15.3.1819

Sender

NN

Sender’s Location

Rom

Recipient

Bertel Thorvaldsen

Recipient’s Location

Rom

Information on recipient

Ingen udskrift.

Dating based on

Dateringen fremgår af regningen.

Abstract

Workshop accounts for one week in the first half of March 1819, probably the second week.

Document

Adi 15 Marzo 1819

VergèI avuto
MontiII avuto
MogliaIII avuto
 
 
 
ScarpelinoIV
                fachinoV
Lunedì
martedì
mercoldì
govedi
venerdi
Sabato
gessoVI
carboneVII
SaponettaVIII
g[i]ornata mezza per il carne[xx]IX
2 torna
2 torna
4 torna
–––
  8
–––
1:30
1:60
2:  
 
 
 
  :60
 
  :25
  :20
  :25
  :30
  :30
  :20
  :04
  :20
2:  
1:10
––––
10:34

General Comment

Værkstedsregnskabet for værkstederne ved Piazza Barberini dækker en uges udgifter, primært til løn. Regnskabet dækker dermed formentlig samme periode som regnskabet af 13.3.1819, men andre assistenters arbejde. Muligvis skyldes de to parallelle regnskaber, at assistenterne arbejdede i forskellige værksteder, jf. ovenstående artikel.
Det vides p.t. ikke, hvilke værker de pågældende assistenter arbejdede på. Se evt. Thorvaldsen-kronologien for en oversigt over værker i arbejde omkring 1819.

Archival Reference

gmII, nr. 1,20

Thiele

Ikke omtalt hos Thiele.

Subjects

Persons

Commentaries

  1. Dvs. Thorvaldsens assistent, Vergè, muligvis identisk med Lorenzo Vergè.

  2. Dvs. Thorvaldsens assistent, Claudio Monti.

  3. Formentlig identisk med billedhuggeren Lorenzo Moglia.

  4. Denne stenhugger er p.t. ikke identificeret.

  5. Denne drager/arbejdsmand er p.t. ikke identificeret. Udspecificeringen af ugedagene nedenfor vedrører dennes arbejde.

  6. Gips blev anvendt til afstøbning af lermodeller, så de mere holdbare gipsafstøbninger (originalmodellerne) kunne bevares og bruges som udgangspunkt for den egentlige marmorhugning. Se mere i referenceartiklen Thorvaldsens værkstedspraksis.
    Det vides p.t. ikke, hvad der skulle afstøbes på dette tidspunkt, jf. den generelle kommentar.

  7. Der var tilsyneladende ingen kakkel- eller brændeovne i Thorvaldsens værksteder ved Piazza Barberini. Til gengæld havde hver arbejder, om nødvendigt, et bækken med kul til at holde varmen ved, jf. Louise Seidler (og Hermann Uhde, edit.): Erinnerungen und Leben der Malerin Louise Seidler, Berlin 1874, p. 225.

  8. Sæbe blev bl.a. brugt til at smøre kavaletterne med, så de nemmere kunne dreje, jf. regnskab af 1842-1844 og referenceartiklen om Thorvaldsens værkstedspraksis.

  9. Betydningen af dette er p.t. uvis.

Last updated 06.01.2017