3.12.1799

Sender

Cornelius Høyer, Kunstakademiet, København

Sender’s Location

København

Recipient

Bertel Thorvaldsen

Recipient’s Location

Rom

Information on recipient

Ingen udskrift.
Tilskrift: Til / Billedhugger og Kongl. / Pensionaire Hr Thorvaldsen / i Rom

Dating based on

Dateringen fremgår af brevet.

Abstract

The Royal Danish Academy of Fine Arts has evaluated Thorvaldsen’s Bacchus and Ariadne, A1, and is pleased with his progress regarding his modelling skills. However, a sample of his marble work has not yet been presented to the Academy.

In spite of this, he will receive the remaining two years of his travelling grant, part of which is to be spent on his journey home. The Academy recommends him to travel via Paris.

Document

P: M:I

Af den Academiet foreviiste og af Dem forfærdigede Gruppe, forestillende Bacchus og AriadneII, har samme med Fornøyelse erfaret Deres Fremgang i Modelleringen. Af Marmor Arbejde er endnu intet foreviistIII.
Academiets Tanker om det Arbejde der er undervejsIV, skal nærmere vorde Dem bekjendtgjort, naar det hertil ankommer.
De øvrige 2 Aars Rejse StipendiumV er Dem bevilget; og da De behøver en Deel til Deres Hjemrejse, er det tillige afgjort, at det eene Aars StipendiumVI kan vorde Dem avanceret i hvad Terminer De ønsker, naar De derom nærmere gjør AnsøgningVII hos Academiet.
Dersom Omstændighederne tillade det, og De finder det gavnligt for Dem, vil Academiet intet have imod, at De indretter Dem saaledes, at De paa Hjemrejsen kunde opholde Dem noget i Paris.–
Det Kongl. Maler Billedh: og Bygn: Academie den 3” Decbr 1799.

C HøyerVIII

Archival Reference

m1 1799, nr. 2

Thiele

Gengivet hos Thiele I, p. 145-146.

Subjects

Works

A1 Bacchus og Ariadne, januar 1798 - juni 1798, inv.nr. A1

Commentaries

  1. I.e. Pro Memoria – Latin for “in remembrance”, used to recall oneself to somebody. The expression was originally a polite introduction in letters to persons of a higher rank, often civil servants. Gradually it was also used more generally in letters to or from officials, often written in one word. The expression appears frequently in the more formal letters in the Archive.

  2. Thorvaldsens statuette Bacchus og Ariadne, A1, som han sendte til København i 1798, se referenceartikel om hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1798.

  3. Akademiet var i sin gode ret til denne mildt bebrejdende bemærkning, idet dets instruks af 23.8.1796 lød, at stipendiaten efter “tvende Aars Stipendium”, dvs. allerede i 1798, skulle “indsende en Prøve af sin Fremgang i at arbejde i Marmor”.
    Thorvaldsen havde faktisk hjemsendt sit første marmorarbejde, nemlig busten af Tyge Rothe, A225 – og informeret Akademiet herom i sit brev af 30.6.1798. Kassen med de hjemsendte værker var imidlertid stilet til Abildgaard, og han besluttede “af gode Grunde” ikke at vise marmorbusten for Akademiets forsamling – som han skrev til Thorvaldsen i sit brev af 3.12.1799.
    Det vides ikke med sikkerhed, hvilke gode grunde Abildgaard havde, men det har været foreslået, at han var bekymret for, at bustens formsprog, dvs. den manglende paryk og strenge klassicistiske stil, var for avanceret til Akademiets professorer; og at Thorvaldsen derved kunne risikere ikke at få forlænget sit stipendium, se Else Kai Sass: Thorvaldsens Portrætbuster, København 1963-65, vol. I, p. 40-41.
    Thiele I, p. 140-141 omtaler sagen, men giver heller ingen forklaring på, hvorfor busten af Tyge Rothe ikke blev fremvist for Akademiet.

  4. I sit brev af 12.10.1799 havde Thorvaldsen bebudet, at han ville sende flere værker til Kunstakademiet.
    Kasserne med værkerne blev først afsendt i 1800 og nåede pga. forskellige uheldige omstændigheder først København i 1802, se Hjemsendelse af Thorvaldsens kunst 1802.

  5. Thorvaldsen havde indtil da fået bevilget i alt fire års stipendium. Kunstakademiets instruks af 23.8.1796 til Thorvaldsen meddelte, at han “nyder Academiets Rejse Stipendium 400r aarlig, for det første i 3 Aar”. I brev af 19.3.1799 fra Kunstakademiet blev stipendiet forlænget med yderligere et år, og med dette brev opnåede han altså i alt de seks års rejseunderstøttelse, som Akademiets stipendiater almindeligvis oppebar, se F. Meldahl & P. Johansen: Det kongelige Akademi for skjønne Kunster, 1700-1904, København 1904, supplement XXV (Reglement af 21.6.1771).
    Når Thorvaldsen ikke fik de seks år bevilget fra starten af sin rejse, skyldtes det et forslag fra Abildgaard fra 1790 om, at rejsetiden for Akademiets “pensionærer”, dvs. stipendiater, blev indskrænket til tre år og kun forlængedes til fire, fem eller seks år, “naar den udenlands værende Elev ved usædvanlige Talenter, forenet med uafbrudt Flid, gav grundet Haab om at opnaae en høi Grad af Fuldkommenhed i sin Kunst”, se op.cit. p. 105.

  6. Det sidste år af stipendiet, der altså skulle bruges på hjemrejsen, udbetalte Akademiet først i efteråret 1801, se brev af 4.10.1801 fra Abildgaard.

  7. Thorvaldsen ansøgte om at få hele beløbet udbetalt i én omgang i sit svarbrev af 4.4.1800 til Kunstakademiet.

  8. Kunstakademiets sekretær, miniaturemaleren Cornelius Høyer.

Last updated 30.04.2015