31.10.1818

Sender

NN

Sender’s Location

Rom

Recipient

Bertel Thorvaldsen

Recipient’s Location

Rom

Information on recipient

Ingen udskrift.

Dating based on

Dateringen fremgår af regningen.

Abstract

Workshop accounts for the fifth week of October 1818.

Document

Adi 31 Otobre 1818

MichelangeloI [tegn for scudi]
AltiniII [tegn for scudi]
ScarpelinoIII [tegn for scudi]
MogliaIV [tegn for scudi]
FachiniV per alsare la StaturaVI a gaetiVII la[ ]balarinaVIII a tachaIX e alsare il basarilevo della notteX per
lo[ ]scarpelinoXI [tegn for scudi]
AsogniaXII per li banconiXIII [tegn for scudi]
Corda per il ViolinoXIV [tegn for scudi]
 
 
Taglia del feraroXV
 
 
4:80
4:  
  :80
5:  
 
  :60
  :07 ½
  :05
––––––––
15:32 ½
      78
––––––––
16:10 ½

General Comment

Værkstedsregnskabet for Thorvaldsens små værksteder ved Piazza Barberini dækker en uges udgifter, primært til løn. Det vides p.t. ikke med sikkerhed, hvilke værker, udover de specifikt nævnte, de pågældende assistenter arbejdede på. Se evt. Thorvaldsen-kronologien for en oversigt over værker i arbejde omkring 1818.

Archival Reference

gmII, nr. 1,52

Thiele

Ikke omtalt hos Thiele.

Subjects

Persons

Works

A369 Natten, 1815, inv.nr. A369
A178 Danserinde, 1817, inv.nr. A178
A55 Karyatide, 1813, inv.nr. A55
A56 Karyatide, 1813, inv.nr. A56

Commentaries

  1. Dvs. Thorvaldsens assistent Michelangelo.

  2. Dvs. Thorvaldsens assistent Altini.

  3. Denne stenhugger er p.t. ikke identificeret.

  4. Formentlig identisk med billedhuggeren Lorenzo Moglia.

  5. Disse dragere/arbejdsmænd er p.t. ikke identificerede.

  6. Dvs. Statua. Det vides p.t. ikke hvilken statue, der her er tale om, jf. også den generelle kommentar. Muligvis er der dog tale om Karyatide, jf. A55 eller A56, som omtales som værende under Gaetis hænder i det følgende regnskab af 7.11.1818.

  7. Dvs. Thorvaldsens assistent Gaeti.

  8. Dvs. formentlig marmorversionen af Danserinde, jf. A178, bestilt foråret 1817 af Nicolaus Esterházy, eller evt. originalmodellen af enten denne, A178 eller omarbejdelsen af samme, dvs. Danserinde, A179.

  9. Læsningen af dette, der formentlig er et navn, er usikker. Formentlig menes Tacca, dvs. Thorvaldsens assistent Bernardo Tacca, der med sikkerhed optræder i værkstedsregnskaberne allerede ugen efter, jf. regnskabet af 7.11.1818.

  10. Dvs. relieffet Natten, jf. originalmodel A369.
    Formentlig er der tale om den af Richard Bingham bestilte marmorversion, der i dag befinder sig på Hearst Castle, San Simeon, Californien.

  11. Denne stenhugger er p.t. ikke identificeret.

  12. Meningen med dette ord er uvis – muligvis er der tale om et navn, f.eks. det italienske efternavn Assogna. Vedkommende er i givet fald ikke identificeret p.t.

  13. Dvs. egentlig en disk, men her nok snarere i betydning podie eller plint; formentlig til at stille originalmodeller og færdige værker på. Se eksempler på sådanne i Ditlev Martens’ maleri Pave Leo 12. aflægger besøg i Thorvaldsens værksteder ved Piazza Barberini, 18. oktober 1826, Dep.18.

  14. Dvs. et violinbor. Dette bor anvendtes ved udarbejdelsen af marmorværkerne til at skabe huller i f.eks. næsebor, hår m.v. Se evt. referenceartiklen om Thorvaldsens værkstedspraksis for mere herom.

  15. Feraro er formentlig en gammel betegnelse for en smed eller jernhandler. Dette synes at være tilfældet i langt de fleste værkstedsregnskaber.

Last updated 06.01.2017