Redaktørerne ved Kjøbenhavnsposten
København
Omnes
Dateringen fremgår af dokumentet.
En underretning om, hvilke af Thorvaldsens kunstværker, der er kommet til København med korvetten Galathea.
Kjøbenhavn den 27de Septbr. 1833. ‒ De med Korvetten Galathea fra Livorno hidbragteI Thorvaldsenske Arbeider og øvrige Kunstsager ere, ifølge en Red. velvilligen meddeelt FortegnelseII, følgende: Statuer i Marmor: ChristusIII (til Metropolitankirken);IV Daabens EngelV (Døbefond); Mars og AmorVI (colossal Gruppe); Merkur;VII En Døbefond;VIII Den knælende GanymedIX (2 Exemplarer); Den staaende GanymedX (2 Expl.) Basrelieffer i Marmor: Jesu DaabXI og Nadverens IndstiftelseXII (modellerede i Kjøbenhavn i 1819 og 20XIII og bestemte til Metropolitankirken); 19 Stykker af Friesen: Alexanders Triumphindtog i BabylonXIV (bestemt til Christiansborg Slot), Nessus og Dejanira;XV Jupiter og NemesisXVI, Æsculap og HygæaXVII, Herkules og HebeXVIII og Minerva og PrometheusXIX (en Gjentaaelse af de 4 runde Basrelieffer, der findes paa Christiansborgs SlotsXX Facade); Basrelieffet Gratierne;XXI Musernes Dands paa Helikon;XXII Monument over Baronesse Schubarth;XXIII NattenXXIV og DagenXXV. Buster i MarmorXXVI, 6 i Tallet.‒ Af Arbeider, som ikke ere udførte i Marmor, forefindes følgende: Johannes den Døber, der prædiker i ØrkenenXXVII, Fronton til Metropolitankirken (terra cotta); En anden FrontonXXVIII (i do.); Basreliefferne: Tobias;XXIX Anakreon og Amor;XXX En Hyrdinde med en Amorin-Rede;XXXI Amor med Løven;XXXII Amor karesserer en Hund;XXXIII Amor filerer et Næt for at fange Psyche;XXXIV Jupiter dicterer Amor Love;XXXV Hymen og Amor;XXXVI En gammel Satyr lærer en ung Faun at blæse Fløite;XXXVII Ganymed og Amor spille Tærninger;XXXVIII Amor beder Jupiter og Juno om at Rosen maa være den skjønneste blandt Blomsterne;XXXIX Gratierne der have fanget Amor;XL samt 2 andre ubenævnte Basrelieffer; Gruppen: Achilles og Penthiselea;XLI 3 Buster i Gibs;XLII HestenXLIII til Poniatowskys Monument, i Gibs; Statue i GibsXLIV af Hds. K. H. Prindsesse Caroline Amalia;XLV 14 FigurerXLVI i Gibs (Gjentagelse af Frontonen til Metropolitankirken); et betydeligt Antal Antiker og Afstøbninger efter Antiker; og 4 store Gibsafstøbninger fra Museet i NeapelXLVII til det Kongl. KunstakademieXLVIII. Endelig har Corvetten tillige hidbragt et Par Kasser med Malerier af danske Kunstnere i Rom (BlunckXLIX, KüchlerL o. fl.)
Denne tekst blev trykt i Kjøbenhavnsposten, Syvende Aargang. No. 190. 1833.
Se i øvrigt artiklen Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1833.
![]() |
Kristus, Antagelig november 1821 - Senest januar 1822, inv.nr. A82 |
![]() |
Dåbens engel knælende, Antagelig 1829, inv.nr. A112 |
![]() |
Mars og Amor, Senest 27. maj 1833 - Antagelig senest 1862, inv.nr. A6 |
![]() |
Merkur som Argusdræber, 21. marts 1819 - 1822, inv.nr. A873 |
![]() |
Ganymedes med Jupiters ørn, 1817, inv.nr. A44 |
![]() |
Ganymedes rækker skålen, Tidligst 1820 - Senest 1830, inv.nr. A854 |
![]() |
Ganymedes skænker i skålen, 1816, inv.nr. A42 |
![]() |
Amor og Hymen spinder livets tråd, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A455 |
![]() |
Alexander den Stores indtog i Babylon, marts 1812 - juni 1812, inv.nr. A503 |
![]() |
En jæger, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A67 |
![]() |
Johannes Døberen, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A59 |
![]() |
En ung mand, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A60 |
![]() |
En søn med sin far, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A61 |
![]() |
En mor med sit barn, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A62 |
![]() |
En gammel skriftklog, Tidligst november 1821 - Senest oktober 1822, inv.nr. A63 |
![]() |
En liggende dreng, Tidligst november 1821 - Senest oktober 1822, inv.nr. A64 |
![]() |
En dreng, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A65 |
![]() |
En farisæer, Tidligst november 1821 - Senest oktober 1822, inv.nr. A66 |
![]() |
To børn, Tidligst november 1821 - Senest oktober 1822, inv.nr. A68 |
![]() |
En mor med sin søn, Tidligst oktober 1822, inv.nr. A69 |
![]() |
En hyrde, Tidligst november 1821 - Senest oktober 1822, inv.nr. A70 |
![]() |
Jacqueline Schubart, august 1805 - marts 1806, inv.nr. A220 |
![]() |
Natten, Tidligst 1815, inv.nr. A901 |
![]() |
Christian (8.) Frederik, Antagelig 7. januar 1821 - Antagelig 13. januar 1821, inv.nr. A753 |
![]() |
Hesten til Józef Poniatowski, 1822 - 1823, inv.nr. A125 |
![]() |
Caroline Amalie, 1827, inv.nr. A164 |
![]() |
Gravmæle over Andrea Vaccà Berlinghieri, Tidligst juni 1828 - Senest august 1828, inv.nr. A613 |
![]() |
Dagen, Tidligst 1815, inv.nr. A902 |
![]() |
Hyrdinde med en amorin-rede, Antagelig tidligst september 1831 - Senest november 1831, inv.nr. A425 |
![]() |
Amor som gratiernes fange, Tidligst juni 1831 - Ultimo 1831, inv.nr. A376 |
![]() |
Musernes dans på Helikon, juni 1806 - 1807, inv.nr. A705 |
![]() |
Gratierne lytter til Amors sang, 1836, inv.nr. A601 |
![]() |
Gravmæle over Jacqueline Schubart, 2. juli 1814, inv.nr. A704 |
![]() |
Caroline Amalie, Tidligst 30. december 1820 - 1821, inv.nr. A754 |
![]() |
Kristi dåb, januar 1820, inv.nr. A557 |
![]() |
Den hellige nadver indstiftes, Tidligst 1820, inv.nr. A558 |
![]() |
Deianira bortføres af Nessus, Tidligst 1814, inv.nr. A480 |
![]() |
Achilleus med den døde Penthesilea, Antagelig 1801, inv.nr. A777 |
![]() |
Napoleon Bonaparte, Antagelig 1830, inv.nr. A252 |
![]() |
Amor hos Anakreon, Vinteren, 1823, inv.nr. A415 |
![]() |
Kristi dåb, Tidligst 1804 - 1805, inv.nr. A555,1 |
![]() |
Maria med Jesus og Johannes, Tidligst 1806 - Senest 1808, inv.nr. A555,2 |
![]() |
Tre svævende engle, Tidligst 1806 - Senest 1808, inv.nr. A555,3 |
![]() |
Kristus velsigner børnene, Tidligst 1806 - Senest 1808, inv.nr. A555,4 |
![]() |
Nemesis læser menneskenes gerninger højt for Jupiter, Antagelig 1810 - 1828, inv.nr. A324 |
![]() |
Amor og Ganymedes kaster terninger, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A395 |
![]() |
Jupiter, Minerva og Nemesis, Antagelig 1822, inv.nr. A316 |
![]() |
George Gordon Byron, Tidligst maj 1831, inv.nr. A132 |
![]() |
Amor skriver Jupiters love, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A392 |
![]() |
Amor og en hund, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A398 |
![]() |
Hebe skænker Herkules udødelighedens drik, Antagelig tidligst 1829 - Senest 1840, inv.nr. A321 |
![]() |
Pan og en satyr, Antagelig tidligst juni 1831 - Senest august 1831, inv.nr. A353 |
![]() |
Amor og en sommerfugl, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A399 |
![]() |
Hygieia giver næring til Æskulaps slange, Antagelig tidligst 1829 - Senest 1840, inv.nr. A322 |
![]() |
Amor på løvens ryg, Antagelig tidligst september 1831 - Senest november 1831, inv.nr. A390 |
![]() |
Amor, Jupiter og Juno, Tidligst juli 1831 - Senest september 1831, inv.nr. A394 |
![]() |
Minerva giver sjæl til mennesket skabt af Prometheus, Antagelig tidligst 1829 - Senest 1840, inv.nr. A323 |
![]() |
Horace Vernet, Antagelig 1832, inv.nr. A884 |
![]() |
Thorvaldsen, Sommariva og en græsk kriger, Tidligst 1. januar 1818 - Senest 1825, inv.nr. A738 |
![]() |
Adam Gottlob Detlef Moltke, november 1803 - januar 1804, inv.nr. A212 |
Sidst opdateret 19.04.2017
Jf. artiklen Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1833.
Jf. fortegnelse af før 8.8.1833 i tre eksemplarer:
Kristus, marmorversion, Vor Frue Kirke, København, jf. A82.
Dvs. Vor Frue Kirke, København.
Dåbens engel knælende, marmorversion, Vor Frue Kirke, København, jf. A112.
Mars og Amor, marmorversion, A6.
Merkur som Argusdræber, marmorversion, ukendt opholdssted, jf. A873.
Døbefont, marmorversion, Reykjavik Domkirke, Island, jf. A555,1, A555,2, A555,3, A555,4.
* Ganymedes rækker skålen, marmorversion, muligvis National Museum of Iceland eller A854
Kristi dåb, marmorversion, Vor Frue Kirke, København, jf. A557.
Den hellige nadver indstiftes, marmorversion, Vor Frue Kirke, København, jf. A558.
Dvs. under Thorvaldsens ophold i Danmark 1819-1820.
Alexander den Stores indtog i Babylon (Alexanderfrisen), marmor, Christiansborg Slot.
Frisen blev stærkt beskadiget ved slottets brand i 1884. Se i stedet A503.
Se også Bestillingen til Christiansborg.
Nessus og Deianira, marmorversion, A480.
Nemesis og Jupiter, marmorversion, A324.
Hygieia og Æskulap, marmorversion, A322.
Herkules og Hebe, marmorversion, A321.
Minerva og Prometheus, marmorversion, A323.
Se også artiklen Bestillingen til Christiansborg.
Gratierne lytter til Amors sang, marmorversion, jf. A601.
Musernes dans på Helikon, marmorversion, jf. A341.
Gravmæle over Jacqueline Schubart, marmorversion, A704.
Natten, marmorversion, jf. A369.
Dagen, marmorversion, jf. A370.
Syv marmorbuster er identificeret, jf. artiklen Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1833:
Johannes Døberens prædiken, terrakotta, Vor Frue Kirke, København, jf. A64, A63, A62, A61, A60, A59, A65, A66, A67, A68, A69, A70, og jf. artiklen Bestillingen til Vor Frue Kirke.
Jupiter, Minerva, Nemesis, Oceanus og Jorden, originalmodel eller gipsafstøbning, jf. A316.
Kilde: Kjøbenhavnsposten, 22.2.1834 og Kunstakademiets udstilling 1834, kat.nr. 227.
Gravmæle over Vaccà Berlinghieri, gipsafstøbning, jf. A613.
Amor hos Anakreon, Vinteren, gipsafstøbning, jf. A415 eller jf. A416.
Hyrdinde med en amorin-rede, gipsafstøbning, jf. A425.
Amor på løvens ryg, gipsafstøbning, jf. A390.
Amor og en hund, gipsafstøbning, jf. A398.
Amor og en sommerfugl, gipsafstøbning, jf. A399.
Amor og Jupiter, gipsafstøbning, jf. A392.
Amor og Hymen, gipsafstøbning, jf. A455.
Pan og en satyr, gipsafstøbning, jf. A353.
Amor og Ganymedes, gipsafstøbning, jf. A395.
Amor, Jupiter og Juno, gipsafstøbning, jf. A394.
Amor og gratierne, gipsafstøbning, jf. A376.
Achilleus og Penthesilea, originalmodel, A777.
Syv eller otte gips-buster er identificeret, jf. artiklen Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1833:
Hest, antagelig gipsafstøbning, jf. A125, del af Poniatowski-monumentet, jf. A123.
Portrætstatuen af Caroline Amalie, originalmodel eller gipsafstøbning, jf. A164.
Den danske prinsesse Caroline Amalie.
Kun syv af i alt tolv figurer til Johannes Døberens prædiken blev 1833 hjemsendt i gips til Kunstakademiet i København, nemlig: A59, A60, A61, A62, A65, A67, A69, jf. artiklen Bestillingen til Kunstakademiet.
Dvs. Museo Archeologico Nazionale di Napoli, det tidligere Real Museo Borbonico. Antikkerne hvorefter gipsafstøbningerne er taget er endnu uidentificerede.
Dvs. Kunstakademiet i København.
Den danske maler Ditlev Blunck.
Den danske maler Albert Küchler.