NN
Rom
Se den generelle kommentar nedenfor.
NN
Korvetten Galathea, Livorno
Ingen udskrift.
Dateringen fremgår ikke af listen, men den er udarbejdet i forbindelse med hjemsendelsen af Thorvaldsens kunst i 1833, dvs. før korvetten Galathea sejlede fra Livorno, hvilket skete tidligst 8.8.1833.
Anden halvdel af en fortegnelse over de af Thorvaldsens kunstværker, der skal sendes til København med korvetten Galathea i august 1833. Se første halvdel af fortegnelsen her.
Seconda Spedizione
N.o d’ordine | Osservazioni |
Materia dell’Oggetto | Longa |
Larga |
Alta |
P.mi | Once | P.mi | Once | P.mi | Once | |||
23 | BassorilievoI delli Sonatori, ed un pezzo delle pecore | Marmo | 9 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 |
33 | B.o R.oII del Frontone, pezzo di mezzo, ed il pezzo ultimo del Trionfo, rappresentante in Chiarissimo Sig. Torvaldsen, il Conte SommarivaIII, il Busto del Sig. CanovaIV, il Bozzetto della DanzatriceV | Gesso | 9 | 8 | 5 | 6 | 1 | 10 |
34 | B. R.oVI delli Doni, dei Cavalli | Marmo | 12 | = | 6 | = | 2 | 1 |
35 | idemVII del leone, e la Tigre, e astronomi, e l’Elefante | Idem | 13 | = | 6 | = | 2 | 3 |
43 | StampeVIII | Carta | 3 | 9 | 2 | 9 | 2 | 6 |
45 | Pezzo di sotto della Principessa di DanimarcaIX | Gesso | 5 | 3 | 3 | 5 | 2 | 7 |
46 | idem di SopraX | Idem | 3 | 11 | 3 | = | 2 | = |
47 | Quadro CassaXI fatta dal Sig. Giovacchino Ferrari | Quadro | ||||||
48 | Pezzo di SottoXII del S. Giovanni Btta: | Gesso | 5 | 9 | 4 | 7 | 3 | 1 |
49 | di Sopra del Sud.oXIII | id | 4 | 5 | 3 | 3 | 2 | = |
50 | Donna e bambinoXIV del Frontone | id | 5 | 9 | 10 | 10 | 2 | 6 |
51 | Figura appoggiataXV dal Frontone | id | 7 | 10 | 4 | 4 | 2 | = |
52 | altra figuraXVI idem | id | 7 | 3 | 3 | 7 | 2 | 2 |
53 | Figura del CacciatoreXVII Idem un Bustino di PetrichXVIII | id | 6 | 6 | 4 | 6 | 3 | 6 |
54 | pezzo di sotto del GruppoXIX idem, due pezzi d’ornatiXX, un B.o R.o AnticoXXI, N.o16. mani, N.o 4. piediXXII | id | 6 | 5 | 5 | 11 | 3 | 2 |
55 | Pezzo di Sopra del Sud.o gruppoXXIII | id | 4 | 11 | 3 | 5 | 2 | = |
56 | Donna e PuttoXXIV, Cassa fatta a Cembolo | id | 6 | 6 | 4 | 6 | 2 | 9 |
57 | B.o R.o Apollo, le Muse, e le GrazieXXV | Marmo | 7 | 9 | 3 | 9 | 2 | 10 |
58 | Busto del Barone, e la Baronessa SiubartXXVI. e un piccolo busto di VecchiaXXVII | idem | 8 | 3 | 2 | 5 | 1 | 9 |
59 | altro busto del Sig [med anden pen] MolckeXXVIII | 3 | 11 | 2 | 4 | 1 | 9 | |
60 | Monumento dello ScubartXXIX fatto a Cembalo | Marmo | 4 | 8 | 2 | 9 | 3 | = |
61 | Tondi della NotteXXX, e il GiornoXXXI | idem | 4 | = | 4 | = | 1 | 2 |
62 | li due pezzi laterali del FrontoneXXXII, e il Bozzetto dell’Acchille e PantasileaXXXIII | idem | 6 | 6 | 3 | 8 | 1 | 8 |
63 | parte del Piedistallo della Colonna TrajanaXXXIV, ed un pezzo del Cornicione del Sud.o PiedistalloXXXV. N.o 6. Braccetti di Putto, N.o 3 manine di Putto, N.o 1 Piedino, N.o 4. mani formate dal vero, N.o 2. pezzi d’ornato, N.o 2. Bassirilievi Sagri | Gessi | 8 | 6 | 6 | = | 2 | = |
64 | due pezzi del Bassorilievo di Villa AlbaniXXXVI, un RitrattoXXXVII fatto da un Danese, il RitrattoXXXVIII del Chiarissimo Sig.r Torvaldsen, un Elmo del Cinque centoXXXIX, una ManoXL ed un ginocchioXLI dal vero | Gessi | 8 | 6 | 3 | = | 5 | = |
65 | due altri pezzi del B.o R.o della Villa AlbaniXLII, il Festone del PanteonXLIII in due pezzi, un B.o R.o di Centauri, e SileniXLIV in due pezzi, una Cassetta di Cugeri, ed un involto di colori. un Frammento Antico d’AntibraccioXLV, ed una gamba di PuttoXLVI | Gessi | 5 | 2 | 4 | 8 | 3 | = |
Der findes tre næsten identiske, italiensksprogede fortegnelser over de af Thorvaldsens kunstværker, der blev sendt til København med korvetten Galathea i august 1833. Fortegnelserne findes i Arkivet, Thorvaldsens Museum, og rækkefølgen hvormed de blev skrevet er sandsynligvis denne:
m18 1833, nr. 126 (første halvdel) og m18 1833, nr. 127 (anden halvdel).
Disse to lister, der tilsammen udgør én fortegnelse med numrene fra 1-65 blev sandsynligvis skrevet i Rom af en af Thorvaldsens italienske assistenter i forbindelse med, at transportkasserne blev fremstillet og kunstværkerne løbende nedpakket deri. Værkbeskrivelserne er detaljerede, navnlig hvad angår delene til Alexanderfrisen. Værktype og -materiale er angivet samt transportkassernes længde, bredde og højde, men ikke fragtprisen. Kristus, jf. A82, er ikke skrevet på listen, givetvis fordi denne skulptur ikke blev fragtet fra Rom, men direkte fra marmorbruddet i Carrara, til udskibningshavnen i Livorno.
m18 1833, nr. 125 og m34, nr. 41
De to sidste fortegnelser er skrevet af samme person (forskellig fra den første) og kan ses som renskrivninger af den første fortegnelse (i to halvdele). De blev sandsynligvis skrevet i Livorno, idet Kristus, jf. A82, der var ankommet direkte fra Carrara, nu er anført nederst på begge fortegnelser. Fragtprisen for hver enkelt kasse er desuden medtaget i en ny kolonne, og det fremgår, at prisen afhænger af kassens størrelse.
Grunden til, at fragtprisen (der sandsynligvis gælder for strækningen Livorno-København og ikke Rom-Livorno) er udspecificeret for hver enkelt kasse kunne være den, at Christian (8.) Frederik ikke ønskede at betale for Thorvaldsens hjemsendelse af egne marmorskulpturer, jf. brev af 9.6.1833 til C.F. Hansen:
“Th. Arbejder i Marmor bør vi hverken bestille eller tænke paa at besidde, vil Thorvaldsen sende Marmor Arbejder hertil foruden de bestilte saa maae det jo være paa hans egen Regning”.
Når indholdet af hver kasse således var klarlagt og fragtprisen pr. kasse udspecificeret kunne regningen nemt deles mellem modtagerne i København og Thorvaldsen.
De to renskrevne fortegnelser med prisangivelser kunne meget vel være skrevet af den danske konsul i Livorno J.C. Ulrich, der af Slotsbygningskommissionen havde fået ansvaret for, at Thorvaldsens kunstværker kom godt ombord på skibet Galathea. Han var desuden blevet bedt om at sende en regning på forsendelsen, jf. brev af 7.5.1833:
“man anmoder Hr. Generalconsulen behageligen at bære Omsorg for disse og træffe de fornødne Foranstaltninger til deres Afsendelse med Corvetten, samt paa Omkostningerne hertil at indsende en Regning, der paa Anfordring skal vorde betalt.”
De to renskrevne fortegnelser med prisangivelser kan altså betragtes som en kombination af en transportliste og en grundigt udspecificeret regning. Når der eksisterer to fortegnelser kan det betyde, at den ene fortegnelse skulle sendes med skibet til modtagerne (Slotsbygningskommissionen) i København, den anden til Thorvaldsen i Rom. Under alle omstændigheder blev den ene af fortegnelserne sendt til København, idet lokalaviserne Kjøbenhavnsposten, 27.9.1833, henholdsvis Dagen, 1.10.1833, henviste til den.
Alle tre fortegnelser kom siden i Thorvaldsens Museums eje.
Se i øvrigt artiklen Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1833 for en udspecificering af, hvilke kunstværker der var med i transporten samt hele hjemsendelsens forløb.
Bemærk: Det var kun syv af de i alt tolv figurer til Kunstakademiets gipssversion af Johannes Døberens prædiken, der blev hjemsendt i 1833. Følgende figurer, der i øvrigt er originalmodeller og ikke gipsafstøbninger, var ikke med: A63, A64, A66, A68 og A70.
Kilde:
NN
![]() |
Alexander den Stores indtog i Babylon, marts 1812 - juni 1812, inv.nr. A503 |
![]() |
En jæger, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A67 |
![]() |
En ung mand, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A60 |
![]() |
En mor med sit barn, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A62 |
![]() |
En gammel skriftklog, Tidligst november 1821 - Senest oktober 1822, inv.nr. A63 |
![]() |
En liggende dreng, Tidligst november 1821 - Senest oktober 1822, inv.nr. A64 |
![]() |
En dreng, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A65 |
![]() |
En farisæer, Tidligst november 1821 - Senest oktober 1822, inv.nr. A66 |
![]() |
En mor med sin søn, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A69 |
![]() |
En hyrde, Tidligst november 1821 - Senest oktober 1822, inv.nr. A70 |
![]() |
Adam Gottlob Detlef Moltke, november 1803 - januar 1804, inv.nr. A212 |
![]() |
Herman Schubart, Tidligst juni 1805 - marts 1806, inv.nr. A219 |
![]() |
Jacqueline Schubart, august 1805 - marts 1806, inv.nr. A220 |
![]() |
Natten, Tidligst 1815, inv.nr. A901 |
![]() |
Caroline Amalie, 1827, inv.nr. A164 |
![]() |
Dagen, Tidligst 1815, inv.nr. A902 |
![]() |
Gravmæle over Jacqueline Schubart, 2. juli 1814, inv.nr. A704 |
![]() |
Achilleus med den døde Penthesilea, Antagelig 1801, inv.nr. A777 |
![]() |
Jupiter, Minerva og Nemesis, Antagelig 1822, inv.nr. A316 |
![]() |
Thorvaldsen, Sommariva og en græsk kriger, Tidligst 1. januar 1818 - Senest 1825, inv.nr. A738 |
![]() |
Ganymedes skænker i skålen, 1816, inv.nr. A42 |
![]() |
Amor og Hymen spinder livets tråd, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A455 |
![]() |
Ganymedes med Jupiters ørn, 1817, inv.nr. A44 |
![]() |
Kristus, Antagelig november 1821 - Senest januar 1822, inv.nr. A82 |
![]() |
Dåbens engel knælende, Antagelig 1829, inv.nr. A112 |
![]() |
Merkur som Argusdræber, 21. marts 1819 - 1822, inv.nr. A873 |
![]() |
Johannes Døberen, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A59 |
![]() |
En søn med sin far, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A61 |
![]() |
To børn, Tidligst november 1821 - Senest oktober 1822, inv.nr. A68 |
![]() |
Bertel Thorvaldsen, 1810, inv.nr. A223 |
![]() |
Christian (8.) Frederik, Antagelig 7. januar 1821 - Antagelig 13. januar 1821, inv.nr. A753 |
![]() |
Hesten til Józef Poniatowski, 1822 - 1823, inv.nr. A125 |
![]() |
Gravmæle over Andrea Vaccà Berlinghieri, Tidligst juni 1828 - Senest august 1828, inv.nr. A613 |
![]() |
Hyrdinde med en amorin-rede, Antagelig tidligst september 1831 - Senest november 1831, inv.nr. A425 |
![]() |
Amor som gratiernes fange, Tidligst juni 1831 - Ultimo 1831, inv.nr. A376 |
![]() |
Gratierne lytter til Amors sang, 1836, inv.nr. A601 |
![]() |
Caroline Amalie, Tidligst 30. december 1820 - 1821, inv.nr. A754 |
![]() |
Kristi dåb, januar 1820, inv.nr. A557 |
![]() |
Den hellige nadver indstiftes, Tidligst 1820, inv.nr. A558 |
![]() |
Ganymedes rækker skålen, Tidligst 1820 - Senest 1830, inv.nr. A854 |
![]() |
Deianira bortføres af Nessus, Tidligst 1814, inv.nr. A480 |
![]() |
Napoleon Bonaparte, Antagelig 1830, inv.nr. A252 |
![]() |
Amor hos Anakreon, Vinteren, 1823, inv.nr. A415 |
![]() |
Mars og Amor, Senest 27. maj 1833 - Antagelig senest 1862, inv.nr. A6 |
![]() |
Kristi dåb, Tidligst 1804 - 1805, inv.nr. A555,1 |
![]() |
Maria med Jesus og Johannes, Tidligst 1806 - Senest 1808, inv.nr. A555,2 |
![]() |
Tre svævende engle, Tidligst 1806 - Senest 1808, inv.nr. A555,3 |
![]() |
Kristus velsigner børnene, Tidligst 1806 - Senest 1808, inv.nr. A555,4 |
![]() |
Nemesis læser menneskenes gerninger højt for Jupiter, Antagelig 1810 - 1828, inv.nr. A324 |
![]() |
Amor og Ganymedes kaster terninger, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A395 |
![]() |
George Gordon Byron, Tidligst maj 1831, inv.nr. A132 |
![]() |
Amor skriver Jupiters love, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A392 |
![]() |
Amor og en hund, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A398 |
![]() |
Hebe skænker Herkules udødelighedens drik, Antagelig tidligst 1829 - Senest 1840, inv.nr. A321 |
![]() |
Pan og en satyr, Antagelig tidligst juni 1831 - Senest august 1831, inv.nr. A353 |
![]() |
Amor og en sommerfugl, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A399 |
![]() |
Hygieia giver næring til Æskulaps slange, Antagelig tidligst 1829 - Senest 1840, inv.nr. A322 |
![]() |
Amor hos Anakreon, Vinteren, Tidligst 1823, inv.nr. A416 |
![]() |
Amor på løvens ryg, Antagelig tidligst september 1831 - Senest november 1831, inv.nr. A390 |
![]() |
Amor, Jupiter og Juno, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A394 |
![]() |
Minerva giver sjæl til mennesket skabt af Prometheus, Antagelig tidligst 1829 - Senest 1840, inv.nr. A323 |
![]() |
Horace Vernet, Antagelig 1832, inv.nr. A884 |
![]() |
Norsk landskab, Marumfoss, 1833, inv.nr. B190 |
![]() |
Danserinde, Antagelig senest 1817, inv.nr. A778 |
![]() |
Musernes dans på Helikon, 1816, inv.nr. A341 |
Sidst opdateret 24.03.2023
Et stykke af Alexander den Stores indtog i Babylon (Alexanderfrisen), marmorversion, 1818-1833. Frisen blev stærkt beskadiget ved slottets brand i 1884. Se i stedet A503.
Se også Bestillingen til Christiansborg.
Ad nr. 33. Da kasse nr. 1-12 rummer de i alt 12 terrakotta-figurer og figurgrupper til frontonen Johannes Døberens prædiken, Vor Frue Kirke, skal kunstværket i kasse 33 måske snarere identificeres som en del til frontonen Jupiter, Minerva, Nemesis, Oceanus og Jorden, originalmodel eller gipsafstøbning, jf. A316.
Kilde: Kjøbenhavnsposten, 22.2.1834 og Kunstakademiets udstilling 1834, kat.nr. 227.
Thorvaldsen, Sommariva og en græsk kriger, gipsafstøbning, jf. A738, jf. artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Antagelig gipsafstøbning efter Antonio Canovas selvportrætbuste, Museo di Roma, inv.nr. MR 1468.
Muligvis Danserinde, 1817, originalmodel, A778, eller Bacchantinde, 1817, originalmodel, Nysø33.
Denne fremgår kun af fortegnelse m18 1833, nr. 127.
Et stykke af Alexander den Stores indtog i Babylon (Alexanderfrisen), marmorversion, 1818-1833. Frisen blev stærkt beskadiget ved slottets brand i 1884. Se i stedet A503.
Se også Bestillingen til Christiansborg.
Et stykke af Alexander den Stores indtog i Babylon (Alexanderfrisen), marmorversion, 1818-1833. Frisen blev stærkt beskadiget ved slottets brand i 1884. Se i stedet A503.
Se også Bestillingen til Christiansborg.
Disse trykte bøger, manuskripter eller kobberstik er endnu uidentificeret.
Underdelen af portrætstatuen af Caroline Amalie, originalmodel eller gipsafstøbning, jf. A164.
Se også dokumenter vedrørende emnet Portrætstatuen af Caroline Amalie.
Overdelen af portrætstatuen af Caroline Amalie, originalmodel eller gipsafstøbning, jf. A164.
Se også dokumenter vedrørende emnet Portrætstatuen af Caroline Amalie.
Denne maleri-kasse, udført af Thorvaldsens assistent, den italienske billedhugger Giovacchino Ferrari, indeholdt sandsynligvis malerier af danske kunstnere i Rom, jf. avisen Kjøbenhavnsposten, 27.9.1833 (“Endelig har Corvetten tillige hidbragt et Par Kasser med Malerier af danske Kunstnere i Rom (Blunck, Küchler o. fl.)”).
Kunstakademiets udstillingsfortegnelse af 1834 kan bruges til en nærmere identifikation af de kunstnere, der boede i Rom og som havde sendt værker hjem med korvetten Galathea, nemlig:
Kassen indeholdt sandsynligvis også:
Ad nr. 48. Underdelen af Johannes Døberen, A59, gipsafstøbning, Johannes Døberens prædiken, jf. artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Ad nr. 49. Overdelen af Johannes Døberen, A59, gipsafstøbning, Johannes Døberens prædiken, jf. artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Ad nr. 50. En mor med sin søn, gipsafstøbning, A62, Johannes Døberens prædiken, jf. artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Ad nr. 51. En ung mand, gipsafstøbning, A60, Johannes Døberens prædiken, jf. artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Ad. nr. 52. En dreng, gipsafstøbning, A65, Johannes Døberens prædiken, jf. artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Ad nr. 53. En jæger, gipsafstøbning, A67, Johannes Døberens prædiken, jf. artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Ad nr. 53. Dette værk beskrives forskelligt i de tre fortegnelser. Det nærmeste man kan komme en identifikation er pt:
Ad nr. 54. Underdelen til En søn med sin far, gipsafstøbning, A61, Johannes Døberens prædiken, jf. artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Ad nr. 54. Disse to stykker, antagelig antikke, ornamenter er endnu uidentificeret, det kan dog dreje sig om nogle af de “smaae [antikke] Marmorfragmenter”, som Friederike Brun og datteren Ida havde indsamlet på deres “Spadseregange” i Rom, jf. brev af 7.5.1833. Marmorfragmenterne blev opbevaret i en kasse hos Thorvaldsen, jf. fortegnelse af 8.8.1810, frem til, at de blev sendt til København med korvetten Galathea i 1833.
Ad nr. 54. Dette antikke relief er endnu uidentificeret, det kan dog dreje sig om nogle af de “smaae [antikke] Marmorfragmenter”, som Friederike Brun og datteren Ida havde indsamlet på deres “Spadseregange” i Rom, jf. brev af 7.5.1833. Marmorfragmenterne blev opbevaret i en kasse hos Thorvaldsen, jf. fortegnelse af 8.8.1810, frem til, at de blev sendt til København med korvetten Galathea i 1833.
Ad nr. 54. Disse seksten hænder og fire fødder, antagelig fragmenter af antikke skulpturer, er endnu uidentificeret, det kan dog dreje sig om nogle af de “smaae [antikke] Marmorfragmenter”, som Friederike Brun og datteren Ida havde indsamlet på deres “Spadseregange” i Rom, jf. brev af 7.5.1833. Marmorfragmenterne blev opbevaret i en kasse hos Thorvaldsen, jf. fortegnelse af 8.8.1810, frem til, at de blev sendt til København med korvetten Galathea i 1833.
Ad nr. 55. Overdelen til En søn med sin far, gipsafstøbning, A61, Johannes Døberens prædiken, jf. artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Ad nr. 56. En mor med sit barn, gipsafstøbning, A69, Johannes Døberens prædiken, jf. artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Musernes dans på Helikon, marmorversion, jf. A341.
Herman Schubart, marmorversion, A219
og
Jacqueline Schubart, marmorversion, A220.
Ad nr. 58. Dette værk beskrives forskelligt i de tre fortegnelser. Det nærmeste man kan komme en identifikation er pt:
Sandsynligvis Adam Gottlob Detlef Moltke, marmorversion, Kunsthalle zu Kiel, inv.nr. Pl 56, jf. A212.
Skrivefejlen i fortegnelsen medførte, at busten endnu var uidentificeret, da den antagelig blev udstillet på Kunstakademiet i 1834, som “Buste i Marmor”, jf. kat.nr. 239.
Gravmæle over Jacqueline Schubart, marmorversion, A704.
Natten, marmorversion, jf. A369.
Dagen, marmorversion, jf. A370.
Ad nr. 62. Dette fronton-sidestykke passer antagelig til Jupiter, Minerva, Nemesis, Oceanus og Jorden, originalmodel eller gipsafstøbning, jf. A316.
Achilleus og Penthesilea, originalmodel, A777.
Dvs. gipsafstøbninger af de bedst bevarede trofæer på Trajansøjlens piedestal, jf. brev af 16.5.1833 fra Thorvaldsen til C.F. Hansen.
Trajansøjlen er en marmorsøjle i Rom, rejst i 113 e.Kr. til ære for den romerske kejser Trajan (ca. 53-117). På søjlen er en billedfrise med fremstilling af Trajans to Dakerkrige i hhv. 101-102 og 105-106.
Dvs. gipsafstøbning af en del af gesimsen på Trajansøjlens piedestal.
Trajansøjlen er en marmorsøjle i Rom, rejst i 113 e.Kr. til ære for den romerske kejser Trajan (ca. 53-117). På søjlen er en billedfrise med fremstilling af Trajans to Dakerkrige i hhv. 101-102 og 105-106.
Dele af en gipsafstøbning af et antikt relief forestillende en hest og en menneskefigur i Villa Albani i Rom, jf. brev af 16.5.1833 fra Thorvaldsen til C.F. Hansen.
I Villa Albani opbevaredes blandt andet en række antikke relieffer, som den danske arkæolog, numismatiker, filolog Georg Zoëga havde katalogiseret, jf. Li bassirilievi antichi di Roma, vol. I-II, Rom 1808, jf. Thorvaldsens Bibliotek, M155.
Ad nr. 64. Dette portræt udført af en dansk kunstner er endnu uidentificeret. Der kunne være tale om Christian Christensens portrætbuste af Albert Küchler, 1833, ukendt opholdssted, der blev udstillet på Kunstakademiets udstilling 1834, kat.nr. 249.
Ad nr. 64. Sandsynligvis gipsafstøbning efter Bertel Thorvaldsens selvportrætbuste, jf. A223, jf. Friederike Bruns fortegnelse af 8.8.1810 og brev af 7.5.1833.
Ad nr. 64. Denne hjelm fra 1500-tallet er endnu uidentificeret.
Ad nr. 64. Dette hånd-fragment af en antagelig antik skulptur er endnu uidentificeret.
Ad nr. 64. Dette knæ-fragment af en antagelig antik skulptur er endnu uidentificeret.
Dele af en gipsafstøbning af et antikt relief forestillende en hest og en menneskefigur i Villa Albani i Rom, jf. brev af 16.5.1833 fra Thorvaldsen til C.F. Hansen.
I Villa Albani opbevaredes blandt andet en række antikke relieffer, som den danske arkæolog, numismatiker, filolog Georg Zoëga havde katalogiseret, jf. Li bassirilievi antichi di Roma, vol. I-II, Rom 1808, jf. Thorvaldsens Bibliotek, M155.
Dvs. en gipsafstøbning af festonen på portalen til Pantheon, Rom, jf. brev af 16.5.1833 fra Thorvaldsen til C.F. Hansen.
Festonen forestiller en blomster- og frugtguirlanden, der hænger på to kandelabre, og den gentages i alt seks gange på portalen.
Ad nr. 65. Dette relief af en kentaur og en silen er endnu uidentificeret.
Ad nr. 65. Dette fragment beskrives forskelligt i de tre fortegnelser. Det nærmeste man kan komme en identifikation er pt:
Ad nr. 65. Dette fragment beskrives forskelligt i de tre fortegnelser. Det nærmeste man kan komme en identifikation er pt: