NN
Rom
Bertel Thorvaldsen
Rom
Dateringen fremgår af regnskabet.
Regnskab for reparationer på marmorversionen af Den triumferende amor, jf. A22, som var blevet beskadiget efter gulvkollapset 8.11.1820 i et af Thorvaldsens værksteder.
Amore VincitoreI | 209,, |
Marzo Magg:o Giug:o Lug:o Agosto idem idem Novem.bre idem idem idem idem Giugno idem idem |
1821 17 24 5 12 19 25 2 9 16 23 7 4,, 11 idem 3,, 11,, 17,, 24,, idem 1822 li 15,, Dece 22 Decem.bre 26= |
RestaldiII Scudo uno p[er] fare i PerniIII Restaldi Scudi Sei p[er] saldo; ha attaccato anche il PastoreIV AmadeoV gior:tesei Amadeo giortesei Amadeo giortesei ScalpellinoVI FerentziVII Scudi quattro GaetiVIII gior.te due e mezza ad abbozzare il braccioIX Ferentzi Scudi Quattro Gaeti gior:te una al sud:o braccio Sotto la data del 19 Maggio MogliaX ha lavorato una gior:ta alle AliXI Parimente sotto la data del 25 d:o gior:te tre e mezza Ferentzi Scudi Tre Bienemè NipoteXII Scudi tre per il braccio Moglia gior[nate] tre al sud:o braccio Ferentzi Scudi Dodici Moglia Lorenzo p[er] commettere il sud:o braccio Scalpellino Al Moglia sudetto per una giornata e mezzaXIII fatte al sudetto Al BogazziXIV p[er] giornate due come S[opr].a Allo Scalpellino p[er] giornata una, e mezza Al Sudetto p[er] giornata Una fatta come S.a Al Moglia p[er] giornate due, e mezza fatte com s.a Al Sudetto p[er] giornate Una fatta come Sa Al Sudetto p[er] giornata Una e mezza fatta come Sa Allo Sca[l]pellino giornata Una e mezza fatta come Sa Ad Amadeo p[er] giornate Trè fatte csaXV Al LustratoreXVI p[er] giornata Una fatta come Sa Allo Scalpellino p[er] giornata mezza fatta comsa |
1 –– 6 –– 6 –– 6 –– 6 –– 2 –– 4 –– 2 –– 4 –– 80 1 –– 3 50 3 –– 3 –– 3 –– 12 –– 3 21 80 1 50 2 –– 1 20 80 2 50 1 –– 1 50 1 20 3 –– 70 40 |
Dette regnskab dokumenterer reparationer udført på Den triumferende amor, jf. A22. Skulpturen styrtede 8.11.1820 gennem gulvet på et af Thorvaldsens værksteder og pådrog sig omfattende skader. Der gøres rede for hændelsen og de implicerede værker i artiklen Gulvkollapset i Thorvaldsens værksted. Af regnskabet fremgår det, at der i forbindelse med restaureringen blev gjort følgende:
Hvad | Hvem |
Fremstilling af jernstifter eller hængsler | Restaldi |
Hugning af en ny arm | Gaeti (grovhugning); Bienaimé; Moglia |
Reparation af vingerne | Moglia |
Skulpturen befinder sig i dag på Rådhuset i Wien, og de reparationer, som regnskabet dokumenterer, fremgår tydeligt:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dette regnskab er en del af en regnskabsbog, der rummer Thorvaldsens værkstedsregnskaber for perioden 1819-1823. Regnskabsbogens register kan ses her, mens en gengivelse af den komplette, originale regnskabsbog kan ses her.
En oversigt over alle enkeltsiderne i regnskabsbogen kan ses via emneordet Regnskab 1819-1823.
En samlet oversigt over alle Thorvaldsens kendte værkstedsregnskaber findes i referenceartiklen Værkstedsregnskaber.
![]() |
Hyrdedreng, Senest 6. oktober 1817, inv.nr. A177 |
![]() |
Den triumferende Amor, 1814, inv.nr. A22 |
Sidst opdateret 29.03.2017
En marmorversion af Thorvaldsens Den triumferende amor, jf. A22, som blev stærkt beskadiget under gulvkollapset i Thorvaldsens værksted 8.11.1820, jf. artiklen Gulvkollapset i Thorvaldsens værksted. Skulpturen befinder sig i dag på Rådhuset i Wien, jf. den generelle kommentar.
Navnet på en af Thorvaldsens assistenter, som dog p.t. kun kendes fra nærværende regnskab, jf. hans biografi.
Jernstifter eller hængsler, som sandsynligvis blev brugt til fastgørelse af de dele af skulpturen, som var blevet beskadiget ved gulvkollapset, herunder også skulpturens højre arm. Den blev, som det fremgår af dette regnskab, hugget på ny, og fastgjort med en jern-anordning, jf. den generelle kommentar.
En marmorversion af Hyrdedrengen, jf. A177, som også blev beskadiget under gulvkollapset i Thorvaldsens værksted 8.11.1820, jf. artiklen Gulvkollapset i Thorvaldsens værksted.
Thorvaldsens værkstedsmedarbejder Amadeo, jf. listen over Thorvaldsens assistenter.
En stenhugger, som er unavngivet og derfor formodentlig ikke er en af Thorvaldsens faste assistenter, jf. Ordbog over fagudtryk i Thorvaldsens værksted.
Den ungarske billedhugger István Ferenczy, som også arbejdede i Thorvaldsens værksted, jf. listen over Thorvaldsens assistenter.
Gaeti, hvis fornavn er ukendt, var assistent i Thorvaldsens værksted og særligt beskæftiget med stenhugning og punktering, jf. listen over Thorvaldsens assistenter og Thorvaldsens værkstedspraksis.
Dvs. grovhugningen af en ny højre arm til skulpturen, da den blev ødelagt under gulvkollapset, jf. artiklen Gulvkollapset i Thorvaldsens værksted.
Sandsynligvis Lorenzo Moglia, da han nævnes længere nede i regnskabet og han i et brev af 19.12.1821 til Thorvaldsen nævner, at han beskæftiger sig med restaurering.
Dvs. vingerne, som også blev beskadiget under gulvkollapset, jf. den generelle kommentar.
Den italienske billedhugger Francesco Bienaimé, nevø til Luigi Bienaimé og assistent i Thorvaldsens værksted, jf. listen over Thorvaldsens assistenter.
Denne tekst er hævet over en overstregning af ordene “p[er] tre giornate”, og tallet i beløbskolonnen er rettet til 1,5 formodentlig fra 3, svarende til dagslønnen for den pågældende assistent, nemlig Lorenzo Moglia.
Den italienske billedhugger og Thorvaldsens værkstedsmedarbejder Ercole Bogazzi, jf. listen over Thorvaldsens assistenter.
Dvs. “come sopra”.
Dvs. en polerer, som er unavngivet og derfor formodentlig ikke er en af Thorvaldsens faste assistenter, jf. Ordbog over fagudtryk i Thorvaldsens værksted.