der schlafende Amor von kararischem Marmor”.

  3. Beskrivelser som denne af Thorvaldsens rolle som rådgiver for andre kunstnere er ofte omtalt, se hertil evt. emneordet Thorvaldsen som mentor for andre kunstnere

  4. Denne i samtiden moderne metode, forfinet og sat i system af den italienske Antonio Canova som den første, sikrede, at lermodellens form blev bevaret i et mere bestandigt materiale. Thorvaldsen havde selv oplevet lermodeller falde sammen, inden sikringen i form af gipsafstøbning havde fundet sted, jf. bl.a. artiklen om Jason og Hopes bestilling. Læs evt. mere om denne generelle værkstedspraksis i referenceartiklen Thorvaldsens værkstedspraksis.

Last updated 01.04.2020